משקפי שמש: מה חשוב לבדוק לפני שקונים משקפי שמש והאם היקר ביותר, אומר הטוב ביותר?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

משקפי שמש: לא רק היקרים מגנים מהשמשבמידה ואתם מתכוונים לרכוש בקרוב משקפי שמש לקראת הקיץ הממשמש ובא, הרשו לנו להזמין אתכם להקדיש כמה דקות מזמנכם לצורך קריאת המאמר שלפניכם. במאמר זה נפרט אודות כל הנקודות החשובות שיש לברר ולבדוק לפני הרכישה של משקפי השמש האידיאליים.

לפני שנתחיל ברצוננו לכתוב כי משקפי השמש הם לא רק אביזר אופנתי, אלא גם אביזר המיועד להגן על בריאותנו. קרינת השמש בישראל מסוכנת מאוד לבריאות העיניים והעפעפיים והימנעות מהרכבת משקפי שמש או בחירה במשקפי שמש לא איכותיים, עלולה בהחלט להוביל לפגיעה בבריאות העין שיכולה לבוא לידי ביטוי בקטרקט, ניוון רשתית בגיל צעיר, כוויות באפיתל הקרנית, גידול סרטני בעור העפעף ועוד.

מידת הנוחות וההתאמה

ראשית יש לבדוק האם המשקפיים מונחים באופן יציב על הפנים. יש לבדוק למשל האם הם מחליקים בקלות מדי או לחילופין מפעילים לחץ רב מדי על גשר האף או על האוזניים, האם ההרכבה שלהם נוחה או שמא היא דורשת מאמץ, האם ההסרה שלהם נוחה, האם הם משאירים סימנים אדומים על העור באזור הלחיים ועוד. לא כל מה שאופנתי ויקר יהיה לכם בהכרח נוח יותר, וכדאי לקחת זאת לתשומת לבכם בעת הבחירה.

סוג העדשות

ישנם הבדלים רבים בין סוגי העדשות כשהשוני המרכזי בא לידי ביטוי בסוגי החומרים המשמשים ליצירת העדשות, שכן סוג החומר משפיע על תכונות העדשה באופן המשמעותי ביותר. כך לדוגמה עדשות זכוכית עמידות יותר מפני שריטות בהשוואה לעדשות המיוצרות מפלסטיק, אך מצד שני הן נוטות להישבר בקלות רבה יותר.

ישנו סוג נוסף של עדשות הנקרא CR39, המשלב בין קלות משקל, צלילות אופטימאלית ועמידות בפני שריטות, אך חסרונן של העדשות האלו בא לידי ביטוי במחיר הגבוה שלהן. חומר נוסף המשמש ליצירת עדשות עבור משקפי שמש הוא למשל פוליקרבונט, שנחשב לעמיד במיוחד נגד שברים, אך לא ניחן בדרגת צלילות גבוהה.

רק לאחר שתבינו לעומק מה הם ההבדלים המרכזיים בין סוגי החומרים השונים, תוכלו לקבל החלטה מושכלת ונבונה בנוגע למשקפי השמש הבאים שלכם.

הגנה מפני קרינה

הנקודה החשובה ביותר שיש לבדוק לפני הרכישה היא מידת ההגנה שמספקות עדשות המשקפיים. חשוב להימנע בכל מחיר מרכישה של משקפי שמש שלא מצוידים במסנני קרינת UVB ו- UVA (ההגנה הזו נקראת לעתים protection 100% או UV 400).

חשוב לציין כי אין קשר בין מידת הבהירות של העדשות לבין יכולת סינון הקרינה שלהן. עם זאת, עדשות שלא מצוידות במסנני קרינה שהינן בעלות גוון בהיר יחסית, מסוכנות יותר לבריאות העין בהשוואה לעדשות כהות יחסית שלא מצוידות במסנני קרינה איכותיים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהאישונים מתכווצים בתגובה לכמות אור גדולה ולכן קרני האור יכולות לחדור בקלות רבה יותר לעין ולגרום לנזקים חמורים יותר.

באופן עקרוני משקפיים שמצוידות במסנני קרינה איכותיים מסומנות באמצעות מדבקה קטנה, אך מאחר וקל מאוד לזייף את המדבקה, הרי שמומלץ להימנע מרכישה של משקפי שמש בדוכני רחוב או בשווקים ולהעדיף לרכוש משקפי שמש אך ורק בחנויות מסודרות ובעלות מוניטין.

בנקודה זו יש לציין כי מומלץ לתת עדיפות למשקפי שמש בעלי עדשות גדולות יחסית, על מנת ליהנות מהגנה על שטח רחב ככל האפשר. בישראל עדיין לא קיים תו תקן המסדיר את תחום סינון הקרינה של משקפי שמש, אך ישנו תקן מחמיר במיוחד הנהוג באוסטרליה ומומלץ לתת עדיפות למשקפי שמש שנושאים את תו התקן האוסטרלי.

התאמה אישית לצרכים

חשוב גם כן להתאים את משקפי השמש לצרכים האישיים שלכם. כך לדוגמה במידה ואתם מרבים לנהוג, באפשרותכם לבחור במשקפי שמש המצוידים בעדשות מדורגות, שחלקן העליון כהה יותר מחלקן התחתון. כמו כן, במידה ואתם עוסקים בסוגי ספורט מסוימים, באפשרותכם לרכוש משקפי שמש עם עדשות פולארויד, שמפחיתות במידה רבה את החזר האור ממשטחים מסנוורים במיוחד כמו למשל שלג או מים.

במידה ואתם מרכיבים משקפי ראייה, באפשרותכם לרכוש משקפי שמש עם מרשם או להצטייד במשקפי קליפ-און, כלומר במשקפיים מיוחדים שניתן להרכיב בחלק הפנימי שלהם עדשות ראייה ובהתאם לצורך, להרים את עדשות משקפי השמש כלפי מעלה ולהשתמש רק בעדשות הראייה.

האם משקפיים יקרים יותר הם בהכרח משקפיים איכותיים יותר?

התשובה לשאלה זו אינה פשוטה כלל וכלל. באופן כללי משקפי שמש זולים במיוחד ככל הנראה לא מצוידים במסנני קרינה איכותיים וככל הנראה גם לא יהיו עמידים במיוחד בפני חבלות מכניות.

עם זאת, לא אחת המחיר המופרז והגבוה במיוחד של משקפי השמש ניתן להם משום שמדובר על משקפיים שניחנו בעיצוב מיוחד או שמיוצרים מחומרי גלם יוקרתיים שלאו דווקא קשורים לאופטיקה ישירות.

אי לכך, ייתכן מאוד ששני זוגות משקפיים יספקו בדיוק את אותה רמת הגנה אך מחירו של האחד יהיה גבוה פי 10 ממחירו של השני, פשוט משום שעוצב על ידי מעצב מפורסם.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.