מחלות עיניים ברשתית – אבחון וטיפול מהר ככל האפשר!

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
מחלות עיניים נדירות ביותר
מחלות עיניים נדירות ביותר

הרשתית היא שכבה הממוקמת בחלק האחורי של גלגל העין, האחראי על קליטת קרני האור. לאחר קבלת המידע נשלחים אותות חשמליים באמצעות עצב הראייה למוח לצורך קבלת תמונה חזותית.

במרכזה של רקמת הרשתית נמצא אזור המכונה בשם מקולה. אזור זה אחראי על חדות הראיה, הנחוצה לקריאה, נהיגה והתמקדות בפרטים זעירים. מחלות ברשתית כמו גידולים, סוכרת הפרדות או קרע ברשתית עלולות להוביל לעיוורון.

סוכרת ומחלת רשתית

רטינופתיה סוכרתית היא המחלה השכיחה ביותר ברשתית המתפתחת לצד מחלת הסוכרת. מחלה זו נגרמת כתוצאה משינויים הנגרמים ברשת מסועפת של כלי דם ברשתית. אצל חלק מהאנשים, כלי הדם מתנפחים ונוזל דולף דרכם.

אצל אחרים, כלי דם חדשים ובלתי תקינים עשויים לצמוח ולהתפרש על פני שטחה של הרשתית ולאזורי הנוזל הממלאים את העין. כלי דם חדשים אלו שבריריים יותר ונוטים להפגע. קירותיהם הדקים של כלי הדם אחראיים על דליפת הדם עד כדי היווצרותו של עיוורון.

הרשתית היא הרקמה האחורית הרגישה ביותר לאור. רשתית בריאה הכרחית לראייה תקינה ומדוייקת. בשלביה המוקדמים של רטינופתיה סוכרתית, המטופל לעיתים רחוקות בלבד יבחין בשינויים המתרחשים בראייה. התקדמות המחלה והחמרתה עשויה להוביל לאובדן ראייה. רטינופתיה סוכרתית בדרך כלל פוגעת בשתי העיניים.

שלביה הראשונים של המחלה אינם מצריכים טיפול רפואי, למעט מקרים בצקתיים. כדי למנוע את התפשטות והחמרת המחלה, חולי סוכרת נזקקים לבדיקות ומעקב אחר רמות הסוכר בדם, מדידת לחץ דם באופן עקבי וכן רמות הכולסטרול בדם.

טיפול במחלת רשתית שמקורה במחלת הסוכרת פעמים רבות מצריך ניתוח בלייזר. טיפול הלייזר מסייע לכיווץ כלי הדם החדשים. מספר מפגשים נדרשים לצורך השלמת הטיפול.

טיפול בשיטה זו יכול להציל את הראייה ולמנוע עיוורון כאשר נעשה בשלב מוקדם. גם במקרים בהם החל דימום שימוש בלייזר עודנו אפשרי, בהתאם לחומרת הדימום.

היפרדות או קרע ברשתית

היפרדות רשתית יכולה להתרחש כאשר הרשתית מתנתקת ממקומה בעין ומרקמות נוספות האחראיות על הזנתה. במקרים של קרע ברשתית חומר דמוי ג'ל הנקרא זגוגית, דולף כתוצאה מחור הנוצר ברשתית.

נוזל זה נאגר מתחת לרשתית העין. סיבות נפוצות להיווצרות קרע או היפרדות ברשתית הן זקנה, פציעה או דלקת מקומית. היפרדות רשתית עקב קרע בדרך כלל מתפתחת כאשר חלה דליפה פתאומית של הזגוגית, המפעילה לחץ על הרשתית עד לגרימת קרע. דליפת הנוזל גורמת להיפרדות רקמות הבסיס באזור.

פגיעה ברקמות גורמת בהמשך לעיוורון. כמו כן, מצבים דלקתיים מסויימים גורמים להצטברות נוזל מתחת לרשתית אשר בהמשכו גורם לנזק לראייה.

באמצעות ניתוח ניתן לתקן נקב או קרע ברשתית. אולם טיפול פולשני מסוג זה בדומה לטיפולים כירורגיים נוספים כרוך בסיכונים ותופעות לוואי. מצבים רפואיים אלה מצריכים ייעוץ עם מנתח עיניים.

הטיפול נעשה באמצעות ניתוח לייזר לצריבה אזורית או תהליך המכונה בשם קריופקסי. במסגרת הליך הנקרא רטינופקסי הרופא מזריק בועות אוויר או גז לתוך הזגוגית. בועות האוויר חוסמות את הקרע ברשתית.

טיפול נוסף הינו ניתוח הכולל חיגור וכריתה מוחלטת של זגוגית העין. כריתת הג'ל נקראת ויטרקטומי ונעשית על ידי סדקים דרכם מוחדרים כלי הניתוח המיוחדים. ההליך הפולשני מאפשר למנתח להצמיד את הרשתית לרקמות בדופן העין.

אבחון מחלות רשתית

מחלות רשתית קשורות לזקנה, סוכרת, פציעה או נטייה משפחתית. אבחון מוקדם ויסודי עשוי לאתר פגיעה אזורית ואף למנוע אובדן ראייה. בדיקות עיניים שגרתיות, בדיקות לבהירות הראייה המרכזית, אנגיוגרפיה, אולטרסאונד וטכניקות נוספות מסייעות באיתור גידולים, דימום ושינויים מבניים בכלי הדם המזינים את הרשתית.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.