פטוזיס: מהם הגורמים לצניחת העפעף וכיצד לטפל?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
פטוזיס פוגעת  גם באוכלוסיית המבוגרים
פטוזיס פוגעת גם באוכלוסיית המבוגרים

פטוזיס, צנחת או צניחת עפעף היא מחלה שבאה לידי ביטוי בכך שאחד מהעפעפיים העליונים מכסים חלק מהעין במידה רבה יותר מהעפעף השני.

הפטוזיס יכולה להוות מטרד אסתטי גרידא אך לא אחת היא יכולה גם לגרום לבעיית ראייה שנקראת עין עצלה. במקרים מסוימים היא נובעת כתוצאה מחבלה מכנית בשריר אך במקרים מסוימים היא יכולה להעיד על קיום של מחלה מערכתית כפי שנפרט במאמר זה. נהוג לסווג את הפטוזיס לשני סוגים עיקריים – מולדת ונרכשת.

הגורמים לפטוזיס במבוגרים

ישנם חמישה גורמים מרכזיים לפטוזיס במבוגרים להלן:

  • רפיון שריר על רקע הזדקנות – רפיון של השריר שאחראי להעלות את העפעף נובע כתוצאה מניתוק של סיבי השריר מהטרסוס (רמת העפעף). תופעה זו מתרחשת בקשישים ויכולה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים במקביל.
  • בעיה מכנית – התנועתיות של העפעף יכולה להיתקל בקושי מסוים במידה וקיים למשל גוש או גידול שמכביד על העפעף.
  • חבלה או טראומה – חבלה באזור העפעף יכולה לגרום לבעיה בעצב שמעצבב את השריר שאחראי לסגירת ופתיחת העפעף, לנזק לשריר עצמו או לכל רקמה באזור העפעף שיקשו על התנועתיות התקינה שלו.
  • בעיית שרירים מערכתית – פטוזיס יכולה להעיד במקרים מסוימים על מחלת ניוון שרירים.
  • בעיה עצבית – שיתוק מוחלט או חלקי של העצב שאחראי על פעילות השריר מעלה העפעף. הפגיעה יכולה להיות ממוקדת גם בחיבור שבין השריר לעצב.

טיפול בפטוזיס במבוגרים?

הטיפול בפטוזיס נרכשת משתנה בהתאם לחומרת הפטוזיס ובהתאם לגורם. כך למשל במידה והמקור לצניחת העפעף הוא בניתוק של סיבי השריר מהעפעף, לרוב יתבצע ניתוח לחיבור הסיבים מחדש ובמידה ומקור הבעיה בגוש שמכביד על העפעף די יהיה בהסרת הגוש כדי להביא לפתרון הבעיה.

במקרים של חבלה יש להמתין עד שהמטופל יחלים באופן מלא כשברוב המקרים התנועה של העפעף חוזרת לסדרה תוך שלושה עד ארבעה חודשים בתלות בדרגת החומרה של הפגיעה. במידה והתנועה לא משתפרת לאחר ארבעה חודשים ייתכן ויתעורר הצורך לבצע ניתוח לתיקון המנח של העפעף.

פטוזיס בילדים

פטוזיס מולדת נובעת ברוב המוחלט של המקרים מלקות בשריר הלבטור שאחראי על ההרמה של העפעף העליון. במקרים מסוימים הלקות יכולה אפילו לבוא לידי ביטוי בחוסר יכולת מוחלט להרים את העפעף ובכיסוי מלא של העין.

מקרים כאלו דורשים התערבות דחופה שכן חוסר חשיפה של העין לאור בתקופת ההתפתחות של מערכת הראייה מוביל למצב שמכונה עין עצלה. במצב זה האזור במוח שאחראי על עיבוד התמונה מהעין לא מתפתח והעין למעשה לא מתפקדת.

ניתוח לתיקון פטוזיס

ברוב המקרים הטיפול בפטוזיס יתבצע על ידי ניתוח אך ישנן מספר טכניקות שבהן ניתן לבצע את הניתוח בהתאם למקור הבעיה. הניתוחים השונים נמשכים בין חצי שעה לשעה אחת כשבתינוקות וילדים הם מבוצעים תחת הרדמה כללית ואילו במבוגרים הם מבוצעים תחת הרדמה מקומית בלבד. בחלק מהניתוחים מבצעים קיצור של שריר הלבטור, באחרים ניתן ליצור מעין מתלה שמעביר את השליטה בעפעף לשרירי המצח ועוד.

הניתוחים לתיקון פטוזיס נחשבים לפשוטים יחסית ולרוב מספקים תוצאות טובות אם כי תיתכן א-סימטריה קלה בין העפעפיים לאחר הניתוח אם כתוצאה מתיקון יתר של הצנחת ואם כתוצאה מחוסר תיקון מספק. הניתוח נחשב לבטוח מאוד וכמעט שאין לו תופעות לוואי.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.