ניתוחי עיניים בילדים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
ניתוחי עיניים בילדים
ניתוחי עיניים בילדים

בדרך כלל כשמדברים על ניתוחי עיניים מזכירים בעיקר ניתוחים שמבוצעים במבוגרים. עם זאת, גם ילדים קטנים ואפילו תינוקות עלולים לסבול מבעיות עיניים שונות שחלקן מולדות שמצריכות מהם לעבור ניתוח עיניים.

ניתוח לתיקון פזילה

פזילה היא מצב שבו העיניים לא מתמקדות באותה הנקודה וכתוצאה מכך לא מעבירות את אותה התמונה למוח. על מנת ליהנות מראיית עומק או באופן כללי מאיכות ראייה תקינה נדרש תיאום מושלם בין שתי העיניים ולפיכך פזילה יכולה לבוא לידי ביטוי בראייה כפולה, בהיעדר של ראיית עומק או בראיית עומק לא מושלמת ועוד.

במידה והפזילה מתרחשת בגילאים צעירים המוח לומד להתעלם מהתמונה שמגיעה מעין אחת ולפיכך האזור שאחראי על עיבוד התמונה מתנוון או שאינו מתפתח כלל. מצב זה נקרא עין עצלה.

הסכנה שבעין עצלה בשילוב עם הקשיים החברתיים מהם סובלים לא אחת ילדים שסובלים מפזילה גורמים להורים רבים לפנות לרופאי עיניים כדי שילדיהם יעברו ניתוח לתיקון פזילה. במהלך הניתוח מבצעים מעין כיוונון מחדש של השרירים שעוטפים את העין.

התזוזה של העין מתאפשרת הודות לשישה שרירים שממוקמים מסביב לעין ופזילה נוצרת בשל חוסר תיאום בין השרירים השונים. כך למשל באופן טבעי כאשר העין מסתכלת ימינה, אחד מהשרירים שבצדה צריך להתכווץ והשריר המנוגד לו נרפה. במידה ואחד השרירים לא מתכווץ כראוי או לא נרפה כראוי, התנועה של העין תיפגע. בניתוח משנים את המיקום של נקודת העגינה בין השריר לגלגל העין עד לטונוס הרצוי ולרוב כבר יממה לאחר הניתוח ניתן ליהנות מתוצאותיו.

ניתוח להסרת קטרקט

קטרקט הוא מצב שבו קיימת עכירות על פני העדשה שמפריעה לראייה. מדובר על מצב שיכול להתרחש בכל גיל אך לא אחת תינוקות באים לעולם עם עכירות מסוימת שעלולה ללכת ולהחמיר עם השנים. עכירות של העדשה עלולה גם כן להוביל לחוסר התפתחות מרכז העיבוד של התמונה במוח ולהסתיים בעין עצלה.

שימו לב – במידה ועין עצלה לא מטופלת עד גיל עשר עת מערכת הראייה מסיימת את ההתפתחות שלה, לרוב קשה מאוד לתקן מצב זה.

בניתוח קטרקט מסירים את העדשה של העין שסובלת מעכירות ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית שממלאת את מקומה. הניתוח נחשב לפשוט יחסית והינו בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. יש להדגיש שבדרך כלל לאחר הניתוח הילדים יצטרכו להרכיב משקפיים כיוון שהעדשה המלאכותית לא תמיד מסוגלת להחליף את העדשה הטבעית באופן המוצלח ביותר.

ניתוח להסרת משקפיים בלייזר

ניתוח להסרת משקפיים בלייזר הוא ניתוח נפוץ מאוד שמבוצע לרוב במבוגרים בלבד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאיכות הראייה של ילדים דינמית מאוד ואחת מהתוויות הנגד לביצוע הניתוח היא חוסר יציבות ברפרקציה. במהלך הניתוח משייפים את הקרנית על מנת שלאחר הניתוח תשבור את קרני האור באופן מוצלח יותר, מה שיוביל להיווצרות של תמונה חדה יותר על הרשתית.

בדרך כלל רופאי העיניים לא ממליצים על ביצוע של ניתוח להסרת משקפיים בלייזר לילדים מתחת לגיל שמונה עשרה כיוון שבשלב מסוים הם יצטרכו ככל הנראה לעבור ניתוח תיקון ראייה נוסף. עם זאת, ניתן לבצע את הניתוח בקרב ילדים מסוימים מסיבות רפואיות בלבד.

סיבות כאלו הן לרוב הבדל משמעותי ביותר במספרים בין שתי העיניים. יש לציין שמבקרים רבים מאוד איכות הראייה יורדת כשנה לאחר יום הניתוח ושבאופן כללי ההמלצה היא להימנע מביצוע שלו בתקופת הילדות תוך בחירה באמצעי תיקון אופטיים סטנדרטיים כמו למשל הרכבת משקפיים או עדשות מגע.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.