שמירה על העיניים מפני אובך ואבק

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

חושך בעיניים: על התגוננות העיניים בפני אבקסופות אבק, המאפיינות את סוף החורף ותחילת האביב, אינן מתרחשות בתנאים מדבריים בלבד. בהתאם לאזורים בהם הן מתרחשות, הן עשויות לעיתים להצביע על מצב חירום.

זוהי תופעה קשה ובלתי צפויה ביותר של הטבע, והסופות מתרחשות בכל אזור יבש שבו לכלוך יכול לעוף בקלות באוויר. חלקיקי חול נושבים באזורים באמצעות רוחות חזקות, ולעיתים עשויים חלקיקים קטנים יותר להישאר באוויר במשך שבוע או יותר, ולעוף למרחק אלפי קילומטרים.

השפעת סופות אבק ואובך

החדשות הטובות הן שרוב סופות האבק והאובך שוככות לאחר מספר שעות. החדשות הרעות הן שאם אדם נחשף אליהן ללא הגנה, הפגיעות עלולות להתבטא בשריטות על העור, נזק לעיניים ולראייה וקשיי נשימה.

אנשים הנפגעים מסופות אבק, עלולים לפתח אלרגיות עונתיות המתבטאות בעיניים אדומות ומגרדות, כמו גם דלקת עיניים נגיפית או חיידקים. לכן בעת יציאה החוצה, במיוחד בימים בהם החזאים מתריעים מפני סופות אבק וחול אפשריות, יש להקפיד על הגנה טובה עם משקפי שמש, על מנת למנוע מספר בעיות זמניות כגון מיגרנות או אפילו בעיות לטווח הארוך כגון קטרקט ופגיעה ברשתית כתוצאה מחלקיקי אבק וזיהום העלולים לחדור לעיניים.

אלרגיות בעיניים מתבטאות באדמומיות, גירוד, צריבה ונפיחות, והן עשויות להיות קשורות לרגישויות שונות או להתרחש כתוצאה מחדירת אבק, השפעת האובך וחדירת עשן, עובש ואבקת פרחים לעיניים.

צעדים שכדאי לעשות על מנת להגן על העיניים

חשוב לבצע מספר צעדים פשוטים המסייעים להגנה על בריאות העיניים בימי אובך ואבק, אלו הטיפים המומלצים:

משקפי שמש – המשקפיים צריכות להיות עשויות משכבת הגנה אולטרה סגולית הסופגת לפחות 99% מהקרינה. כך ניתן למנוע מיגרנות ומחלות עיניים לטווח הארוך כגון קטרקט.

משקפיים אטומות – בנוסף להגנה מפני האובך, יש להקפיד שהמשקפיים תהיינה רחבות וגדולות דיין כדי למנוע חדירת אבק וחול לעיניים. משקפי שמש רגילות מציעות הגנה מינימאלית מפני אבק נושב ואובך, אך משקפיים אטומות טובות יותר.

כובע רחב שוליים – יש למשוך אותו נמוך על הפנים כדי להגן על העיניים. בסופות קשות, מומלץ אף להוסיף לכובע בנדנה או מטפחת, לקפל אותה לשניים ליצירת משולש ולהרכיב אותה על הכובע כך שתגן על הפנים, תכסה את העיניים, הנחיריים והפה, ותמנע חדירת חול ואבק לדרכי הנשימה.

סופת האבק מפתיעה – אם אדם נמצא בחוץ בעיצומה של סופת אובך ואבק, ואין ברשותו משקפי הגנה או כובע, ניתן להגן על הפנים עם הידיים, למצוא במהירות מקום מסתור, ולעטוף את הראש עם פריטי לבוש או בד צמוד היטב על מנת להגן על העיניים והאוזניים.

הימנעות משפשוף העיניים – בסופות אבק וחול, מזדהמים כל חלקי הגוף החשופים, ולכן יש להימנע, בעת השהייה בחוץ, משפשוף העיניים עם ידיים שאינן נקיות, על מנת שלא להחדיר זיהומים או אלרגנים לעיניים.

במקרה של חדירת לכלוך לעיניים – אם חדרו חלקיקי זיהום לעיניים, יש להימנע מהתזת מים לעיניים, שכן פעולה זו שוטפת את שכבת הדמעות, שהיא שכבת ההגנה על העיניים. יש לשטוף את העיניים בזהירות עם מים זורמים כדי שניתן יהיה לשטוף חלקיקים כגון אבק.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.