מהו אבצס בקרנית העין?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

רופאההקרנית היא משטח שמכסה את החלק הקדמי של העין, החלק החיצוני ביותר של העין וצורתה מדמה צורת כיפה. למרות שהקרנית נראית שקופה וחסרת תוכן, היא מורכבת למעשה משכבות מאורגנות של תאים וחלבונים. בדומה לרקמות אחרות בגוף, הקרנית אינה מכילה כלי דם המזינים או מגינים עליה מפני זיהום.

במקום זאת, את אותם הרכיבים שהיא זקוקה להם היא מקבלת מהדמעות והנוזל בחלקה הקדמי של העין, נוזל הממלא את החלל שמאחוריה. כדי שתתאפשר שבירת אור תקינה על גבי הקרנית, חייבת הקרנית להשאר שקופה ללא עכירות. המצאות של כלי דם יכולים להפריע לתהליך זה.

זיהומים בקרנית יכולים להתרחש בעקבות חדירת חפץ זר לרקמה, פלישת חיידקים או פטריות שמקורם בעדשות מגע מזוהמות או בעקבות שימוש לקוי בעדשות. מצבים אלה יכולים לגרום לדלקת המלווה בכאב ולזיהום בקרנית. זיהום בקרנית עשוי להשפיע על הראייה, להפחית את הבהירות, לייצר הפרשות מהעין, להרוס את הקרנית ולגרום לאבצס. אי טיפול בזיהום ובאבצס יכול להשאיר צלקת על הקרנית, שיכולה בתורה לפגוע בראייה ומצריכה השתלת קרנית.

מהו אבצס בקרנית?

אבצס או בשמו המוכר הנוסף מורסה, הוא אזור מוגלתי המתפתח בקרנית בעקבות זיהום. האבצס נוצר כחלק ממנגנון ההגנה של הגוף מפני אורגניזמים פולשים או גורמים מזיקים אחרים. ניתן להבחין באבצס ולזהותו כנקודה לבנה הנוצרת על גבי קרנית העין.

זיהום בקרנית ותגובה דלקתית מתבטאים לעיתים קרובות בכאב המתפרש לאזור העין הפגועה, טשטוש ראייה, הפרשה מוגברת של דמעות, עיניים תפוחות ואדמומיות באזור, כמו כן עשוי המטופל לדווח על רגישות יתר לאור. אם לא מטפלים באבצס בזמן, הוא יכול להוביל לצלקת ולגרום לעיוורון.

 

סיבוכים של אבצס בקרנית

ככלל, ככל שהזיהום בקרנית עמוק יותר, התסמינים והסיבוכים יהיו חמורים יותר. חיידקים המתפתחים באזור העין מייצרים טוקסינים (רעלנים) אשר עשויים להזיק לרקמת הגוף. יש לציין כי זיהומים בקרנית, נפוצים יותר בשל שימוש בעדשות מגע. אי טיפול בזיהום עיניים או אבצס בקרנית עשוי לפגוע ולשבש את תפקודה התקין של הקרנית. המטופל עשוי לדווח על שינויים בראייה או ניתן להבחין בצלקות עמוקות המתפתחות בשכבות של הקרנית שמובילות לאובדן ראייה. הרופא עשוי להבחין בעכירות בעין במהלך בדיקה רפואית.

אסטיגמטיזם הוא סיבוך המתבטא בעיוות הראייה ומתרחש בעקבות שיבוש במבנה של הקרנית. שיבוש מסוג זה מצריך תיקון. אחד הטיפולים המסורתיים באסטיגמטיזם הוא הרכבת משקפיים או התאמה של עדשות מיוחדות עם צילינדר.

הטיפול בזיהום פשוט ייעשה באמצעות טיפות עיניים אנטיבקטריאליות. במקרים חמורים יותר יידרש המטופל לעבור טיפול אנטיביוטי או אנטי פטרייתי כדי למנוע את התפשטות הזיהום. לעיתים ימליץ הרופא על שימוש בסטרואידים כדי להפחית את הדלקת המקומית.

השתלת קרנית

השתלת קרנית היא הליך כירורגי אשר במהלכו מוסרת הקרנית המקורית ומוחלפת בקרנית מתורם. השתלת קרנית מתבצעת כאשר הקרנית מאבדת את צבעה ומרקמה והופכת לעכורה. במצב כזה האור לא יכול לחדור לעין כדי להגיע לרשתית, איבר הרגיש לאור. פגיעה בקרנית מובילה לאובדן ראיה.

הניתוח יכול להתבצע בהרדמה מקומית תוך שימוש בתרופות החוסמות פעילות עצבות באזור העין ומונעות בכך את תנועת העין. המטופל נשאר ער למרות מתן תרופות ההרגעה במהלך הניתוח. הרדמה כללית היא אפשרות נוספת , במקרה כזה החולה מורדם לצורך ההליך הכירורגי. לאחר ההרדמה, המנתח מסיר את הקרנית באמצעות כלים מיוחדים. הליך זהה מתבצע בעין התורם. המנתח ממקם את השתל החדש ומשתמש בתפרים זעירים ומיוחדים באמצעות מיקרוסקופ.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.