דלקת עיניים אצל תינוקות – איך לפתור את הבעיה במהירות?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
דלקת עיניים בתינוקות
דלקת עיניים בתינוקות

דלקת עיניים היא תופעה שנפוצה מאוד בקרב ילדים אך באופן עקרוני היא עלולה לפגוע גם במבוגרים בכל גיל שהוא ואפילו בתינוקות. ישנם תסמינים רבים שבהם דלקת בעיניים יכולה לבוא לידי במבוגרים ובתינוקות באותו האופן וישנם מספר תסמינים בהם הדלקת יכולה לבוא לידי ביטוי רק בתינוקות.

הגורמים האפשריים לדלקת בעיניים בתינוקות

דלקת בעיניים בתינוקות יכולה להופיע על רקע של מגוון רחב של גורמים. כך למשל אחד מהגורמים המרכזיים יכול להיות זיהום נגיפי. דלקת עיניים נגיפית היא מחלה מאוד מדבקת שיכולה לעבור לתינוק במגע (במידה ויש חולה נוסף בבית כמו הורה או אח) וכן לעבור דרך המגבת או המצעים. בנוסף לכך הדלקת יכולה להיגרם על רקע של זיהום חיידקי, על רקע של חדירת גוף זר לעין ועוד.

גורם מרכזי נוסף להופעת דלקת עיניים בתינוקות הוא אלרגיה. לא תמיד הדלקת תהיה אחד מהתסמינים של האלרגיה ולרוב דלקת עיניים אלרגית תלווה גם בנזלת וגודש באף.

התסמינים של דלקת בעיניים

התסמין הראשון שלרוב גורם להורים לגשת לבדיקת עיניים או לרופא הילדים באופן כללי הוא אדמומיות בעין שנוצרת כתוצאה מהרחבה של כלי הדם בעין. בנוסף לכך החולים סובלים מתחושת צריבה או מתחושת גרד ועל כך יכולות להעיד התנהגויות כמו מגע תדיר בעין או ניסיונות לשפשף את העיניים על המזרן או השמיכה.

מעבר לכל התסמינים שהוזכרו לעיל התינוקות שחולים בדלקת עיניים לרוב יסבלו גם מעפעפיים נפוחים, מהפרשה מוגברת של דמעות או מהפרשה של הפרשות בעלות גוון צהבהב עד ירקרק.

התסמינים שמאפיינים דלקת עיניים בתינוקות שלא מופיעים במבוגרים יכולים להיות הפחתה בצריכת המזון, בעיות שינה כמו קימה תדירה מהרגיל באמצע הלילה או קשיי הירדמות גדולים מהרגיל, מזג עצבני ולא נינוח, הידבקות של הריסים או קושי בפתיחת העיניים ועוד.

איבחון דלקת בעיניים בילדים?

קל מאוד לאבחן את הקיום של הדלקת כאשר החולים מציגים את התסמינים שהוזכרו לעיל. עם זאת, לא פשוט לאבחן את הגורם לדלקת. על מנת לאבחן את הגורם להופעת הדלקת יש ליטול דוגמית מההפרשות ולבחון אותן במעבדה וכן במקרים מסוימים יבוצעו גם מספר בדיקות עיניים לשלילת מחלות או גורמים אחרים שיכולים היו לבוא לידי ביטוי בתסמינים האופייניים לדלקת.

כיצד מטפלים בדלקת עיניים בתינוקות?

הטיפול בדלקת עיניים בתינוקות משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפרצות הדלקת. כך למשל במידה ומדובר על דלקת חיידקית הטיפול יכלול מריחה של משחות אנטיביוטיות בהתאם לסוג החיידק הספציפי שהביא להתפרצות הדלקת בתינוק וכן במקרים מסוימים הרופא יבחר להשתמש דווקא במשחות שמכילות חומרים אנטיביוטיים.

במידה ויתגלה שהתינוק סובל מדלקת עיניים על רקע אלרגי ייתכן שיינתנו לו טיפות שמכילות אנטי היסטמינים ובמידה ומדובר על דלקת שהופיעה על רקע נגיפי לרוב הטיפול יהיה תומך בלבד שכן בדרך כלל מדובר על דלקת שחולפת מאליה.

מניעת דלקת עיניים בתינוקות

למרות שלא תמיד ניתן למנוע לחלוטין את הופעת הדלקת בתינוקות הרי שבמידה והדלקת מופיע באופן כרוני בהחלט ניתן לנקוט במגוון דרכים על מנת למנוע הדבקה חוזרת.

במקרים בהם מדובר על דלקת אלרגית מומלץ לעשות כל מה שניתן על מנת למנוע חשיפה לאלרגניים הספציפיים אליהם התינוק רגיש. אם למשל מדובר על אלרגיה לקרדית האבק מומלץ למשל לשאוב אבק באופן תדיר ולהחליף לתינוק מצעים לעתים תכופות ואם מדובר על אלרגיה לאבקני פרחים מומלץ שלא לצאת לטיול עם התינוק בזמן עונת הפריחה.

במידה ויש חולה נוסף בבית מומלץ שלא יבוא במגע עם התינוק ובאופן כללי אין לגעת בפנים של התינוק מבלי לנקות היטב את הידיים במים ובסבון לפני כן. יש גם לוודא שהתינוק לא יבוא במגע עם תינוקות חולים במשפחתון בשום אופן כיוון שכפי שציינו, ישנן דלקות עיניים מאוד מדבקות.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.