דלקת עיניים ויראלית

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
דלקת עיניים ויראלית
דלקת עיניים ויראלית

דלקת עיניים ויראלית היא מחלה שכיחה יחסית שיכולה לפגוע באיכות החיים של החולים בה במשך מספר שבועות ואף במשך מספר חודשים.

היא נגרמת בשל נוכחות של נגיפים מסוימים בעין שמעוררים תגובה של מערכת החיסון שבאה לידי ביטוי בדלקת. הנגיף השכיח ביותר שגורם לדלקת זו שיכולה לפגוע בקרנית או בלחמית העין נקרא אדנו וירוס. קיימים 51 זנים שונים של אדנו וירוס שמחולקים לשש קבוצות מרכזיות והזנים שגורמים לרוב רובן של דלקות הלחמית שייכים לקבוצה D.

התסמינים של דלקת עיניים ויראלית

התסמינים של דלקת עיניים ויראלית משתנים בין חולה לחולה בהתאם לזן הנגיף ולמידת החומרה של התגובה החיסונית לנוכחות של הנגיף בעין.

בדרך כלל התסמינים יופיעו בתחילת המחלה רק בעין אחת אך מאחר ומדובר במחלה מאוד מדבקת אין זה מן הנמנע שתוך זמן קצר יחסית הם יופיעו גם בעין השנייה.

התסמינים השכיחים ביותר הם אדמומיות בעין, דמעת יתר, תחושה של גירוי בעין שמזכירה את התחושה שמתקבלת כאשר עצם זר הצליח לחדור לעין, תחושות של צריבה, גרד או כאב בעין, רגישות מוגברת לעור, עייפות של העיניים, נפיחות בעיניים ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת עיניים נגיפית?

ישנה חשיבות עליונה לאבחן את הגורם לדלקת באופן מדויק כיוון שבהתאם לגורם שהוביל להתפרצות הדלקת כך ישתנה הטיפול במחלה.

מאחר והתסמינים של דלקת עיניים ויראלית דומים מאוד לתסמינים של דלקת עיניים על בסיס של זיהום חיידקי למשל, יש לאבחן במדויק את הגורם לבעיה על מנת שלא לטפל בדלקת עם אנטיביוטיקה אליה הווירוסים עמידים.

בנוסף לתסמינים האופייניים לרוב הרופא ייטול דגימה של הפרשה מהעין על מנת לשלוח אותה לאבחון מעבדתי בעזרתו ניתן יהיה לאבחן את הזן של הווירוס שהצליח לשגשג בעין של החולה.

כיצד מטפלים בדלקת עיניים ויראלית?

הטיפול בדלקת עיניים ויראלית מתחיל בהנחה של מטלית לחה שספוגה במים פושרים על העיניים הדואבות למשך כרבע שעה עד עשרים דקות כארבע עד חמש פעמים ביום.

במידה והתסמינים לא חולפים ובמידה ומדובר על תגובה דלקתית חריפה יש לעשות ניסיונות למתן את התגובה הדלקתית על ידי שימוש בחומרים נוגדי דלקת.

ישנם שלושה סוגים שונים של חומרים שנמצאים בשימוש על מנת למתן את התגובה הדלקתית: נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, סטרואידים וציקלוספורין.

הדעות חלוקות לגבי השימוש בחומרים השונים במקרים של דלקת עיניים ויראלית כיוון שסטרואידים למשל יכולים לגרום ללא מעט תופעות לוואי וכיוון שנוגדי דלקת שאינם סטרואידים לא נמצאו יעילים בהפחתת דרגת החומרה של התסמינים מהם סובלים החולים בדלקת עיניים ויראלית במספר מחקרים.

ישנם רופאים שימליצו על מתן של אנטיביוטיקה על מנת למנוע התפתחות של זיהום משני שייגרם על ידי חיידקים אך כיום המלצה זו כבר פחות שכיחה כיוון שידוע כי זיהום משני לדלקת עיניים ויראלית אינו סביר במידה רבה.

מניעת הדבקה

כאשר אדם חולה בדלקת עיניים ויראלית ישנה חשיבות עליונה להביא לכך שלא ידביק אחרים ובאופן כללי חשוב מאוד להימנע מהדבקה באוכלוסייה הכללית.

יש להבין כי הנגיפים שמחוללים את המחלה מסוגלים להתקיים מחוץ לעין במשך זמן רב ופוטנציאל ההדבקה שלהם גבוה מאוד. הם יכולים לעבור מאדם חולה לאדם בריא דרך מי הבריכה בה הוא שוחה, דרך כלי האיפור והקוסמטיקה, במגע בין האצבעות לעין ועוד. להלן מספר כללים למניעת הדבקה:

  • ילדים שחולים בדלקת עיניים ויראלית צריכים להישאר בביתם על מנת שלא להדביק את חבריהם לגן והדבר נכון גם לגבי ילדים בבתי הספר ולגבי מבוגרים במקום העבודה.
  • חל איסור מוחלט לעשות שימוש במגבות, מצעים או כלי איפור שבהם עשה שימוש אדם שחולה בדלקת עיניים ויראלית.
  • יש לשטוף את הידיים באופן יסודי לאחר המגע בעיניים במידה והן סובלות מדלקת ויראלית.

קראו על תסמיני וסוגי דלקות העיניים השונות

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.