דלקת עיניים אובאיטיס

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

דלקת עיניים אובאיטיסאובאיטיס היא הגדרת מטרייה למספר מחלות דלקתיות שמערבות את אחד מהחלקים של האובאה (הענביה בעברית). הענביה היא החלק הפנימי של העין הממוקם בין הסקלרה (לובן העין) לרשתית הכולל את הגוף הציליארי (השריר הממוקם מאחורי הרשתית, את הקשתית (שמעניקה לעין את הצבע הייחודי שלה) והדמית (הרקמה התומכת ברשתית).

נהוג לסווג את האובאיטיס לסוגים שונים בהתאם למיקום המדויק של הדלקת בעין להלן:

  • סקלריטיס – דלקת שמערבת את הלובן האחורי ו/או את הלובן הקדמי.
  • אובאיטיס של כל חלקי הענביה.
  • אובאיטיס אחורית – דלקת שמערבת את הרשתית עם או בלי מעורבות של הדמית.
  • אובאיטיס אמצעית – דלקת שמופיעה מאחורי הגוף הציליארי המערבת את הזגוגית עם או בלי מעורבות של הקף הרשתית.
  • אובאיטיס קדמית – דלקת המערבת את הקשתית עם או בלי מעורבות של הגוף הציליארי (סוג זה הוא השכיח ביותר מכל הסוגים של האובאיטיס).

הגורמים לאובאיטיס

אובאיטיס יכולה להתפתח בעקבות מגוון רחב של גורמים וחשוב לציין שבמקרים לא מעטים לא ניתן להתחקות אחרי המקור המדויק למחלה.

במקרים מסוימים הדלקת היא ביטוי יחיד למחלה ממוקדת בעיניים ובמקרים אחרים האובאיטיס היא רק ביטוי אחד למחלה מערכתית שבאה לידי ביטוי בתסמינים במערכות אחרות בגוף במקביל. להלן הגורמים השכיחים ביותר לאובאיטיס:

  • דלקת אוטואימונית – במקרים רבים מאוד המחלה היא תוצאה של תקיפה אוטואימונית, כלומר תקיפה שמתרחשת על ידי תאי מערכת החיסון נגד תאי הגוף ורקמותיו. בין היתר אובאיטיס יכולה להתפתח במקרים האלה כחלק אינטגרלי במכלול של תסמינים כתוצאה מזאבת, מחלת בכצ'ט, מחלת וגנר, מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס כיבית, טרשת נפוצה, ראומטיד ארטריטיס ועוד.
  • מחלות זיהומיות – הדלקת בעין יכולה להתפתח בעקבות זיהום נגיפי (הרפס זוסטר, נגיף האיידס, הרפס סימפלקס), בעקבות זיהום חיידקי (חיידק העגבת או השחפת למשל), בעקבות זיהום ממקור פטרייתי כמו למשל במקרה של קנדידה או קריפטוקוק וכן בעקבות זיהום של פרזיטים שונים דוגמת טוקסוקרה או טוקסופלזמה.
  • גורמים נוספים – בנוסף לכל אלה האובאיטיס יכולה להתפתח גם כתוצאה מתסמונת העין היבשה, לאחר ניתוח עיניים, כתוצאה מגידול בעין, מדלקת אלרגית של לחמית העין ועוד.

מה הם התסמינים של אובאיטיס?

התסמינים של האובאיטיס משתנים מחולה לחולה בהתאם למידת החומרה של הדלקת ובהתאם למיקום המדויק שלה. כך לדוגמה אובאיטיס קדמית קלה יכולה לבוא לידי ביטוי בשוני מסוים בגוון של הקשתית, בחוסר נוחות בעין, באדמומיות בעין וברגישות לאור בלבד אך אובאיטיס אחורית חמורה יכולה לבוא לידי ביטוי בירידה משמעותית בראייה או בהופעה של נקודות צפות בשדה הראייה.

איבחון אובאיטיס

דלקת עיניים אובאיטיסתהליך האבחון של אובאיטיס מתבצע אצל רופא עיניים בלבד. אבחון של אובאיטיס קדמית קל מאוד ומבוסס על זיהוי של תאים לבנים במנורת סליט אך אבחון של אובאיטיס אחורית או מרכזית מצריך בדיקות מעמיקות יותר. בין היתר ניתן לבצע בהתאם לצורך בדיקת תבחין נוזל מהעין, ביופסיה, בדיקות הדמיה של העין, צילומי רנטגן, בדיקות דם ועוד.

כיצד מטפלים באובאיטיס?

הטיפול משתנה מחולה לחולה גם כן בהתאם למידת החומרה של התסמינים ובהתאם למיקום הדלקת אך בנוסף לכך יש להתייחס למידת החומרה של התסמינים, למידת ההפרעה לראייה, לגורם לאובאיטיס בכל חולה וחולה ועוד.

בין יתר הטיפולים חשוב להזכיר שימוש בסטרואידים בטיפות או בזריקות (ובמקרים החמורים בהם מופיעה האובאיטיס בשתי העיניים במקביל – סטרואידים במתן פומי), טיפולים ציטוטוקסיים, נוגדי TNF אלפא דוגמת הומירה או רמיקייד, נוגדנים ללימופציטים מסוג B כמו למשל אינטרפרון אלפא או ריטוקסימב ועוד.

ראו עוד בנושא דלקות עיניים:

גורמים לדלקות עיניים

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.