למה חשוב לקחת הפסקות במהלך העבודה? על תסמונת המחשב

תסמונת המחשב: איך להימנע?

תסמונת המחשב: איך להימנע?

תסמונת המחשב או תסמונת ראיית מחשב היא תסמונת שאופיינית לאנשים שמבלים חלק ניכר מיומם מול מסך מחשב, בדרך כלל במסגרת העבודה שלהם.

לפי ממצאים שעלו ממחקר עדכני שנערך על ידי ארגון האופטומטריסטים האמריקאי נראה כי קרוב לתשעים אחוז מהאנשים שעושים שימוש במחשב בימינו סובלים מתסמונת זו שנקראת בלעז Computer Vision Syndrome או בקיצור CVS.

התסמינים של תסמונת המחשב

ישנם תסמינים רבים שהם מנת חלקם של הלוקים בתסמונת שניתן לחלק לשלוש קבוצות עיקריות להלן:

  • אי נוחות כללית – בקבוצה זו קיימים תסמינים כמו למשל כאבים בחגורת הכתפיים, בגב, בצוואר וכאבי ראש.
  • בעיות ראייה – בעיות אלו כוללות רגישות מוגברת לתמונות מרצדות, בוהק בשדה הראייה, ראייה כפולה ואובדן של יכולת המיקוד של הראייה.
  • בעיות עיניים –בעיות עיניים יכולות להיות למשל דלקות עיניים חוזרות ונשנות, עייפות מוגברת בעיניים, רגישות מוגברת לאור, דמעת יתר, יובש בעיניים ואפילו תחושה של צריבה בעיניים.

הגורמים לתסמונת המחשב

תסמונת המחשב נובעת מכך שהמוח והעין מגיבים בצורה שונה כאשר הם נחשפים למידע שמופיע על נייר לעומת מצבים בהם הם נחשפים למידע שמופיע על מסך המחשב.

העין מסוגלת להתמקד ללא שום קושי במסמך שעליו מודפס מידע אך מאחר והתמונה שמופיעה על המסך מורכבת מפיקסלים ואין לה גבולות מוגדרים, העין לא מצליחה למצוא נקודת מיקוד ברורה וכתוצאה מכך נוצר מצב שמוגדר כפוקוס דינמי שבו העין מנסה להתמקד ללא הפסקה בנקודות שעל המסך.

שרירי העין נמצאים במצב זה תחת לחץ כבד שהולך ונהיה משמעותי יותר ככל שמשך הצפייה במסך המחשב נהיה ארוך יותר.

במקביל התדירות של המצמוץ הולכת וקטנה כיוון שבכל פעם שמתרחש מצמוץ, העין צריכה להתמקד בתמונה מחדש וכך נוצר מצב שבו העין מתחילה לסבול מיובש שבתורו יכול להוביל לאפקט מפצה של הפרשת דמעות מוגברת.

לכך ניתן להוסיף את העובדה שלרוב היושבים מול מחשבים עובדים בתאים של מזג אוויר יבש מאוד ותחת תוארה לא טבעית. כל הגורמים הנ"ל מובילים להיווצרות של כל התסמינים שהוזכרו לעיל.

כיצד ניתן למנוע ולטפל במקרים של תסמונת המחשב?

החדשות הטובות הן שעל ידי נטרול הגורמים שהביאו להיווצרות התסמונת ניתן ליהנות מהיעלמות של התסמינים תוך זמן קצר. עם זאת, ישנם אנשים רבים שאין להם ברירה אלא לשבת במשך שעות ארוכות מול מסך המחשב מתוקף עבודתם. לצורך כך ניתן לבצע את הפעולות הבאות שיכולות למנוע את התופעה:

  • לזוז – ביצוע של תנועות קטנות, מתיחות, תרגילי שחרור ואפילו לקום ולהתהלך מדי חצי שעה בממוצע. חלק ניכר מהסימפטומים של תסמונת המחשב קשורים בחוסר התזוזה הממושך.
  • לקחת הפסקות – ישנם אנשים רבים שלוקים בתסמונת על רקע העובדה שאינם נוטלים הפסקות. הגוף האנושי לא תוכנן לשבת במשך שעות ארוכות בתנוחה קבועה ולכן הפסקה היא אלמנט חשוב מאוד במניעת התסמונת.
  • מצמוץ – עד כמה שזה נשמע מוזר, כדי למנוע את התסמונת חשוב לזכור למצמץ בתדירות גבוהה יותר. הקרנית של העין זקוקה לנוזלים באופן רציף על מנת לתפקד ולכן חשוב לזכור למצמץ לעתים תכופות יותר.
  • סידור של עמדת המחשב והקפדה על תנוחת ישיבה נכונה – לעתים קרובות התופעות השונות מתעוררות על רקע של תנוחת ישיבה לא מותאמת שגורמת להיווצרות של עומס על חגורת הכתפיים והגב. סידור של עמדת המחשב כולל למשל יצירת מצב שבו אין השתקפות של עצמים על המסך ויצירה של מצב שבו העובד יושב כשהוא בגבו לחלון ממנו חודר האור.