בריאות העין

דלקת בעיניים: מינון לא נכון של סטרואידים עלול להוביל למצב חמור!

סטרויאידם לטיפול בדלקת עיניים: מומלץ או לא?
סטרויאידם לטיפול בדלקת עיניים: מומלץ או לא?

דלקת עיניים יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים בהתאם למידת החומרה של הדלקת, הגורם שהוביל להיווצרות שלה ומיקום הדלקת בעיניים.

הדלקת עלולה לפגוע בכל אחד מחלקי העין לרבות העפעף, הקרנית, נוזל הזגוגית ועוד. הדלקת יכולה לנבוע כתוצאה למשל משפשוף של העין, כתוצאה מאלרגיה, ממחלת חיסון עצמי או כתוצאה מחדירה של זיהום לעין. הטיפול משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפרצות הדלקת כשאחד מהטיפולים כולל שימוש בסטרואידים.

מתי ישנו צורך להשתמש בסטרואידים?

השימוש בסטרואידים מתבצע במקרים בהם לא ניתן להשתלט על הדלקת באמצעים תרופתיים אחרים (לרוב השימוש בסטרואידים אינו מהווה את קו הטיפול הראשון).

את הסטרואידים ניתן לתת בטיפות, במשחה, בזריקה לעין או באמצעות כדורים במקרים חמורים שדורשים טיפול מערכתי. בדרך כלל השימוש בסטרואידים מיועד להפחית את התגובה של מערכת החיסון ולמתן אותה.

התסמינים של הדלקת הם תוצאה של פעילות מערכת החיסון כשלא אחת התגובה של מערכת החיסון גורמת לתופעות לוואי חמורות יותר משל הגורם להפעלת מנגנון הפעולות של מערכת החיסון. כך למשל האדמומיות האופיינית לדלקת עיניים היא תוצאה של הרחבת כלי דם שמטרתה לסייע בהעברת מרכיבי מערכת החיסון לעין, תחושת הכאב היא תוצאה של כיווץ כלי דם בעין שמטרתה למנוע את התפשטות הזיהום בגוף.

בנוסף, תחושת הכאב היא תוצאה של התכווצות כלי הדם והדבר נכון גם לגבי הבצקת האופיינית לדלקת עיניים שהיא תוצאה של הצטברות נוזלים כתוצאה מכיווץ של כלי הדם בעין.

במקרים רבים התגובה החיסונית מופעלת גם במצבים שבהם לא קיימת נוכחות של גוף זר בעין אלא כתוצאה מזיהוי של חלקי העין השונים כגורמים פתוגנים ואז קיים צורך להשתמש בסטרואידים על מנת למתן את התגובה החיסונית הלא פרופורציונלית והלא נחוצה.

חסרונות השימוש בסטרואידים בזמן דלקת בעיניים

לצד היתרונות הרבים של השימוש בסטרואידים שמשמשים לטיפול במגוון רחב של דלקות עיניים שנגרמות כתוצאה מגורמים שונים, קיימים לשימוש בסטרואידים גם לא מעט חסרונות.

כך למשל באופן פרדוקסלי, השימוש בסטרואידים מפחית את היכולת של הגוף להתמודד עם זיהומים. הדיכוי של מערכת החיסון שפועלת באופן מוגזם או שלא לצורך גורם לכך שבמידה ואכן יצליח לחדור לעין גורם זיהומי כלשהו, המערכת המדוכאת לא תצליח להתמודד עמו ביעילות המרבית.

בנוסף לכך השימוש בסטרואידים נושא בחובו סיכונים רבים להתפתחות של מחלות שונות לרבות גלאוקומה וקטרקט ולכן השימוש בהם לרוב מומלץ לטווח קצר בלבד או לטווח ארוך במינון נמוך בלבד.

בנוסף, ידוע כי הסטרואידים יעילים מאוד לטיפול במצבי דלקת, אלרגיה או במחלות אוטואימוניות, הרי שמנגנון הפעולה שלהם לא ברור עד תום ולפיכך תופעות הלוואי האפשריות של השימוש בהם משתרעות מעבר לתחומי העין.

כאשר עושים שימוש בסטרואידים לריפוי של דלקת עיניים יש להישאר במעקב רפואי צמוד, להיצמד באופן קפדני להוראות ולהנחיות הרופא וחל איסור מוחלט להפסיק את השימוש בהם בבת אחת ללא הכנה מוקדמת.

דלקת עיניים כתוצאה משימוש בסטרואידים

יחסי הגומלין בין דלקת עיניים לבין סטרואידים מורכבים מאוד שכן במקרים מסוימים הסטרואידים לא משמשים לטיפול בדלקת אלא גורמים לה. כך למשל כיום נהוג לעשות שימוש בסטרואידים במגוון רחב של מצבים רפואיים ולטיפול במגוון רחב של מחלות שונות.

במידה והמינון של הסטרואידים מוביל להיחלשות משמעותית של מערכת החיסון, הרי שעלולים לחדור לגוף מזהמים שונים ביתר קלות ולגרום לדלקת בעין כמו למשל סוגים שונים של נגיפים או חיידקים.

כמו כן כפי שציינו, גם במקרים בהם ניתנים סטרואידים לטיפול במחלות עיניים שונות, הרי שהטיפול יכול לגרום להיחלשות של מערכת החיסון ולהחמרה של המצב הדלקתי בעקבות חדירת זיהום לעין.

Exit mobile version