תרגילי עיניים הינם חובה לסובלים מלקות ראייה מסוימת!

תרגילי עיניים

תרגילי עיניים

תרגילי עיניים הם תרגילים שמיועדים לאמן לא רק את העיניים אלא גם את המוח ואת מערכת הראייה באופן כללי. הם מיועדים עבור אנשים וילדים שסובלים מפזילה, כאבי עיניים, בעיות של טשטוש ראייה או בעיות במיקוד הראייה, יובש או תחושת צריבה בעיניים, כאבי ראש בדגש על כאבים באזור התחתון של המצח ועוד.

ישנו מגוון רחב של תרגילים שמותאמים לכל מצב על ידי אופטומטריסט שמתמחה בתחום תרגילי העיניים. בדרך כלל אימון של תרגילי עיניים מתנהל במסגרת של עשרה עד חמישה עשר מפגשים בתלות בעצמת הליקוי ובסוג הליקוי כאשר בין מפגש למפגש על המטופל לבצע את התרגילים באופן עצמאי בביתו.

במקרים רבים ניתן לראות הפחתה במידת החומרה של התסמינים כבר לאחר מפגשים ספורים ולכן ישנה חשיבות גדולה למעקב צמוד אחר התקדמות מצב הראייה.

יש לזכור כי תרגילי ראייה צריכים להתבצע כחלק ממערך טיפולי לתיקון הלקות שכוללים בין היתר שימוש ברטייה, משקפים, עדשות מגע, טיפות עיניים ועוד בהתאם ללקות הספציפית ממנה סובל המטופל.

באילו תחומים ספציפיים יכולים תרגילי העיניים לסייע?

תרגילי עיניים יכולים לסייע במגוון רחב תחומים להלן:

  • שיפור משמעותי ומהיר ביכולת הראייה המרחבית.
  • שיפור ניכר במהירות שבה המוח מעבד מידע ויזואלי.
  • טיפול במצבים בהם המוח מנטרל את המידע שמגיע אליו מאחת מהעיניים.
  • שיפור ביכולת של העדשה להתקמר על מנת למקד את הראייה באופן איכותי יותר.
  • שיפור במהירות שבה העיניים עוברות מהתמקדות בעצמים קרובים לרחוקים.

3 דוגמאות לתרגילי עיניים:

תרגיל 1

תרגיל פשוט אחד שכל אחד יכול להתנסות בביצוע שלו בעצמו הוא העברה של מיקוד הראייה מעצם קרוב לעצם רחוק לסירוגין. כל שיש לעשות הוא לבחור עצם שממוקם במרחק של שלושים ס"מ מהעיניים ובעצם שממוקם במרחק רב מהעיניים (ככל שהעצם רחוק יותר במרחב, כך התרגיל מועיל יותר).

כעת יש להעביר את המבט מהעצם הקרוב לעצם הרחוק וחוזר חלילה כעשר פעמים. על התרגיל יש לחזור מספר פעמים לאורך היום תוך העלאה הדרגתית של מספר הפעמים בהן מבצעים את מעבר המיקוד.

תרגיל 2

תרגיל נוסף שנחשב לפשוט יחסית הוא תרגילי שבו יש להניע את העיניים על הציר האנכי תוך כדי נשימה סדירה ועמוקה מלמעלה למטה ומלמטה למעלה חמש פעמים באיטיות.

לאחר מכן יש להניע את העיניים מימין לשמאל ומשמאל לימין במשך חמש פעמים באותו האופן ולהמשיך בביצוע התרגיל בכיוון שני האלכסונים.

בסיום התרגיל יש להניע את העיניים במעגל עם כיוון השעון ונגד כיוון השעון כחמש פעמים לסירוגין. ההמלצה היא שבזמן ביצוע התרגיל העיניים יתמקדו בכל עת בעצמים שנמצאים בטווח הקרוב של הראייה.

כאשר מבצעים את התרגיל הזה אנשים שללא משקפיים מתקשים בראייה של עצמים, רוב הסיכויים שככל שיתמידו בביצוע התרגיל הם ישמו לב כי יותר ויותר עצמים מתגלים להם בבירור.

תרגיל 3

אנשים שמרכיבים משקפיים כיוון שהם מתקשים לראות עצמים רחוקים ייהנו מתרגיל עיניים שבו עליהם להניע את העיניים כאילו הם ממסגרים בעזרתן בתים, עצים או חלונות.

יש להקיף את העצם מסביב לקווי המתאר שלו בצורה מעגלית סגורה מספר פעמים ולאחר מכן לעצום את העיניים ולנסות לראות את הדימוי בעזרת הזיכרון.

באופן כזה ניתן לאמן את המוח להבחין בצורות שבעבר היה יכול לראות בבירור גם בלי המשקפיים.

הערה חשובה לסיכום

כיום ידוע שבדומה לכל שרירי הגוף, גם את שרירי העיניים יש להניע בצורה מסוימת וכן ידוע כי מרכז הראייה במוח דומה מאוד לשריר במובן הזה שיש להפעיל אותו בצורה נכונה על מנת שיפעל באופן יעיל.

ישנם תרגילים רבים מאוד שניתן להכיר פשוט על ידי שיטוט במרחבי הרשת המקוונת אך ההמלצה הגורפת מפי המומחים בתחום היא לבצע את התרגילים רק לאחר מפגשי הנחייה מקצועיים עם אופטומטריסט או רופא עיניים מוסמך על מנת להתאים למטופל את התרגילים שמיועדים עבורו בהתאם למצבו האישי ולצרכים האישיים שלו.

ראו גם:

פזילה כלפי פנים של הינקות