נוטלים תוסף גלוקוזמין? אתם נמצאים בסיכון לחלות בגלאוקומה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

רופאמבוגרים לא מעטים נוטלים באופן קבוע תוסף גלוקוזמין המסייע בשמירה על טווח תנועה רחב במפרקים וגמישות הסחוס. במחקר שפורסם בשנת 2013, נמצא כי נטילת התוסף עלולה לגרום לתופעות לוואי מסוכנת, הבאה לידי ביטוי בעלייה של הלחץ התוך עיני. הלחץ התוך עיני מקושר בעיקר למחלת עיניים הנקראת גלאוקומה. בהיעדר טיפול מתאים, הגלאוקומה עלולה לגרום לעיוורון.

אודות המחקר

במחקר המדובר בחנו את הלחץ התוך עיני של שבעה עשר משתתפים סך הכול (גיל ממוצע: 76). המדידות של הלחץ התוך עיני בוצעו לפני תחילת הטיפול, במהלך הטיפול ואחרי הטיפול. לאחר עיבוד הנתונים נמצא כי הנטילה של התוספים הובילה לעלייה מובהקת סטטיסטית בלחץ התוך עיני של המשתתפים. עם זאת, נמצא גם כי הלחץ התוך עיני ירד באופן מידי לאחר הפסקת הנטילה של התוסף ונכנס לטווח הערכים התקינים.

החוקרים שערכו את המחקר ציינו כי אמנם הפסקת הנטילה הובילה לירידה מידית של הלחץ התוך עיני, אך חשיפה מתמשכת וקבועה למשך תקופה ארוכה, עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. כתוצאה מכך, החוקרים מציעים לנסח כללים אחידים וברורים לפיהם יבוצעו בדיקות תקופתיות של רמת הלחץ התוך עיני בכל מטופל הנוטל גלוקוזמין.

חשוב לציין כי המנגנון שבו הגלוקוזמין גורם לעלייה בלחץ התוך עיני עדיין לא ברור. לפי ההשערה שהעלו החוקרים, הגלוקוזמין עובר המרה למולקולה רב סוכרית שנקראת גלוקוזאמינוגליקן, הידועה כבעלת השפעה שלילית על הלחץ התוך עיני.

דבר המבקרים

ישנם לא מעט מומחים לרפואת העין שמטילים ספק במשמעות של ממצאי המחקר. כך לדוגמה רבים מהמומחים שבחנו את המחקר טוענים שבמחקר נבדקו מעט מדי משתתפים וישנם גם חוקרים הטוענים כי המחקר סובל מבעיות מתודולוגיות חמורות. כמו כן הועלו טענות בנוגע לכך שהמחקר לא מכיל מספיק מידע אודות משך החשיפה ובנוגע למינונים שצרכו המשתתפים.

אמנם גם בקרב המבקרים קיימת הסכמה בנוגע לכך שהמחקר העלה סוגיה מעניינת וחשובה שדורשת מחקר נוסף, אך עד לבירור הממצאים אין סיבה להימנע מנטילת גלוקוזמין באופן גורף. חרף כל זאת, מטופלים שכבר סובלים מגלאוקומה, צריכים לעדכן בכך את רופאי העיניים שלהם על מנת שיתנו את דעתם לשינויים מהירים במיוחד ברמת הלחץ התוך עיני.

תופעות לוואי נוספות של התוסף

באופן עקרוני נטילה של כאלף וחמש מאות מיליגרם גלוקוזמין ליום נחשבת לבטוחה. עם זאת, במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי אנשים שנוטלים גלוקוזמין באופן קבוע, נוטים לצרוך כמות גבוהה יותר, החורגת מההמלצות. נטילה של מינונים גבוהים יתר על המידה קושרה במספר מחקרים עם נזק לתאי הלבלב כשבחלק מהמחקרים נמצא שהנזק מגדיל את הסיכוי לחלות בסוכרת.

תופעות לוואי שנחשבות לנדירות יחסית ושאינן חמורות במיוחד הן לדוגמה שלשול, פריחה עורית, עצירות וכאבי ראש. במקרים נדירים מאוד דווח על התפתחות של מחלת כבד כרונית או על החמרה במחלת כבד קיימת. אמנם הנטילה של התוסף לא נמצאה כבעלת השפעה שלילית על נשים בהיריון או על העובר, אך מאחר ועד כה מחקרים בודדים בלבד בחנו את ההשפעה של התוסף על נשים הרות או על עוברים, הרי שאין להמליץ על נטילת התוסף לנשים הרות.

אינטראקציות בין תרופתיות

אמנם הגלוקוזמין ניתן כתוסף מזון ולא כתרופה, אך עדיין מדובר במרכיב שעלול ליצור אינטראקציה עם תרופות מסוימות. התרופה החשובה ביותר שיש להזכיר בהקשר זה היא וורפרין (Warfarin). אדם הנוטל וורפרין במקביל לגלוקוזמין נמצא בסיכון לערכים גבוהים מהרגיל בבדיקת INR, שיש בהם כדי להעיד על בעיות קרישה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.