דלקת עיניים בקטריאלית – כיצד מטפלים?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
דלקת בקטריאלית בעיניים
דלקת בקטריאלית בעיניים

דלקת עיניים היא הגדרת מטריה לשורה ארוכה ביותר של דלקות שיכולות להופיע בחלקי העין השונים. כך למשל הדלקת יכולה להופיע בלחמית, בעפעף, בקרנית ועוד. כמו כן המקור של הדלקת יכול להיות זיהום של חיידק, נגיף או עצם זר ובמקרים מסוימים הדלקת נגרמת כתוצאה מריבוי של נוזלים בעין. מכל סוגי הדלקות בעין הסוג הנפוץ ביותר הוא זיהום חיידקי של הלחמית.

הלחמית היא אותו קרום שקוף שמצפה את הלובן של העין כמו גם את חלקם הפנימי של העפעף העליון והתחתון. הדלקת היא למעשה תגובה של מערכת החיסון לפולש זר שהיא מזהה אותו כאיום ובהתאם לתגובה החיסונית ניתן לקבל רמזים לגבי מהות האיום.

התסמינים של דלקת עיניים חיידקית

התסמין הראשון של דלקת עיניים חיידקית הוא אדמומיות בעין שנובעת כתוצאה מהתרחבות של כלי דם זעירים בעין. ההתרחבות של כלי הדם מיועדת לאפשר לתאים של מערכת החיסון להגיע למקום הזיהום על מנת להילחם בו ולמגר אותו. לאדמומיות האופיינית ייתכן מאוד שתתלווה גם נפיחות ותחושת גרד. תסמינים שכיחים נוספים יכולים להיות תחושת צריבה, הפרשה מוגברת של דמעות, טשטוש של הראייה ועוד.

כמו כן בדרך כלל הדלקת תפגע בשתי העיניים במקביל וכן ייתכן מאוד שיתלוו אליה הפרשות צמיגות בצבע צהוב ירקרק.

כיצד מאבחנים דלקת עיניים בקטריאלית?

מאחר ודלקות עיניים מסוגים שונים יכולות לבוא לידי ביטוי באופן דומה מבחינה תסמינית אין די באבחון של התסמינים כדי להעיד על מקור הזיהום בעין. כמו כן גם אם ברור כי מדובר בדלקת עיניים בקטריאלית, יש לאבחן במדויק את סוג החיידק שהביא לתגובה החיסונית.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחיידקים שונים מגיבים לסוגי אנטיביוטיקה שונים ובחירה של אנטיביוטיקה לא מתאימה עלולה לעכב מאוד את תהליך ההחלמה.

האבחון נעשה על ידי בחינה קלינית של העין ונטילת דוגמית מההפרשות בעין. כמו כן יש להאזין לסיפורו האישי של החולה וחשוב לבחון את התסמינים מהם הוא סובל. במקרים מסוימים הדלקת מתפרצת בתדירות גבוהה מאוד ונחשבת לכרונית ובמקרים האלה ישנה חשיבות עליונה לאבחן את המקור להופעה החוזרת ונשנית של הדלקת.

כיצד מטפלים בדלקת עיניים בקטריאלית?

הטיפול בדלקת עיניים בקטריאלית מושתת בעיקר על מתן טיפות עיניים שמכילות חומרים אנטיביוטיים שמתאימים למיגור החיידק הספציפי שהצליח לשגשג בעיניים של החולה.

עם זאת, במקביל לטיפול בגורם לבעיה ישנו צורך ברוב המקרים להגיש גם טיפול להפחתת החומרה של התסמינים מהם סובל המטופל. אי לכך ייתכן שייעשה שימוש בטיפות עיניים להרגעת העין, בקומפרסים פושרים שיונחו על העין ועוד.

במידה ומדובר בבעיה כרונית אין די בטיפול ממוקד ויש לנסות ולאבחן את המקור הראשוני לבעיה. זיהומים כרוניים יכולים להופיע על רקע של חסימת דרכי הדמעות, על רקע של הפרשה מוגברת של דמעות, על רקע של מערכת חיסונית חלשה, על רקע חשיפה תדירה לחיידקים ואי הקפדה על היגיינת העין ועוד.

בנוסף לכל הטיפולים שהוזכרו לעיל ייתכן שיתעורר הצורך במתן תרופות שמטרתן למתן את התגובה הדלקתית לחיידקים שבעין. מיתון התגובה הדלקתית יכול להתבצע על ידי מתן של טיפות שמכילות חומרים סטרואידים, על ידי שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים או על ידי מתן של ציקלוספורין במקרים מסוימים.

מניעה של דלקת עיניים בקטריאלית

הטיפול הטוב ביותר נכון להיום לדלקת עיניים בקטריאלית הוא מניעה שלה מבעוד מועד. כדי למנוע את הופעת המחלה מומלץ להימנע מלחלוק מוצרי איפור וקוסמטיקה לעין עם אנשים אחרים, מומלץ שלא לישון על מצעים שעליהם ישנו אנשים אחרים במיוחד במידה אם ידוע כי הם חולים במחלה וכן מומלץ שלא לשלוח לגן ילד שחולה במחלה על מנת שלא ידביק אחרים.

חשוב מאוד לשטוף היטב את הידיים במים ובסבון לפני ואחרי המגע בעיניים ולהקפיד על שימוש נכון וחכם בעדשות מגע.

קראו על תסמיני וסוגי דלקות העיניים השונות

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.