דלקת בקרנית העין – מומלץ טיפול מהיר ככל האפשר!

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
דלקת בקרנית
דלקת בקרנית

הקרנית היא החלק הקדמי של העין, המספק את רוב העוצמה האופטית לעין שכן חלק זה אחראי לשבירה של האור המגיע לעין. סך הכול הקרנית אחראית לשני שליש מהשבירה של האור אך השבירה הסופית מתבצעת על ידי העדשה.

הקרנית שקופה לחלוטין ואינה מכילה כלי דם. לפיכך היא מקבלת את כל רכיבי ההזנה שלה מהדמעות ומנורוטרופינים שמגיעים אליה דרך קצות העצב. כל פגיעה בשקיפות של הקרנית או בתפקוד שלה עלולה לבוא לידי ביטוי בבעיות ראייה שונות ואף להוביל לעיוורון.

הגורמים לדלקת בקרנית העין

המקור לדלקת בקרנית העין יכול להיות זיהום נגיפי, חיידקי או פטרייתי. הקרנית מורכבת מחמש שכבות וככל שהזיהום חודר לשכבות העמוקות יותר, כך הפגיעה בראייה חמורה יותר. גורמי הסיכון להתפתחות של דלקת בקרנית העין הם יובש בעין, ניתוחי עיניים, מחלות קודמות בקרנית, סגירה לקויה של העין, חדירה של גוף זר לקרנית, שחייה בבריכות עם מים מזוהמים ועוד.

חשוב לציין כי הרכבה של עדשות מגע היא הגורם המרכזי לדלקת בקרנית העין מהטעמים הבאים:

  • פגיעה באפיתל של הקרנית מגדילה את הסיכוי לחדירת פתוגנים ובקרב מרכיבי עדשות ניתן לראות שכיחות גבוהה של פגיעה בשלמות של האפיתל ככל הנראה על רקע שריטות שנוצרות בזמן ההרכבה וההסרה של העדשות.
  • חוסר הקפדה על הוראות התחזוקה של העדשות.
  • שינה עם עדשות מגע מגדילה את הסיכון לדלקת בקרנית העין פי 15 ככל הנראה בעקבות פגיעה בהרכב הדמעות המגנות על הקרנית ובעקבות עליית הטמפרטורה בקרנית שמעודדת התרבות של חיידקים.
  • שימוש ממושך בעדשות מגע תורם לחסימה של מעבר החמצן לקרנית, לצמיחה של כלי דם באזור ולהיחלשות של הקרנית.

התסמינים של דלקת בקרנית העין

להלן התסמינים המרכזיים של דלקת בקרנית העין:

  • אדמומיות בעין.
  • כאבים בעין.
  • רגישות לאור.
  • פגיעה בראייה.
  • הפרשה מוגלתית מהעין.
  • דמעת יתר.
  • נפיחות ואדמומיות בעפעפיים.
  • במקרים בהם הזיהום חמור במיוחד, הדלקת עלולה להתפשט לשכבות העמוקות של הקרנית ולהתפשט אף לאזורים אחרים בעין. במקרים האלו עלול להיגרם נזק למרכיבי העין השונים.
  • תחושה של עצם זר בעין.

כיצד מאבחנים דלקת בקרנית העין?

איבחון דלקת בקרנית העין מתבססת על תשאול של המטופל בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל, בדיקה קלינית של העין ונטילה של דוגמית מההפרשה הדלקתית. על ידי בדיקה של דוגמית מההפרשה הדלקתית במעבדה ניתן לאבחן את המקור של הזיהום ובהתאם לכך לקבוע את סוג הטיפול.

כיצד לטפל בדלקת בקרנית העין?

ברוב המקרים המקור לדלקת הוא זיהום חיידקי ולפיכך הטיפול מתבסס על הזלפה של טיפות המכילות אנטיביוטיקה. השימוש בכדורים או בעירוי של אנטיביוטיקה אינו יעיל במקרה של דלקת בקרנית העין וזאת משום שכפי שציינו, הקרנית לא מקושרת למערכת הדם.

בדרך כלל נהוג להשתמש באנטיביוטיקה בעלת טווח פעולה רחב ובחלק מהמקרים נהוג לעשות שימוש בכמה סוגים שונים של אנטיביוטיקה במקביל על מנת לכסות טווח רחב ככל האפשר של חיידקים.

במקרים בהם הנזק לקרנית הוביל לפגיעה בראייה יש לשקול השתלת קרנית. כמו כן במקרים מסוימים כחלק מתהליך הריפוי של הקרנית מתפתחת בקרנית רקמה צלקתית. שינוי ברקמת הקרנית עלול להוביל לבעיות ראייה חמורות ולפיכך גם במקרים האלה, בהם התרחשה החלמה מלאה של הקרנית, יש לשקול ניתוח להשתלת קרנית.

יש לציין כי שיעורי ההצלחה של ניתוחים להשתלת קרנית גבוהים במיוחד בהשוואה לניתוחים אחרים להשתלת איברים וזאת משום שהקרנית לא מקושרת למערכת הדם, מה שמקטין את הסיכוי לדחיית השתל.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.