טיפים לשמירה על בריאות העין עם ניוון מקולרי

טיפים לשמירה על בריאות העין עם ניוון מקולרי אף אדם רואה אינו יכול להבין לעומק מה זה להיות עיוור. חוסר היכולת לראות צורות, לשייך צבעים לקולות, להבין כיצד נראה הילד ואיך אפשר להגיע אליו במהירות האפשרית.

הראייה כל כך חשובה בכל נקודה בחיים, עד כדי כך שאי אפשר באמת לדמיין מה זה לחיות בלעדיה. למרות החשיבות, ישנם מקרים שהם מעבר לשליטתו של האדם. המקרה של ניוון מקולרי הוא אחד מהם.

במצב זה העין מתחילה להתנוון בצורה בה היא כבר אינה מתפקדת בצורה המיטבית. הראייה כבר לא מה שהייתה והבעיה מתפתחת לאורך שנים כך שהתוצאות רק מחמירות.

למרות הבהלה, ישנם כמה דברים שניתן לעשות בכדי לשפר את הראייה ולמנוע את התקדמות המחלה.

ניוון מקולרי – איך נלחמים?

אכילת ירקות ירוקים

ירקות כמו תרד, קייל, ברוקולי וכרוב ניצנים עשירים בנוגדי חמצון וחומרים מצוינים לבריאות כמו בטא-קרוטין וויטמין E. כל אלו יכולים להילחם ברדיקלים החופשיים הגורמים נזק לרשתית ומהווים את תחילת המצב הניוון המקולרי.

מומלץ לשלב אותם עם שמן זית וירקות נוספים לתזונה עשירה ובריאה במיוחד.

הפסקת עישון

עישון הוא הרגל מגונה במיוחד ויכול לגרום למגוון מחלות ריאה ושאר נזקים. מחקרים מוכיחים כי חולים עם ניוון מקולרי שעישנו חוו התדרדרות מהירה של הראייה והמחלה הפכה להיות חמורה במהירות רבה יותר. מומלץ להפסיק לעשן בהקדם כדי למנוע נזקים עתידיים כמעט בכל תחום.

משקפי שמש

אלו אינם רק עזר אופנתי. הקרינה מהשמש יכולה להיות מזיקה לעור ולעיניים הנמצאים איתה במגע ישיר לאורך שנים. משקפי שמש יכולים לסנן את הקרינה ולהגן על העיניים. חשוב לרכוש רק משקפי שמש בעלי תווית של UV 400 כך שאפשר להיות בטוחים שהם מגנים על העיניים מכל הכיוונים.

אימון גופני

זוהי הדרך הבטוחה לחיים טובים יותר. אימון גופני יכול לעזור במגוון מחלות ומצבים בריאותיים. האימון גורם ללב לפעול בצורה המיטבית, להזרים ביתר קלות את הדם אל כל חלקי הגוף וכך לגרום לדם מחומצן יותר להגיע אל העיניים וכך למנוע נזקים עתידיים.

בנוסף, אימונים גופניים יכולים למנוע או להפחית השמנה הנחשבת לאחד מגורמי הסיכון ליצירת ניוון מקולרי בעין.

אומגה 3

בשנים האחרונות עלתה ההבנה כי אומגה 3 יכול לתרום לגוף במגוון דרכים וההמלצה לצרוך דגים עלתה פלאים. המקרה של ניוון מקולרי אינו יוצא דופן.

נוכחות אומגה 3 מפחיתה את הסיכון לחלות בניוון מקולרי ומשפרת אותו במידה והמצב כבר התחיל.

מומלץ לצרוך לפחות פעמיים בשבוע דגים עשירים באומגה 3 כגון סלמון טונה ומקרל.

במידה והאדם אינו מסוגל לאכול דגים או בוחר שלא לעשות זאת, רצוי לקחת תוסף מזון מותאם של אומגה 3 לאחר התייעצות עם הרופא.

שמירה על לחץ דם תקין

אחד התנאים לשמירה על הראייה הוא זרימת דם תקינה בכלים העדינים של העין ובעצם כך הזרמת חמצן לכל האזור שזקוק לכך. יתר לחץ דם גורם לזרימה מעורבלת של דם, החמצן אינו מספיק להגיע אל יעדו בצורה תקינה והראייה נפגעת.

בנוסף, כלי הדם הקטנים בעין סובלים מיתר לחץ דם ועלולים להתפוצץ ולדמם לתוך העין. שמירה על לחץ דם תקין באמצעות דיאטה וספורט תמנע את המצבים הללו ותשמור על בריאות המטופלים.

תאורה טובה יותר

המיתוס לגבי תאורה לא טובה ופגיעה בעיניים הוא נכון לגמרי במקרה של ניוון מקולרי. העין כבר אינה רואה היטב, יש צורך במאמץ גדול ותאורה שאינה טובה מספיק מקשה על הראייה שגם ככה מדרדרת.

רצוי להתקין תאורה חזקה ברחבי הבית והסביבה, להקפיד לקרוא רק באור ולנצל את שעות היום והאור הטבעי במיוחד.