בלט עין וגידולי ארובת העין

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

16691117_xxlארובת העין היא מבנה המכיל את שרירי העין, גלגל העין, כלי שומן ודם המיועדים לבלימת וריפוד זעזועים, ואת עצב הראייה. גידולים עשויים להתרחש בכל אחד מחלקי העין, ולפלוש אליה מאיברים סמוכים כגון המוח, סינוסים וחללי האף.

סוגי גידולי ארובת העין

גידולי עיניים עשויים לפגוע בילדים ומבוגרים בכל הגילאים, ובדרך כלל הם שפירים.

גידולי ארובת העין שפירים בקרב מבוגרים הם:

לימפאנגיומה – גידול כלי הלימפה

המאנגיומה – גידול נפוץ ביותר של כלי הדם

ליפומה – גידול ברקמת השומן

בלט עין – מחלה בבלוטת התריס, המתבטאת בגידול שעשוי להיות ממאיר או שפיר.

גידולים אלו משפיעים בדרך כלל על ארובת העין בלבד, ללא השפעה מערכתית.

גידולי ארובת העין בקרב ילדים נובעים מלקות התפתחותית מולדת, והגידולים הנפוצים ביותר הם:

המאנגיומה – גידול בכלי הדם

ציסטה – המכילה רקמות עור ומופיעה לאורך חיבורי העצם.

מצבים אלו נדירים בקרב ילדים, אך עם הופעת גוש המתפתח בקצב מהיר יש לקבל ייעוץ רפואי מיידי.

תסמינים – תסמינים רבים מעידים על מצב זה ועשויים לכלול בלט עין, כאבים, נפיחות עפעפיים, אדמומית העיניים, ראייה כפולה, תנועות עיניים מוגבלות, כאבי ראש וראייה מעורפלת. סימנים אלו מצריכים התייעצות מיידית עם רופא עיניים.

סוגי טיפולים בגידולי ארובת העין

הרופא בודק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ומבצע בדיקה קפדנית של ארובת העין. יש צורך בביצוע בדיקות סריקה ממוחשבת כגון MRI או CT המאשרות את אבחון הגידולים. בהתאם לממצאי הבדיקות תורכב תכנית טיפול הכוללת טיפול רפואי, ביופסיה, הקרנות או כימותרפיה, או ניתוח מערכתי.

טיפולים פולשניים אלו מבוצעים במקרים בהם מעידות הבדיקות על חשד לגידול ממאיר, ולאחר התייעצות עם מומחים כירורגיים ועם אונקולוג לשם קבלת החלטה לביצוע טיפולי הקרנות או כימותרפיה.

אם הבדיקות מעידות על גידולים שפירים הטיפול מתבצע כך שנזק מינימאלי ככל הניתן משפיע על עצב הראייה ועל העין, ללא פגם אסתטי. את הטיפול יש לקבל ממומחה המיומן בטיפול בגידולי עין ובלט עין בלבד.

מהלך הטיפול בגידולי ארובת העין

הטיפולים במקרים אלו מורכבים, ותכנית הטיפול מורכבת בהתאם לגודל הגידול, סוגו ומיקומו. מטרת העל של הטיפול היא שמירת תפקוד העין והמראה האסתטי. שיטה אחת, המבוצעת במקרים קלים בלבד, היא הקפאת הגידול באמצעות מכשיר הנקרא 'קריו'. זהו טיפול בטוח ומהיר המייתר את הצורך בביצוע הליכים פולשניים מסוכנים.

אם הגידול ממוקם על החלק הקדמי של הארובה, ומוביל להפרעה תפקודית או אסתטית, יבוצע הליך כירורגי פשוט המתבצע באמצעות פתיחת הלחמית או ביצוע חתך בעור. בדיקות מקיפות של MRI, CT ואולטרסאונד מתבצעות טרם ההליך לשם קביעת טיב הגידול ושלילת אפשרות חיבור לרקמות פנימיות בארובת העין.

גידול ממאיר כרוך בהליך מורכב של ניסור עצמות הארובה, אליהן חודר המנתח דרך הסינוסים, כשההליך מבוצע בשילוב עם רופא אף-אוזן-גרון, או בגישה נוירוכירורגית משולבת לפתיחת הגולגולת לשם קבלת גישה ישירה אל הגידול.

על מחלות ממאירות בעיניים>>>

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.