דלקת עיניים נגיפית: איך לגרום לה לעבור מהר?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
דלקת עיניים נגיפית: יש מה לעשות!
דלקת עיניים נגיפית: יש מה לעשות!

דלקת עיניים נגיפית היא דלקת עיניים מדבקת שנגרמת בעקבות נוכחות של נגיפים שונים באחד או יותר מחלקי העין. הדלקת יכולה להיות מלווה בתסמינים נוספים במערכות אחרות כמו למשל גודש אפי, חום גבוה או כאב גרון אך יכולה גם לפגוע בעיניים בלבד. היא נפוצה בעיקר בקרב שכבת הגיל הצעירה בדגש על ילדים ופעוטות אך באופן עקרוני יכולה לפגוע גם במבוגרים.

מה הם הגורמים לדלקת עיניים נגיפית?

ישנו מגוון רחב של נגיפים שיכולים לגרום לדלקת עיניים נגיפית אך הנגיף השכיח ביותר נקרא אדנווירוס. הנגיף יכול לגרום למגוון של מחלות נוספות שכן ישנם זנים רבים לחיידק זה.

בין היתר הוא יכול לגרום לדלקות בעור, במערכת השתן, במערכת העיכול ובמערכת הנשימה. למעשה ברוב המקרים של דלקת עיניים נגיפית שמקורה באדנווירוס התסמינים יכללו גם תסמינים שונים במערכת הנשימה.

הנגיף יכול לעבור מאדם חולה לאדם בריא דרך הפרשות הגוף לרבות דמעות או רוק אך ניתן גם להידבק במחלה על ידי שחייה בבריכה שבמים שלה קיימת נוכחות של הנגיף. במקרים מסוימים די בכך שילד חולה ייגע בעיניו ולאחר מכן ייגע בידו של ילד אחר שבתורו ייגע בעיניים שלו בשביל שתתקיים הדבקה. באופן דומה הנגיף יכול לעבור מהעין המזוהמת לעין הבריאה על ידי מגע.

מאחר והנגיף מסוגל להתקיים גם מחוץ לגוף האדם הוא יכול להיות מועבר מאדם חולה לאדם בריא גם במידה והאדם החולה יעשה שימוש במוצרי קוסמטיקה שונים ולאחר מכן באותם המוצרים יעשה שימוש אדם בריא.

התסמינים של דלקת עיניים נגיפית

התסמינים השונים יכולים להופיע בעין אחת בלבד אך לרוב בעקבות הקלות שבה הנגיף יכול לעבור מהעין החולה לעין הבריאה הם יופיעו בשתי העיניים במקביל. התסמינים של דלקת עיניים נגיפית כוללים בין היתר אודם בעין, ריבוי של דמעות, תחושה מתמדת של נוכחות גוף זר בעין, תחושה של גירויים בעין, רגישות לאור וכן תיתכן תופעה של טשטוש הראייה במקרים מסוימים בעיקר בשל ההפרשה המוגברת של הדמעות.

התסמינים יכולים להופיע במשך ימים ספורים בלבד אך בהחלט יכולים להישאר למשך גם במשך מספר שבועות, בתלות בסוג הספציפי של הנגיף שכן ישנם שחולפים במהרה וישנם שמטרידים את החולים למשך זמן רב.

כמו כן הדלקת יכולה לבוא לידי ביטוי בנפיחות מקומית בעין, ביובש של העין ובהפרעות שונות בראייה שלרוב חולפות לאחר מיגור הנגיף.

כיצד מאבחנים דלקת עיניים נגיפית?

דלקת עיניים נגיפית מאבחנים על ידי בחינה של התסמינים האופייניים ועל ידי נטילה של דוגמית מההפרשה בעיניים ושליחה שלה לבדיקה במעבדה. במעבדה ניתן לזהות בוודאות מוחלטת את סוג הנגיף הספציפי שגרם לזיהום.

טיפול בדלקת עיניים נגיפית

באופן עקרוני אין תכשיר שמסוגל להילחם בנגיף. בשונה מדלקת עיניים נגיפית, אנטיביוטיקה לא יעילה לטיפול בדלקת עיניים נגיפית אך למרות זאת ישנם רופאים שימליצו על מתן של אנטיביוטיקה בטיפות או במשחה וזאת על מנת למנוע זיהום חיידקי בנוסף לזיהום הנגיפי.

הטיפול לרוב יכלול הנחה של קומפרסים קרירים על העין הפגועה או על העיניים הפגועות, מתן של טיפות עיניים שמכילות מרכיבים בעלי פעילות אנטי דלקתית, שימוש בתחליפי דמעות במידה והמחלה באה לידי ביטוי ביובש של העין והימנעות מגירוד של העין או מגע בעין.

במקרים חמורים במיוחד נהוג לטפל על ידי הזלפה של טיפות עיניים שמכילות סטרואידים לטיפול בדלקת. נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא קיים חיסון יעיל שמסוגל למנוע את ההדבקה באופן מוחלט.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.