"עלה לי המספר!" – מיתוסים נפוצים לעליה במספר המשקפיים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

גדל לך המספר? כל הסיבות האפשריותמאחר וקוצר ראייה הוא בעיה נפוצה כל כך, הרי שאין זה פלא כי מדובר על נושא שלא מעט מיתוסים נקשרו בו. במידה ואתם מעוניינים לעשות מעט סדר במידע הרב ולהבין מה אמת ומה יש להשאיר בגדר מיתוס, הגעתם למקום הנכון. במאמר שלפניכם ננפץ כמה מיתוסים הקשורים בבעיות של קוצר ראייה.

במקרים רבים אנשים המתקשים לראות עצמים רחוקים לא סובלים מקושי בראייה של עצמים קרובים, אך במקרים אחרים מופיע קושי לראות עצמים רחוקים במקביל לקושי בראייה של עצמים קרובים.

בתחילת המאמר נפריך חמישה מיתוסים נפוצים ולאחר מכן נציין ארבע עובדות מדעיות עליהן אין עוררין.

1. במידה ומרכיבים משקפיים באופן קבוע, המספר עולה ולפיכך מומלץ להרכיב משקפיים כמה שפחות

לא נכון – העלייה של המספר במשקפיים מושפעת ממספר גורמים שביניהם גורמים סביבתיים וגורמים גנטיים, אך הרכבה של משקפיים בפירוש לא משפיעה על הגדלת המספר. במידה והמספר צריך לעלות באופן טבעי, הוא יעלה בלי שום קשר להרכבה או אי הרכבה של משקפיים.

2. קריאה בחושך גורמת להגדלת המספר במשקפיים

לא נכון – במידה והאדם נהנה לקרוא בחושך, הרי שאין בכך כול רע. אמנם מרכז הראיה מתפקד בצורה פחות מוצלחת בתנאי ראות לקויים, אך קריאה בחושך בשום פנים ואופן לא גורמת לפגיעה בראייה או להגדלת המספר במשקפיים.

3. צפייה בטלוויזיה ממרחק קצר מדי גורמת להגדלת המספר במשקפיים

לא נכון – במידה וילד צופה בטלוויזיה ממרחק קצר מאוד, ייתכן כי הוא נוהג לעשות זאת כיוון שהוא סובל מקוצר ראייה וזקוק למשקפיים. בדיוק באותו האופן ניתן לכתוב כי ילד שצופה בטלוויזיה כאשר עוצמת הווליום שלה גבוהה מאוד, ככול הנראה סובל מבעיות שמיעה. עם זאת, צפייה בטלוויזיה מכול מרחק שהוא לא גורמת להגדלת המספר במשקפיים.

4. באמצעות אימון של שרירי העיניים, ניתן לשפר את הראייה

לא נכון – השרירים האחראיים למיקוד, הלוקחים חלק בראייה, אינם ניתנים לאימון כלל. למעשה מדובר על שרירים הפועלים באופן רפלקסיבי ואין כול צורך לאמן אותם. הלקות ביכולת הראייה נגרמת כתוצאה משינויים פיזיולוגיים הקשורים בין היתר למידת הקימור של הקרנית או לאורך של גלגל העין כך שלא משנה כמה נתאמץ כדי לאמן השרירים, עדיין לא יתרחש כול שינוי ביכולת הראייה.

5. חשוב להסיר את המשקפיים בזמן הקריאה

לא נכון – ברוב המוחלט של המחקרים שבוצעו בתחום נמצא כי הסרה של המשקפיים במהלך הקריאה לא משפיעה על דרגת קוצר הראייה. לפיכך אתם יכולים להרגיש בנוח להסיר או להשאיר את המשקפיים בזמן שאתם קוראים, ללא חשש מהחמרת מצב הראייה שלכם.

6. לקוצר ראייה קיים מרכיב גנטי מסוים

נכון מאוד – במחקרים רבים נמצא כי ישנם מספר גנים המשפיעים על איכות הראייה. באופן כללי כיום ידוע כי הסיכוי של אדם לסבול מקוצר ראייה במידה והראייה של שני הוריו תקינה הוא עשרה אחוז. לעומת זאת במידה ומדובר על צאצא להורה אחד שסובל מקוצר ראייה, הרי שהסיכוי שלו לסבול מקוצר ראייה בעצמו כבר עומד על עשרים עד עשרים וחמישה אחוזים ובמידה ומדובר על צאצא לשני הורים הסובלים מקוצר ראייה, הרי שהסיכוי עומד כבר על שלושים עד ארבעים אחוז.

7. חשוב לעשות הפסקות פעילות לעיניים

נכון מאוד – קיימת המלצה ברורה עבור סטודנטים, תלמידים או אנשים העוסקים במקצועות הדורשים מהם להסתכל מקרוב על טקסטים, מסכי מחשב או עצמים, לעצור פעם אחת בשעה ולהביט על עצם המרוחק מהם כמו למשל אנטנה, עץ או ענן במשך שלושים עד ארבעים שניות.

8. ישנו קשר מובהק סטטיסטית בין הימצאות במקומות סגורים כמו למשל צוללת או כיתה לבין הסיכוי לסבול מקוצר ראייה

נכון מאוד – כיום ידוע כי הימצאות בחלל קטן במשך רוב שעות היום באופן רצוף מקושרת עם עלייה בסיכון לסבול מקוצר ראייה. לפיכך מומלץ לעודד את הילדים לצאת בהפסקות החוצה לחצר ובדיוק באותו האופן מומלץ לעודד מבוגרים לצאת מהמשרד אחת לכמה שעות ולהסתובב במרחב ציבורי פתוח.

9. צפייה בסרט תלת מימדי מחמירה את קוצר הראייה

נכון מאוד – כיום ידוע כי צפייה בסרט תלת מימדי גורמת להחמרה בקוצר הראייה. באופן כללי גם צפייה בסרט דו מימדי גורמת להחמרה של קוצר הראייה אם כי באופן משמעותי פחות.

בארצות המזרח כמו למשל בסינגפור וביפן, קוצר הראייה נחשב כמגיפה של ממש וגם בישראל הנתונים לא מעודדים במיוחד. המחקר המקיף ביותר בתחום שבוצע בישראל נערך בשנת 2002 ולפי הממצאים שלו נראה כי שכיחות התופעה של קוצר ראייה בישראל היא שלושים אחוז.

בימים אלה נערך מחקר נוסף בתחום על ידי מאסטרנטים ממכללת הדסה בירושלים. לפי הממצאים הלא רשמיים של המחקר החדש, נראה כי מחצית מבני השלוש עשרה עד שמונה עשרה סובלים מקוצר ראייה.

זה הזמן להתעניין בנושא, לעשות הפסקות פעילות לעיניים ולקוות שבורכתם במטען גנטי שלא גורם לקוצר ראייה.

ראו גם:

כיצד נקבע צבע העיניים שלנו?

עם העיניים לא משחקים: על חשיבות הפנייה לאופטומיטריסט מוסמך

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.