מה הקשר בין לחץ דם לבעיות ראייה?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

מה הקשר בין לחץ דם לבעיות ראייה?בשילוב עם בעיות לב וכליות, לחץ דם גבוה עשוי להשפיע גם על הראייה ולהוביל למחלת עיניים. יתר לחץ דם עשוי לגרום לנזק בכלי הדם ברשתית, באזור החלק האחורי של העין האחראי על מיקוד תמונות. תופעה זו נקראת רטינופתיה עם יתר לחץ דם, והנזק עלול להיות רציני אם אינו מטופל.

האופן בו לחץ דם גבוה גורם לאובדן ראייה

לחץ דם גבוה עשוי לגרום לכלי העיניים ועצב הראייה להתאמץ, באמצעות הפעלת לחץ על כלי הדם בעיניים. יתר לחץ גם עשוי לגרום לכלי הדם להצר או לדמם, כאשר הם חשופים ליותר מדי כוח לחץ דם. בנוסף, עצב הראייה עשוי להתנפח ולהפחית את היכולת לראות היטב. לחץ דם גבוה עלול להוביל לשבץ ובכך לפגוע בעצב הראייה או לגרום לנזק באזור אחר של המוח האחראי על עיבוד תמונות.

אדם הסובל מלחץ דם גבוה נמצא בסיכון גבוה יותר לאובדן ראייה כשהוא סובל מסוכרת, רמת כולסטרול גבוהה או כשהוא מעשן. לעיתים נדירות, לחץ הדם עשוי להפוך פתאום לגבוה ביותר, ובכך לגרום לשינויים חמורים בעיניים. בעיות נוספות עם הרשתית הנגרמות כתוצאה מלחץ דם גבוה כוללות נזק לעצבי העיניים עקב זרימת דם לקויה; חסימת אספקת הדם בעורקים לרשתית; וחסימת הוורידים הנושאים דם מהרשתית.

תסמינים – אדם הסובל מהמצב עשוי שלא לחוות תסמיני רטינופתיה עם יתר לחץ דם, והבעיה מאובחנת במהלך בדיקת עיניים שגרתית. יחד עם זאת, התסמינים עשויים לכלול כאבי ראש; וראייה כפולה, עמומה או אובדן ראייה; תסמינים פתאומיים נחשבים למצב חירום רפואי.

אבחון יתר לחץ דם עם רטינופתיה

מומחה עיניים מאבחן רטינופתיה עם יתר לחץ דם באמצעות שימוש באופתלמוסקופ, מכשיר מקרין אור הבוחן את החלק האחורי של גלגל העין. הרופא יאתר סימני רטינופתיה הכוללים הפחתת והיצרות כלי הדם; סימנים המעידים על דליפת נוזל מכלי הדם, כתמים על הרשתית; נפיחות המקולה, האזור המרכזי של הרשתית ועצב הראייה ונפיחות בחלקים אחרים של הרשתית; ודימום בחלק האחורי של העין.

הדם מכסה בעצם את המקולה, והבדיקה קובעת את חומרת הפגיעה והופעתה בעין אחת או בשתי העיניים. השימוש באופתלמוסקופ מאפשר לרופא העיניים להתבונן על רשת הנימים הזעירים על הרשתית כדי להעריך את מצב כלי הדם בעיניים.

טיפול – השיטה הטובה ביותר, ולמעשה היחידה לטפל במצב זה, היא לשלוט כראוי בלחץ הדם. אך אנשים הסובלים מרטינופתיה חמורה חווים נזק בלתי הפיך לעצב הראייה.במקרי חירום ניתן לעבור ניתוח מעקפי חירום כדי לתקן את לחץ הדם הגבוה המפעיל סתימה בעורקים.

מניעה – כדי למנוע את המצב, יש להקפיד על שליטה בלחץ הדם באמצעות שמירת משקל אופטימאלי, הקפדה על תזונה המומלצת על ידי הרופא, פעילות גופנית קבועה, ונטילת תרופות ללחץ דם במינונים שנקבעים להפחתת רמות לחץ הדם והשגת שליטה. בנוסף, יש להתייעץ עם הרופא ולקבל את המעקבים והטיפולים הנדרשים.אין להמתין עם בעיות עיניים ולקוות שהמצב ישתפר מעצמו, אלא לגשת לקבלת בדיקה מקיפה עם כל סימן לאובדן ראייה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.