אוטם של ראש עצב הראייה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
אוטם של ראש עצב הראייה
אוטם של ראש עצב הראייה

אוטם של ראש עצב הראייה הוא מחלה שבה מתרחשת פגיעה בעצב הראייה בעקבות הפרעה שמתרחשת באספקת הדם לעצב. מדובר על אחת מהמחלות המרכזיות שיכולות להוביל לאובדן של הראייה ולכן מומלץ להכיר אותה, להיות ערים לגורמי הסיכון לחלות בה וכן להכיר את התסמינים המוקדמים שלה.

המחלה פוגעת בדרך כלל בבני חמישים ומעלה אך עלולה לפגוע גם באנשים צעירים יותר בדרך כלל על רקע של סוכרת לא מאוזנת שנמשכת זמן רב.

מה הוא אוטם?

אוטם הוא מונח רפואי שמתאר מצב שבו נגרם נזק לרקמה מסוימת או לאבר מסוים כתוצאה מחוסר באספקת חומרי מזון או חמצן. כך למשל אוטם מוחי שנקרא גם אירוע מוחי הוא מצב שבו חלה הפרעה באספקת הדם למוח וכתוצאה מכך הוא סובל מבעיית תפקוד.

כאשר מתרחש אוטם מוחי הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בפגיעה ביכולת הדיבור או בשיתוק של אחת מהגפיים למשל ובאופן דומה במידה ומתרחש אוטם של ראש עצב הראייה הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר יכולת של העצב להעביר את המידע מהעיניים למוח. בעקבות זאת חרף העובדה שהעיניים תקינות, המידע שמועבר מהן לא מתקבל במרכז הראייה במוח ועלול להיגרם עיוורון.

הגורמים לאוטם ראש עצב הראייה

נהוג לסווג את הגורמים למחלה זו לשני סוגים. הסוג הראשון הוא מחלה מערכתית שבה נוצרת דלקת עורקים בכל הגוף שמשפיעה בין היתר על העורקים שאמונים על אספקת הדם לראש עצב הראייה והסוג השני הוא גורמי סיכון שונים שאינם קשורים למחלה מערכתית.

גורמי סיכון מהסוג השני יכולים להיות מולדים כמו למשל מבנה לא תקין של ראש העצב או דיסקה צפופה או נרכשים כמו למשל סוכרת, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, רמות לא תקינות של שומנים בדם ועוד.

מה הם התסמינים של אוטם ראש עצב הראייה?

התסמין הנפוץ ביותר של אוטם ראש עצב הראייה הוא ירידה פתאומית ביכולת הראייה שאינה מלווה בכאבים. בדרך כלל הירידה באה לידי ביטוי בירידה בחדות הראייה ובהיעלמות של חלק משדה הראייה (בדרך כלל מתרחשת היעלמות של החצי התחתון של שדה הראייה) אך במקרים מסוימים מדובר על אובדן הראייה באחת העיניים באופן מוחלט.

במידה והאוטם מתרחש על רקע של דלקת עורקים עלולים להתלוות אליו תסמינים נוספים שכוללים למשל רגישות באזור הרקות, כאבי ראש, חולשה כללית וכאבים בחגורת הכתפיים.

תסמין שיכול להעלות את החשד לאוטם ראש עצב הראייה הוא אובדן ראייה שחולף מאליו וחוזר לסירוגין. תסמין זה מופיע בקרב חולים רבים מספר שבועות לפני שמתרחש האוטם.

כיצד ניתן לטפל במחלה?

הטיפול במחלה משתנה בהתאם לגורם שהוביל להיווצרותה. כך למשל אם האוטם התרחש על רקע של דלקת, הטיפול יתבסס על שימוש בסטרואידים במינון גבוה וזאת על מנת להקטין את הסיכון שהבעיה תתפשט גם לעין השנייה.

כדי לאשש את ההנחה שהבעיה הופיעה על רקע של דלקת עורקים יש לבצע אבחון מקיף שכולל תשאול לגבי התסמינים מהם סובל המטופל וביצוע של בדיקות דם כמו למשל ספירת דם ושקיעת דם.

הבדיקה הטובה ביותר שעושים בה שימוש על מנת לגלות האם מקור האוטם הוא בדלקת עורקים היא נטילה של ביופסיה מעורק הרקה שמבוצעת תחת הרדמה מקומית.

במידה ומדובר על אוטם ראש עצב הראייה שלא התרחש על רקע של דלקת עורקים לא ניתן להגיש טיפול ספציפי. מטרת הטיפול היא לאבחן את גורמי הסיכון הקיימים ולטפל בהם באופן אינטנסיבי.

כך למשל אם יתברר שהחולה נוטל תרופות שעלולות להביא לירידה בזרימת הדם יש לשקול להפסיק את הטיפול בהן ובמידה ומתברר שמקור הבעיה הוא ברמות גבוהות של שומנים בדם יש לעשות מאמצים להוריד את הרמות לגבולות הנורמה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.