מניעת קטרקט על ידי פעילות גופנית לעין

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
בדיקת תפקודי דמעות
בדיקת תפקודי דמעות

שני מחקרים שנערכו באוניברסיטת ברקלי, עקבו במשך למעלה משבע שנים אחר כ-41,000 אנשים שהקפידו על פעילות גופנית, וקבעו כי פעילות גופנית נמרצת עשויה לסייע במניעת קטרקט, אובדן ראייה וניוון מקולרי הקשור לגיל.

שני מחקרים אלו הם הראשונים מבין המחקרים המצביעים על כך שפעילות גופנית נמרצת, בנוסף להקפדה על בדיקות עיניים סדירות, מסייעים במניעת אובדן ראייה, והם מציעים תקווה לאנשים המבקשים להדוף את התקפות מחלות העיניים מהם הם עשויים לסבול עם הגיל.

הבנת מחלות עיניים

קטרקט, המשפיע מעל עדשת העין באופן של ראייה מטושטשת, הוא הגורם המוביל לעיוורון בקרב אנשים מעל גיל 65. ניוון מקולרי הקשור לגיל, שהוא נזק לרשתית העין, הוא הגורם המוביל לאובדן ראייה בלתי הפיך בקרב מבוגרים, ומשפיע על 28% מהאנשים בגילאי 75 ומעלה.

לשתי מחלות אלו קיימים מספר גורמי סיכון ידועים, כגון חשיפה לאור שמש וסוכרת. עכשיו, בעקבות המחקרים החדשים, נראה כי פעילות גופנית נמרצת משפיעה על הלב וכלי הדם ועשויה להיות גם אחת השיטות לעכב את התפתחות המחלות.

מהלך המחקר הראשון

לשם ביצוע המחקר, ניתחו המדענים נתונים שנאספו במחקר הבריאות הלאומי של אנשים המקפידים על ריצה ופעילות גופנית מאומצת, בשנת 1991, על מנת לקבוע את היתרונות הבריאותיים של ריצה וסוגים שונים של פעילות אירובית.

המחקר נערך בקרב כ-29,000 גברים ו-12,000 נשים שהתאמנו בריצה, במשך למעלה משבע נשים. 733 מהגברים דיווחו, בשאלון אותו מילאו בסוף המחקר, שהם אובחנו עם קטרקט. הנתונים שנאספו מהנשים בתום המחקר, ושדיווחו על קטרקט, היו מעטים מידי מכדי לקבוע ממצאים חד משמעיים.

הגברים שרצו למעלה משישה קילומטרים ליום, נמצאו בסיכונים נמוכים יותר ב-35% לפתח קטרקט, בהשוואה לגברים שרצו פחות מקילומטר ווחצי ביום.

המחקר ניתח גם ממצאים בקרב גברים שרצו עשרה קילומטרים, כאינדיקטור טוב לכושר כללי. הגברים שרצו יותר נמצאו בסיכון מופחת בחצי לפתח קטרקט, בהשוואה לגברים שביצעו כושר גופני בעוצמות נמוכות יותר.

מהלך המחקר השני

המחקר השני מצא כי ריצה מפחיתה את הסיכון לניוון מקולרי הקשור לגיל. במסגרת המחקר, 152 גברים ונשים דיווחו שאובחנו עם המחלה. הנתונים שנבדקו בקרב האנשים שרצו פחות מקילומטר וחצי ביום, הושוו עם הנתונים שהתקבלו בקרב אנשים שרצו בין 2.5 ל-12 קילומטר ביום, ונמצא כי קבוצת המשתתפים שרצו יותר, היו בעלי סיכויים נמוכים ביותר מחמישים אחוזים לסבול מהמחלה.

רוב הרצים בשני המחקרים ביצעו גם חצי שעה לפחות של פעילות גופנית בעוצמה בינונית כגון הליכה מהירה, חמישה ימים בשבוע, או מינונים קטנים יותר של פעילות גופנית נמרצת כגון רכיבה על אופניים. המדענים לא הצליחו לקבוע אם ניתן להפחית את הסיכון לקטרקט וניוון מקולרי הקשור לגיל, באמצעות הליכה.

מסקנות המחקר

לדברי המדענים, אלו ממצאים משכנעים, בהתחשב בגודל הגדול של שני המחקרים, והעובדה שההתבוננות הייתה על מחלות מוגדרות היטב המושפעות ממצבים מבוססים.

במילים אחרות, פעילות גופנית נמרצת, בניגוד לפעילות גופנית מתונה יותר, משפיעה לא רק על הרווחה והבריאות הכללית, אלא גם על מחלות עיניים. הם מוסיפים כי קיים צורך במחקר נוסף כדי לחקור מדוע קיים קשר בין פעילות גופנית נמרצת לבין הירידה בסיכון לקטרקט.

היתרונות הפיזיולוגיים של פעילות גופנית ידועים היטב, וידוע גם הרקע הפיזיולוגי למחלות עיניים, לכן יש להבין כעת טוב יותר את החפיפה ביניהם. נתוני שני המחקרים פורסמו בגיליון ינואר 2009 של חקירת רפואת עיניים ומדע חזותי, והמחקרים נתמכו, בחלקם, על ידי מענקים מהמכונים הלאומיים לבריאות הלב, הריאות והדם.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.