זמן הדבקה של דלקת בעיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
הסבר על זמן הדבקה - דלקת בעיניים
הסבר על זמן הדבקה – דלקת בעיניים

דלקת היא התגובה של הגוף לפציעה, זיהום או גירוי. בחלק מהמקרים, דלקת יכולה להתרחשבתגובהלחשיפה לחומרים מזיקים כגון אבק, וחומרים כימיים וביולוגיים נוספים.

המערכת החיסונית עשויה גם לעורר דלקת בתגובה לרקמותיו של הגוף עצמו, מצב המכונה בשם תגובה אוטואימונית. דלקות עיניים שכיחות כוללות דלקת לחמית נגיפית, דלקת אלרגית ודלקת חיידקית.

דלקת עיניים מתרחשת בתגובה לזיהום, אלרגיות, הפרעות אוטואימוניות, גירוי ,פציעה או טראומה הנוצרת בעין או העפעף.

התסמינים של דלקת העיניים יכולים להשפיע על תפקוד העיניים, העפעפיים, או הרקמות האזוריות וכוללים: ראייה מטושטשת, כאב או צריבה, אדמומיות, נפיחות, הפרשת דמעות באופן חריג, ולעיתים אף הופעת חום.

זמן הדבקה

זמן ההדבקה הינו נתון המשתנה בהתאם לסוג הגורם הזיהומי, בין אם מדובר בחיידק או וירוס. אדם הסובל מדלקת ויראלית עשוי להדביק אחרים עד תקופה של שבועיים או עד להיעלמות התסמינים כליל.

תקופת ההדבקה של דלקת חיידקית לעומת זאת תלויה בהחלת הטיפול האנטיביוטי במקרים בהם הוחל השימוש באנטיביוטיקה, הדלקת מדבקת עד כ-24 שעות לאחר תחילת השימוש באנטיביוטיקה.

דלקת לחמית נוצרת כתוצאה מזיהום נגיפי המתבטא בגירוי וצריבה בעיניים, כאב בעת התבוננות באור והפרשה מוגלתית או נוזלית מהעיניים.

האבחון מבוסס בעיקרו על הסימנים הקליניים של המטופל והזיהום הויראלי עשוי לחלוף מעצמו בדרך כלל ללא טיפול.

דלקת ויראלית יכולה ללוות הצטננות. תקופת הדגירה של הדלקת הינה מספר שעות כאשר מיד לאחר תקופה זו מופיעה אדמימות באזור העיניים, הפרשות מוגברות, תחושת אי נוחות מקומית וצריבה.

הדלקת מדבקת מאוד ולפיכך קיים סיכוי גבוה להידבקות בעין השנייה או אדם אחר. דלקת חיידקית מתאפיינת בהופעת אדמימות, דמעות, הפרשות, גירוי וצריבה בעיניים. הדלקת יכולה להתפשט לעין השנייה באמצעות ההפרשות המוגלתיות.

תקופת הדגירה של דלקת חיידקית עשוייה להיות מספר ימים. הסימנים המוכרים הם נפיחות בעפעף אשר נובעת כתוצאה מהתפתחות דלקתית הפוגעת ביכולת הראייה.

הטיפול בדלקת חיידקית ניתן באמצעות תכשירים כמו טיפות עיניים או טבליות המכילות אנטיביוטיקה.

דלקת אלרגית בדרך כלל נוצרת כתוצאה מחשיפה לאלרגן באוויר. התסמינים כוללים גירוד, דמעות, הפרשות ואדמימות בעין. הטיפול נעשה באמצעות טיפות אנטי אלרגיות.

דלקת אלרגית עשויה להתלוות לסימנים אחרים כמו פריחה, הפרשות מהאף בתגובה לאלרגנים שונים כמו אבק, פרוות בעלי חיים וחומרים כימיים וביולוגיים נוספים.

התגובה האלרגית בדרך כלל מופיעה זמן קצר לאחר החשיפה לאלרגן או לחילופין בתגובה לשהייה ממושכת במרחב המכיל את האלרגן. התפתחות דלקת אלרגית היא מצב זמני וחולף.

טיפול בדלקת עיניים

דלקת עיניים נגיפית יכולה פעמים רבות לחלוף ללא טיפול. עם זאת, טיפול עשוי להקל על התסמינים מהם סובל המטופל.

כמו כן, הטיפול עשוי למנוע הופעת סיבוכים וגם למנוע התפתחות של חיידקים באזור, שכן הסביבה הנגיפית מספקת כר גידול נוח להתרבות של האורגניזמים.

סיבוכים בחלקיה השונים של העין מצריכים טיפול ממושך יותר ולעיתים אף התערבות כירורגית.

הטיפול מבוסס תחילה על הנחת קומפרסים קרים על העין, שמירה על היגיינה באמצעות ניקוי ההפרשות, שימוש בתחליפי דמעות, טיפות עיניים אנטי דלקתיות ובמקרים אחדים אף שימוש באנטיביוטיקה למניעת התפתחות חיידקית משנית.

טיפול בדלקת עיניים חיידקית מתבצע על ידי נטילת אנטיביוטיקה או טיפול אנטיביוטי מקומי.

דרכי מניעה

שהות בסביבתו של אדם הסובל מדלקת עיניים מגבירה את הסיכוי להדבקות. ניתן להמנע מהדבקות על ידי רחיצת ידיים תכופה, הימנעות ממגע ושימוש באמצעי היגיינה וחיטוי. לא מומלץ להשתמש בעדשות מגע במקרים של דלקת עיניים וחשוב להחליפן במידת הצורך.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.