סימני אזהרה לסרטן העין

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

סימני אזהרה לסרטן העיןכשתאים בריאים בעין משתנים וגדלים מהר מדי באופן שאינו מאורגן, הם עשויים ליצור מסת רקמה הנקראת גידול. אם תאים בעייתיים אלו מתחילים בעין, המצב נקרא סרטן תוך עיני, או סרטן עיניים ראשוני. אם הם מתפשטים מהעין לחלק אחר בגוף, המצב נקרא סרטן עיניים משני.

תסמיני סרטן העין

הסימן הנפוץ ביותר לסרטן העין הוא שינוי בראייה. הראייה משתבשת או שהיא מלווה בהבזקי אורות וכתמים. בנוסף, תיתכן נקודה בעין אחת, הגורמת להאפלת הראייה, או שינוי בגודל או בצורת העין.

אך סרטן העין לא תמיד גורם לתסמינים בשלבים מוקדמים, וסימני אזהרה אלו עשויים להתרחש כתוצאה מסיבות רבות אחרות.

מלנומה Uvea

זהו הסוג הנפוץ ביותר של סרטן עיניים ראשוני. מצב זה מתרחש כשקיים גידול בחלק העין שנקרא Uvea.

גידול זה מורכב משלושה חלקים: החלק הצבעוני של העין הנקרא איריס, הגוף הרירי היוצר את נוזל העיין ומסייע להתמקדות, והשכבה הצ'ורוידית, המספקת דם לעין. שכבה זו היא המקום שבו התאים מתחילים ברוב המקרים להשתנות ולהיות סרטניים.

סימן לסרטן העין: רטינובלסטומה

זהו הסוג הנפוץ ביותר של סרטן העין אצל ילדים. הוא מאובחן ברוב המקרים לפני גיל חמש, ומתחיל כשהתינוק נמצא ברחם.

הגידול מופיע בחלק האחורי של העין, הנקרא הרשתית. ככל שהתינוק גדל, תאים הנקראים רטינובלסטים, צומחים ללא שליטה ויוצרים גידול.

מלנומה לכודה

הרירית מחוץ לגלגל העין ובתוך העפעפיים נקראת הלחמית. זהו סוג נדיר של סרטן המתרחש כשגידול הרירית נראה כמו כתמים כהים על העין.

אם מצב זה אינו מאובחן ומטופל במהירות, הוא עלול להתפשט לחלקים אחרים של הגוף, באמצעות מערכת הלימפה.

סרטן העפעפיים

סוג זה של סרטן העור מופיע על העפעפיים או בתוכם. הצורה הנפוצה ביותר של סרטן זה נקראת קרצינומה של תאי הבסיס.

הוא מתרחש על החלק התחתון של העפעף ונגרם כתוצאה משהייה ממושכת בשמש. אנשים בעלי עור בהיר נוטים יותר לחלות בסרטן העפעפיים והוא מגיב היטב לטיפול אם הוא מאובחן בשלב מוקדם.

לימפומה תוך עינית – מערכת הלימפה מורכבת מבלוטות הלימפה, המסייעות לגוף להיפטר מפסולת חיידקים. הם מהווים חלק מהמערכת החיסונית, ונמצאים בכל הגוף, כולל העיניים. זהו סוג נדיר של סרטן העין, המתחיל בבלוטות הלימפה, ועשוי להיות מורכב לאבחון, היות והתסמינים אינם זהים אצל כל אדם.

סרטן הבלוטות – זהו סוג נדיר של סרטן המתחיל כשהגידול מתרחש בבלוטות האחראיות על ייצור דמעות, ונמצאות בצד העליון של כל עין. גידולים אלו נוטים להתרחש ברוב המקרים בקרב אנשים בגילאי שלושים.

סרטן עיניים משני – ברוב המקרים, הסרטן אינו מתחיל בעין, אלא מתפשט ממקום אחר בגוף. מצב זה נקרא סרטן משני, הנוטה להתרחש עם סרטן השד וסרטן הריאות בקרב גברים. הוא יכול אף לעבור מהעיניים אל העור, הכליות, המעי הגס, בלוטת התריס ואזורים אחרים בגוף.

אבחון סרטן העין

הרופא שואל את המטופל לגבי התסמינים ובודק את הראיה ואת תנועת העיניים. הוא עשוי גם להשתמש בעדשה מוארת מגדילה לאיתור סימנים לגידול בעין. אם ממצאי הבדיקות מרמזים על סרטן עיניים, הוא מבצע סריקות הדמיה כגון אולטרסאונד או MRI על מנת לבחון את המצב מקרוב.

בדיקה מומלצת נוספת היא ביופסיה, במהלכה הרופא לוקח כמות זעירה של רקמה מהצמיחה, שם בחינתה מתחת למיקרוסקופ ולקבוע נוכחות סרטן.

טיפול: ניתוח

אם הגידול קטן, אינו מתפשט במהירות ואינו גורם לבעיות בריאותיות רבות, הטיפול עשוי לכלול בדיקות מעקב קבועות.

אם הגידול מגיע לגודל של בין שלושה לעשרה מילימטרים, או שהוא מתחיל להתפשט, הרופא עשוי להמליץ על ניתוח על מנת להסיר חלק מהעין או את כולה, בהתאם להשפעת הגידול על העין.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.