מדריך להורים – מתי יש סיכוי שלילדכם יש ראייה לקויה?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
מדריך להורים: כך תזהו בעיות ראיה
מדריך להורים: כך תזהו בעיות ראיה

ישנם מחקרים רבים שמראים כי ילדים ופעוטות סובלים משכיחות גבוהה של בעיות ראייה שאינן זוכות לטיפול בשל אבחון חסר.

באופן עקרוני ההמלצות של המומחים בתחום מנחות את ההורים לשלוח את ילדיהם למספר בדיקות ראייה החל משלב הינקות ועד לגיל שש אך נכון לכתיבת שורות אלה נראה כי הבדיקות שאכן מבוצעות בפועל במדינת ישראל לא מספיקות וילדים רבים סובלים מבעיות ראייה שעלולות להוביל לכדי נזק בלתי הפיך למערכת הראייה שלהם. חלק לא מבוטל מהבעיות האלו היו יכולות להיעצר בשלב מוקדם בקלות מאוד לו רק היו מאובחנות במועד מוקדם יותר.

אילו בדיקות מבצעים בישראל?

בדיקת הראייה הראשונה שמבצעים ליילודים מתבצעת ישר לאחר הלידה. הבדיקה נקראת החזר אדום ומטרתה לבדוק האם העין בריאה. לאחר מכן מבוצעות לתינוקות מספר בדיקות בסיסיות שמנסות לבדוק בין היתר האם התינוק מסוגל לעקוב אחר חפצים במבטו בגיל שישה עד שמונה שבועות ולאחר מכן מבוצעת בדיקה נוספת בטיפת חלב רק בגיל שלוש שנים. הבדיקות המאוחרות יותר מבוצעות בכיתות א' ו-ח'.

חשוב לאבחן בעיות ראייה מגיל צעיר

ישנן בעיות ראייה שלא באות לידי ביטוי באופן סימפטומטי. המשמעות היא שהילד יכול לחיות את חייו כשלכאורה הוא לא סובל משום ליקוי ובכל זאת לסבול מבעיה של ממש.

הסיבה לכך נעוצה במנגנון הפיצוי של המוח שמסוגל במידה ואחת מהעיניים שולחת תמונה לא תקינה לנטרל את המידע שמגיע ממנה. השלב הקריטי להתפתחות תקינה של מערכת הראייה באדם הוא מהלידה ועד גיל עשר. במידה ועד גיל עשר המוח הקפיד לנטרל את אחת מהעיניים, האזור שאמור לעבד את התמונה שמגיעה ממנה במוח יתנוון או לא יתפתח כלל. מצב זה מכונה עין עצלה.

סימנים שצריכים לעורר חשד לקיום של בעיות ראייה

בנוסף לבדיקות הראייה השגרתיות ישנן דרכים נוספות לזהות כי משהו בראייה של הילד לא כשורה. הכנו לכם מדריך קטן שמורכב מנקודות שיש לשים לב אליהן בילדים ותינוקות שיכולים להעיד על קיום של בעיות ראייה להלן:

  • בכל מצב שבו התינוק או הילד מנסה למקד את הראייה שלו על ידי מצמוץ או שפשוף של עין אחת או שתי העיניים, ייתכן מאוד שהוא סובל מלקות ראייה מסוימת.
  • גם כיווץ של שרירי הפנים, סגירה של עין אחת לעתים תכופות הוא הטיה לא שגרתית של הראש בכיוון אחד יכולים להעיד על בעיית ראייה.
  • במידה והילד נתקל לעתים תכופות בחפצים.
  • במידה והילד יושב מאוד קרוב למסך הטלוויזיה או למסך המחשב או במקרים בהם הילד מחזיק את הספר קרוב מאוד לפנים.
  • כל תלונה על כך שהילד לא מצליח לקרוא את הכתוב על הלוח יכולה להעיד על לקות ראייה.

מצבים שדורשים התייחסות מיוחדת

ישנם מצבים שונים כמו למשל חבלה בעין, הפרשות לא שגרתיות מהעין או תלונות לא שגרתיות על בעיות ראייה שמצריכים פנייה לרופא עיניים.

תלונות כאלו יכולות להיות ראייה מעוותת או ראייה של נקודות, קורי עכביש או כתמים בשדה הראייה, צמצום של שדה הראייה, תחושה קיצונית של יובש בעין, כאבים חזקים בעיניים, הופעה של אדמומיות כרונית או עכירות על פני העדשה ועוד.

כמו כן יש לציין כי בכל מקרה שבו קיימת מחלת עיניים גנטית במשפחה או בכל מקרה שבו לאחד מהאחים של התינוק היה קטרקט, יש לגשת לביצוע בדיקות ראייה ובדיקות עיניים בתדירות גבוהה מהרגיל לצורכי מעקב.

הערה חשובה על פזילה

ישנם הורים רבים שילדיהם סובלים מפזילה וחרף זאת הם לא מעוניינים לעשות בנידון דבר. שימו לב – מעבר לכך שפזילה עלולה לפגוע בדימוי העצמי של הילד ולהגדיל את הסיכון שיסבול מבעיות חברתיות, הרי שעל מנת שתתאפשר ראיית עומק או ראייה תקינה בכלל, ישנו צורך בתיאום מושלם בין העיניים. במידה ותיאום זה נפגע המוח יפעיל את מנגנון הפיצוי אותו הזכרנו במאמר זה וזאת על מנת להימנע ממצב של ראייה כפולה או מטושטשת.

בהתאם לכך פזילה שאינה מטופלת בזמן עשויה לפגוע ביכולת ראיית העומק וכן לפגוע בהתפתחות מערכת העצבים ומערכת הראייה בפרט.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.