שבר בארובת העין

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

10244641_xxlארובת העין היא השקע הממוקם בגולגולת שבו נמצא גלגל העין. בארובת העין ניתן למצוא בנוסף את השרירים המניעים את גלגל העין וכן מגוון רחב של עצבים וכלי דם החיוניים לתפקוד התקין של העין ורקמות חיבור ושומן הנחוצות ליציבותה.

השקע בגולגולת מעניק לעין ולרקמות העוטפות אותה הגנה מפני חבלות ובנוסף משמש כעיגון עבור השרירים החוץ עיניים.

ישנן שבע עצמות שונות שחלקים מהן מרכיבים את הארובה, כאשר העצם הפרונטלית, האתמואיד והספנואיד הן עצמות מרכזיות המשתתפות במבנה של זוג הארובות. בארובה ניתן למצוא מספר חריצים ופתחים דרכם עוברים עצבים וכלי דם כמו לדוגמה התעלה האופטית דרכה עובר העורק האופתלמי ועצב הראייה.

שבר בארובת העין נוצר ברוב המוחלט של המקרים כתוצאה מחבלה. בין היתר מדובר על מכת אגרוף, תאונת דרכים, פגיעת כדור במסגרת משחק ספורטיבי ועוד.

מה הם התסמינים של שבר בארובת העין?

בדרך כלל סמוך לפציעה המטופל יסבול מדימום תת עורי באזור העפעפיים ומנפיחות מקומית. כמו כן, ייתכן מאוד שהעין תבלוט מעט החוצה ובנוסף ייתכנו הפרעות בתחושה. כך לדוגמה ייתכן שהמטופל יסבול מירידה בתחושה באזור השפה העליונה, הלחי והשיניים העליונות בצד שבו התרחש השבר. חלק מהחולים מתלוננים סמוך לפגיעה על ראייה כפולה, כאשר במקרים מסוימים הראייה הכפולה מופיעה רק כאשר המטופל מפנה את מבטו למטה או למעלה בזמן קריאה למשל. עם זאת, הפרעת הראייה עלולה להיות יציבה.

במקרים מסוימים מתרחשת כליאה של שריר באזור השבר. מצב זה נקרא muscle entrapment ולרוב ילווה בבחילות ואפילו הקאות. כמו כן בדרך כלל במצב של כליאת שריר יהיה קושי ניכר לפתוח את העין.

כיצד מאבחנים שבר בארובת העין?

האבחון מתבסס על התסמינים שחווה המטופל, על בדיקת עיניים יסודית, בדיקה גופנית של האזור הפגוע ובנוסף נהוג לבצע בדיקת CT. מטרת הבדיקה לשלול חדירה של גופים זרים לארובת העין וכן לאשש את האבחנה בנוגע לשבר בארובת העין. מעבר לכך יש לקבוע בתהליך האבחון היכן התרחש השבר. השבר השכיח ביותר בארובת העין נוצר ברצפת הארובה, לכיוון הסינוס המקסילרי, כלומר בקיר התחתון של ארובת העין. שבר זה נקרא Blowout fracture.

עם סיום תהליך האבחון יחליט הרופא האם יש צורך לנתח ומה היא מידת הדחיפות של הניתוח. יש לציין כי לא כל שבר בארובת העין מחייב התערבות כירורגית. ההחלטה בנוגע לנחיצות הניתוח מתקבלת בהתאם למידת החומרה של השבר, מעורבות שרירי העין בשבר, חומרת הראייה הכפולה לאחר ירידת הנפיחות ועוד.

כיצד מטפלים בשבר בארובת העין?

הטיפול בשבר בארובת העין הוא ניתוחי בעיקרו. את הניתוח מבצעים דרך חתך זעיר בצדו הפנימי של העפעף, דרכו מוחדרים כלי הניתוח באמצעותם חושפים את אזור השבר. אם ישנם גופים זרים שחדרו לארובה וניתן להוציא אותם מבלי לסכן את העין, הם יוצאו במהלך הניתוח. כמו כן יש להחזיר את הרקמה שצנחה לאזור הסינוס למקומה בארובה ואת השבר לאחות באמצעות שתל עצם או חומר פלסטי.

בימים הראשונים לאחר הניתוח צפויים כאבים בארובת העין המלווים בדמם תת עורי ונפיחות מקומית. בנוסף לכך, תיתכן ראייה כפולה ואף הגבלה בתנועת העין, אך תוך מספר ימים עד מספר שבועות לכל היותר הבעיות האלו אמורות לחלוף מאליהן גם ללא כל טיפול. תופעת לוואי שכיחה המופיעה לאחר ניתוח לתיקון שבר בארובת העין היא חוסר תחושה באזור השבר. בעיה זו יכולה להימשך זמן רב ואפילו מספר חודשים, אך ברוב המקרים חולפת גם כן מאליה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.