בדיקת מיפוי קרנית

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

7184539_xlקרנית העין היא החלק הקדמי ביותר בגלגל העין, דרכו עוברות קרני האור המגיעות לעין בדרכן לרשתית. בזמן שקרני האור עוברות דרך הקרנית הן נשברות, כאשר הקרנית אחראית סך הכול ל70% מהכוח התשבורתי של העין.

את יתר עוצמת השבירה והמיקוד של קרני האור מספקת עדשת העין. בניגוד לעדשת העין, המסוגלת לשנות את הקמירות שלה בהתאם למרחק של העצם עליו מביטים מן העין, מידת הקמירות של קרנית העין אינה ניתנת לשינוי.

על מנת שנהנה מראייה תקינה הקרנית צריכה להיות שקופה לחלוטין, אחידה במידת הקמירות שלה, מעט אובלית ובעלת פני שטח סדירים. חוסר סדירות, קמירות לא אחידה, עכירות או כל פגם אחר בקרנית, עלול להוביל לבעיות ראייה שונות כמו לדוגמה קוצר ראייה או אסטיגמטיזם. למשל בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר משייפים את הקרנית על מנת לבצע תיקונים בפני השטח של הקרנית הגורמים לשבירה לא תקינה של קרני האור.

במצב תקין, במרכזה של הקרנית מידת הקימור היא הגבוהה ביותר ואילו ככל שמתקדמים לכיוון היקף הקרנית, היא הולכת ונהיית שטוחה יותר. כמו כן במצב תקין, כאשר מבצעים מיפוי קרנית, ניתן לראות שהמפות של שתי הקרניות הן תמונת ראי האחת של השנייה, אם כי ישנם הבדלים קטנים מאוד בין עין ימין לשמאל.

באילו מצבים יש לבצע את הבדיקה?

בדיקת מיפוי קרנית היא בדיקה שמטרתה למפות את המבנה הטופוגרפי של הקרנית ולמדוד את הכוח התשבורתי שלה. הודות לטכנולוגיית המיפוי המודרנית ניתן לקבל תמונה תלת ממדית מדויקת של הקרנית וכן מידע בנוגע למידת הסדירות של הקרנית בנקודות שונות. הבדיקה מבוצעת באמצעות ציוד מחשוב המשמש לעיבוד נתונים המתקבלים באמצעות אור המוחזר מהקרנית לחיישנים אופטיים רגישים.

המטרה של הבדיקה היא בין היתר להעריך את מידת הקמירות של הקרנית במספר נקודות, על מנת לאבחן או לשלול בעיות שונות בקרנית, בדגש על קרטוקונוס. בנוסף לכך, הבדיקה מבוצעת בדרך כלל לפני ניתוחי עיניים כשבעיקר מדובר על ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, לצורך התאמה של עדשות מגע וכן לצורך הערכת תוצאות ניתוחי עיניים.

כך לדוגמה במקרים רבים מתברר במהלך הבדיקה כי ישנם אזורים דקים מדי בקרנית או שפני השטח של הקרנית לוקים בחוסר סדירות חמור ובעקבות זאת מתקבלת ההחלטה כי המטופל אינו מועמד מתאים לניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

במהלך בדיקת מיפוי קרנית הנבדק יושב מול מכשיר מיוחד שמקרין טבעות אור בקטרים שונים הממוקמות האחת בתוך השנייה בצבעים שונים. התמונה המתקבלת בקרנית משתקפת חזרה במכשיר ונקלטת בציוד צילום דיגיטלי. התמונות המתקבלות בעדשת המצלמה עוברות עיבוד ביחידת המחשוב של המכשיר ובמסגרת העיבוד בודקים את רמת הפיזור של הטבעות ואת העיוותים השונים בהן.

כך ניתן ללמוד על מידת הקמירות של הקרנית ועל יכולת שבירת קרני האור בנקודות שונות בקרנית. מדובר בבדיקה שאינה פולשנית, שאינה מצריכה הכנה מוקדמת ושלא כרוכה בכאב כלל.

תוצאות הבדיקה

הממצאים של הבדיקה מתקבלים במתכונת של מפה טופוגרפית צבעונית שמבטאת למעשה את פני השטח של הקרנית. לצד המפה ישנו מקרא צבעים המאפשר לפענח את המפה. כל צבע מייצג למעשה את מידת השבירה של האור. הצבע האדום מעיד על מבנה קמור וכוח שבירה עוצמתי יותר מהצבע הכחול או הסגול המקושר למבנה שטוח יותר ובהתאם על יכולת שבירה נמוכה יותר.

מאחר ומפות שונות מפורשות בצורות שונות, מומלץ שלא להתנסות בפענוח עצמי של ממצאי הבדיקה ולהמתין עד לקבלת התשובות מרופא העיניים בלבד.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.