כמה זמן לוקח להחלים מדלקת בעיניים?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
כמה זמן לוקח להחלים מדלקת בעיניים?
כמה זמן לוקח להחלים מדלקת בעיניים?

דלקת עיניים היא הגדרה כללית מאוד למגוון סוגים של דלקות שיכולות לפגוע באזורים שונים בעין. בנוסף לכך דלקת עיניים יכולה להיות תוצאה של מגוון רחב מאוד לשל גורמים.

כך למשל הדלקת השכיחה ביותר היא דלקת שפוגעת בלחמית של העין שמקורה בזיהום של נגיפים מסוימים אך הדלקת יכולה להופיע גם בקרנית, או בעפעף לצורך העניין והגורמים לה יכולים להיות גם זיהום של חיידק או חדירה של גוף זר לחלקי העין השונים.

במקרים מסוימים אפילו ריס שצומח באופן לא תקין יכול לגרום לדלקת וכן סתימה של נקבובית בעפעף יכולה לבוא לידי ביטוי בהיווצרות של דלקת בעפעף.

בהתאם למורכבות הרבה של סוגי הדלקת השונים שנבדלים זה מזה במיקום שלהם ובגורם שהביא להיווצרותם, לא ניתן לדבר על משך החלמה אחיד שמשותף לכל סוגי הדלקות בעיניים באשר הן.

לפיכך חילקנו את המאמר שלפניכם למספר חלקים שבהם נסקור סוגים של דלקות מבחינת משך ההחלמה מהן. כמו כן נציין לפני שנתחיל כי מדובר על פרקי זמן ממוצעים שמשתנים מחולה לחולה בהתאם למידת החומרה של הדלקת, בהתאם לרמת הפעילות של המערכת החיסונית ועוד.

שעורה

שעורה היא דלקת שממוקמת בעפעפיים שהמקור שלה הוא זיהום חיידקי שנוצר בבלוטת שומן שנחסמה בעפעף או במוצא ריס מזוהם.

החסימה גורמת להצטברות של שומן שמהווה קרקע נוחה לשגשוג חיידקי בדגש על חיידק מסוג סטפילוקוקוס. משך הזמן שבו השעורה יכולה להתקיים מבלי להצריך טיפול מיוחד הוא שלושה עד חמישה ימים. מעבר לכך היא מצריכה בירור רפואי כי ייתכן ומדובר על מצב שנקרא כלזיון.

כלזיון

כלזיון הוא מצב שמופיע בדרך כלל לאחר שעורה שלא נרפאה. ישנם אנשים שסובלים מכלזיון אחד וישנם שסובלים ממספר כלזיונים בו זמנית.

הכלזיון נראה כמו בליטה קטנה על גבי העפעף או בחלק הפנימי של העפעף שעלולה להיות מודלקת. אמנם הדלקת שאופיינית לכלזיון בדרך כלל מופיעה רק בימים הראשונים להיווצרו אך ישנם מקרים בהם הכלזיון לא נרפא במשך שבועות, חודשים ואפילו מספר שנים.

לאורך שנות קיומו מפעם לפעם ייתכן שהכלזיון יהיה מודלק למשך מספר ימים בכל פעם באופן כרוני, כלומר פעם אחר פעם באופן חוזר ונשנה.

דלקת עיניים נגיפית

דלקת עיניים נגיפית פוגעת בעיקר בלחמית או בקרנית ונגרמת בדרך כלל כתוצאה מנגיף בשם אדנו וירוס. ישנם למעלה מחמישים סוגים של נגיף זה ומשך ההחלמה מהמחלה משתנה בהתאם לזן הספציפי של הווירוס.

הדלקת שנובעת כתוצאה מנוכחות של נגיף בעין לרוב לא נמשכת פחות משבוע עד עשרה ימים ולמעשה אין זה מן הנמנע שתמשיך להציק אף במשך שלושה שבועות אם כי לאחר שלושה שבועות הדלקת לרוב אמורה כבר לעבור את שיא עצמתה ולהתחיל להירגע מבחינה תסמינית.

במקרים חמורים לרוב נעשה שימוש בטיפות עיניים סטרואידיות. אלו האחרונות אמנם מביאות לרוב להפחתה במידת החומרה של הנדלקת אך אינן מביאות לקיצור המשך שלה.בדרך כלל הדלקת תתחיל בעין אחת אך תוך מספר ימים תעבור גם לעין השנייה כיוון שמדובר על מחלה מאוד מדבקת.

דלקת עיניים חיידקית

דלקת עיניים חיידקית לרוב פוגעת בלחמית העין ונמשכת בין שבוע לעשרה ימים. אין זה מן הנמנע שהמחלה תימשך גם שבועיים אך בעזרת טיפול אנטיביוטי מתאים בהחלט ניתן לקצר את משך המחלה אם כי בדרך כלל הוא לא יהיה קצר יותר משבוע אחד.

הערה לסיום

חשוב מאוד להבין שבעזרת טיפול מתאים ניתן לקצר לא אחת את משך ההחלמה מהדלקות השונות. כמו כן יש לציין כי במקרים מסוימים למרות שהדלקת כבר לא באה לידי ביטוי באופן סימפטומטי, עדיין החולה נושא בגופו את מחולל המחלה ולפיכך הוא עדיין יכול להדביק אנשים אחרים.

המשמעות היא שגם אם האדם בטוח שהחלים, אין משמעות הדבר שבאפשרותו לעשות שימוש משותף למשל במגבת פנים עם חברו או בציוד קוסמטי לפנים. מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא עיניים בכל מקרה של דלקת בעיניים על מנת להביא להחלמה מהירה ככל האפשר ועל מנת שלא להדביק אחרים.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.