בריאות העין

ילדים עלולים לסבול מבעיות ראיה עקב סיבות שונות: אילו בעיות נפוצות?

בעיות ראיה נפוצות אצל ילדים
בעיות ראיה נפוצות אצל ילדים

ישנם רבים שמאמינים כי בעיות ראייה הן בעיות ששכיחות בעיקר בקרב מבוגרים אך כיום ידוע כי ישנן לא מעט בעיות ראייה שמופיעות בילדים ובמקרים מסוימים מדובר על בעיות שמופיעות כבר בלידה. זוהי אחת הסיבות בגינה מבצעים ליילוד בדיקת עיניים מיד לאחר צאתו לאוויר העולם.

פזילה

פזילה היא תופעה שבה קיים חוסר תיאום בין שרירי העיניים וכתוצאה מכך הן לא מתמקדות באותה התמונה. בעקבות מצב זה כל אחת מהעיניים שולחת תמונה שונה למוח ועלול להיווצר מצב של ראייה כפולה שכן על מנת שהמוח יקלוט תמונה אחת ברורה עליו לקבל מידע זהה משתי העיניים.

במידה ותופעת הפזילה מתרחשת וגורמת לכך שכל אחת מהעיניים תשדר למוח תמונה אחרת, מופעל מנגנון פיצוי שבו המוח מנטרל את האזור שאחראי לקליטת המידע מאחת העיניים.

במידה והפזילה התחילה לאחר שהאזורים כבר החלו להתפתח, הרי שאחד מהם יתנוון ובמידה והיא מופיעה כבר מלידה, האזור שאחראי לקליטת המידע מאחת העיניים פשוט לא יתפתח. בעוד שמצב זה לרוב לא בא לידי ביטוי מבחינה תסמינית, הרי שהוא יכול לגרום למצב שנקרא עין עצלה.

במצב זה הילד גודל כשהוא למעשה עיוור בעין אחת למרות שהעין עצמה תקינה לחלוטין כיוון שיכולת הראייה תלויה לא רק בבריאות העין אלא גם בתקינות של מרכז עיבוד התמונה במוח.

במקרים של עין עצלה הילדים סובלים מפגיעה בראייה התלת ממדית ובראיית העומק שלהם ובנוסף במידה ובשלב כלשהו בחייהם יסבלו מבעיה בעין התקינה, העין העצלה לא תוכל לפצות על הפגיעה כיוון שהתמונות שהיא מעבירה למוח פשוט לא עוברות תהליך של עיבוד.

קטרקט – לא רק בקשישים

גורם נוסף לבעיות ראייה בילדים הוא קטרקט – מחלת עיניים שבאה לידי ביטוי בעכירות של העדשה. ישנם תינוקות שבאים לעולם כשהם סובלים מקטרקט לרוב בשל חשיפה לזיהום בתוך הרחם.

במצבים אלו יש צורך לנתח את התינוקות במהירות האפשרית על מנת להסיר את רקמת הקטרקט מהעין. הקטרקט יכול לבוא לידי ביטוי גם כן בעין עצלה ובנוסף לבוא לידי ביטוי בראייה של כתמי צבע בשדה הראייה, ברוחק ראייה, קוצר ראייה, ראייה מטושטשת ועוד.

חסימה של דרכי הדמעות

טשטוש של הראייה יכול להיגרם גם כתוצאה מפתולוגיה בדרכי הדמעות. במחלה זו במקום שהדמעות יתנקזו לשק הדמעות וממנו הלאה לדרכי הדמעות, הן לא מתנקזות ונשארות בעין. בעקבות כך עלולים להתרחש זיהומים שונים בעין וכן עלול להתרחש טשטוש של הראייה.

בדומה לכל אחד מהמצבים שבהם מתרחשת בעיית ראייה בגילאים מוקדמים ולמעשה עד גיל עשר, הגיל שבו מערכת הראייה מסיימת את ההתפתחות שלה, עלול להיגרם מצב של עין עצלה.

חסימה של דרכי הדמעות פעמים רבות נפתרת מאליה עד גיל שנה אך במקרים רבים ישנו צורך לבצע תהליך כירורגי של פתיחת החסימה או של פתיחת נתיב דמעות חדש בעקבות היצרות שלא ניתנת להרחבה בניתוח.

קוצר ראייה או רוחק ראייה

בדיוק כמו שמבוגרים עלולים להזדקק למשקפיים בעקבות בעיות של קוצר או רוחק ראייה, כך גם ילדים ואפילו פעוטות עלולים להזדקק למשקפיים כתוצאה מבעיות אלה.

חלק לא מבוטל מהגורמים שיכולים להוביל לבעיות קוצר או רוחק ראייה הם גנטיים ולכן הורים בעלי תשבורת לקויה של האור בעין צריכים להיות ערים לתסמינים מיוחדים שיש בהם כדי להעיד על כך שהילד זקוק למשקפיים.

ראו גם:

מדריך להורים – מתי צריכה להידלק לכם נורה שהילד לא רואה טוב?

בין היתר מדובר על ילדים שנוטים למצמץ על מנת לנסות ולמקד את הראייה שלהם, ילדים שנתקלים בעצמים, ילדים שיושבים קרוב מאוד למסך הטלוויזיה או שמחזיקים עצמים קרוב מאוד לפניהם ועוד

Exit mobile version