ניתוח קטרקט בלייזר

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

ניתוח קטרקט בלייזר קטרקט היא בעיית העיניים הנפוצה ביותר בישראל. העדשה הופכת לעכורה וכך הראיה הופכת לקשה ומוגבלת יותר. הקטרקט מחמיר עם הזמן ולכן רק לאחר טיפול מתאים ניתן להחזיר את הראיה למצבה התקין.

אם מסתכלים על הנתונים, בישראל לבדה מתבצעים בכל שנה עשרות אלפי ניתוחי קטרקט הנחשבים לניתוח פשוט יחסית, שעד היום נעשה ידנית. עם התקדמות הטכנולוגיה והיכולות הרפואיות פותח ניתוח חדשני לתחום ובמקום שהמנתח יבצע את הפעולות ידנית, ניתן לעשות את כולן בלייזר.

השינוי הפך את הניתוח לקל יותר עבור המנתחים והמטופלים באותה המידה, אך רצוי להכיר את הפרטים על הפרוצדורה לפני ביצועה השטח וכדי להגיע בלב שקט אל חדר הניתוח.

מי צריך ניתוח קטרקט?

עדשת העין עוברת עכירות בגלל מגוון רחב של סיבות. הבולטת שבהן היא הזדקנות טבעית. לאחר גיל 60 מתחילה העדשה להזדקן, הדבר בא לידי ביטוי בעדשה שהופכת לאיטה לעכורה יותר ולכן יש צורך להחליפה. מן הצד השני, ישנם ילדים הנולדים עם עדשה עכורה המכונה "קטרקט" גם כן, ובהם יש לטפל באופן מיידי כדי לאפשר התפתחות תקינה של העין והראיה.

בנוסף, חבלות לעדשה, מכות או מחלות שונות יכולות לגרום נזק גם כן ולחייב החלפה של העדשה בניתוח.

מי מתאים לביצוע ניתוח לייזר?

מפתיע לגלות כי כל מי שזקוק לניתוח קטרקט יכול כיום לבצע את הפרוצדורה באמצעות קרני הלייזר.

לרוב ניתן למצוא מגבלות על פרוצדורות חדשניות שכאלו, אך מחקרים וניתוחים שבוצעו בשיטה הוכיחו כי זוהי שיטת ניתוח טובה יותר מניתוח ידני ומומלץ להשתמש בה על כל המועמדים לתיקון קטרקט.

הבדלים בין ניתוח קטרקט באופן ידני לניתוח בלייזר

הצעד הראשון והמתבקש הוא לפתוח גישה אל העדשה הנמצאת מתחת לקרום החיצוני של העין.

בעבר, המנתח עשה זאת ידנית והיה צורך במנתחים מיומנים ובעלי ניסיון בכדי שהחתך יהיה בדיוק בגודל ובמיקום הנדרש. ניתוחי לייזר מביאים חידוש בתחום כאשר אין צורך במגע ידני בעין עצמה והכול יכול להתבצע באמצעות קרני הלייזר.

לאחר פתיחת הגישה יש להסיר את העדשה החדשה – כאשר גם פה קרני הלייזר נכנסות לפעולה. בניתוח ידני המנתח זקוק להסיר את העדשה כולה בבת אחת דבר העלול להגדיל את החתך, להפעיל לחץ על העין ולגרום לסיבוכים. באמצעות קרני הלייזר מפרק המנתח את העדשה למספר חלקים קטנים ושולף אותם בקלות וללא הפרעה דרך הפתח שנוצר לפני כן.

הבדל נוסף מצוי בתיקון בעיית הצילינדר. את הצילינדר ניתן לתקן באמצעות חתך היקפי בקרנית עצמה המאפשר שינוי ופתירת הבעיה. באמצעות לייזר גם חתך זה מתבצע בקלות ובדיוק וללא צורך בסיכונים לא נצרכים.

יתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר

שימוש בלייזר מקצר את זמן הניתוח. בניתוח ידני יש לכוון את החתכים בצורה נכונה, להפעיל את הכוח הנדרש ולוודא שלא נגרם נזק עקב כך. בניתוחי לייזר לעומת זאת ניתן לבצע את כלל הפעולות בדיוק מרבי ובמהירות מיטבית וכך לסיים את הניתוח בזמן ממוצע נמוך בהרבה.

יתרון נוסף מתבטא בהפעלת הלחץ על העין. באמצעים ידניים, מטבע הדברים, עולה הסיכון להפעיל כוח על רצועות העדשה, המבנה הרגיש סביבה ועל העין כולה. שימוש מרבי בלייזר במהלך הניתוח פותר בעיות אלו ומאפשר להשתמש בכוח המינימאלי הדרוש.

הסיכון לסיבוכים פוחת גם הוא כאשר משתמשים בלייזר, מאחר ומגע ידיים בעיניים נחשב תמיד למסוכן יותר, ואילו קרני הלייזר מצבעות את הפעולה ללא התערבות ידנית בפנים כך שהסיכונים לבעיות עקב הניתוח פוחתות.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.