המדריך לשימוש נכון בעדשות מגע – מה מותר ומה אסור לעשות

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
עשה ואל תעשה: עדשות מגע
עשה ואל תעשה: עדשות מגע

עד לפני קצת יותר משלושים שנה השימוש בעדשות מגע לא נחשב לנפוץ כל כך ולרוב אנשים שסבלו מבעיות ראייה בחרו להשתמש במשקפיים על מנת להתמודד עם הקשיים שלהם. עם זאת, במהלך שנות השמונים תעשיית עדשות המגע החלה לשגשג ולפרוח ונכון לכתיבת שורות אלו חיים במדינת ישראל למעלה ממאה אלף בני אדם שמרכיבים עדשות מגע באופן שגרתי.

למרות שעדשות המגע היוו פריצת דרך משמעותית ביותר ואפשרו לאנשים רבים ליהנות משיפור משמעותי בראייה, הרי שהשימוש הנפוץ בהן, הזמינות שלהן וקלות התפעול שלהן הובילו לכך שמשנה לשנה אנחנו עדים ליותר ויותר תופעות לוואי לא נעימות שהן תוצאה של השימוש הלקוי בעדשות המגע.

מה הם הסיכונים שעומדים מאחורי שימוש לא נכון בעדשות מגע?

שימוש לא נכון בעדשות מגע יכול להוביל במקרים הקלים לחוסר נוחות בראייה, במקרים החמורים יותר לדלקת של הקרנית ובמקרים החמורים ביותר עלול אף להוביל לנזק בלתי הפיך לקרנית. השכיחות של פגיעה בקרנית בקרב מרכיבי עדשות מגע עומדת על 1:40 כשלרוב הסיבוכים מופיעים בעקבות שימוש לא נכון בעדשות. כעת נסקור בקצרה מצבים שונים שבהם נעשה שימוש לא נכון בעדשות מגע.

  1. פגיעה בשלמות של שכבת האפיתל

השכבה החיצונית של הקרנית מורכבת מתאי אפיתל שתפקידם בין היתר למנוע חדירה של מזהמים לקרנית. במחקרים רבים נמצא שמגע בין האצבעות והציפורניים לשכבה זו עלול לגרום לנזקים לאפיתל ובעקבות כך הקרנית חשופה יותר לזיהומים.

  1. הרכבה של עדשות במהלך השינה

שינה עם עדשות מגע על העיניים מגדילה את הסיכון לתסנין בקרנית פי חמש עשרה, ככל הנראה על רקע התחממות של הקרנית שמאפשרת שגשוג של חיידקים. כמו כן שינה עם עדשות מגע פוגעת בהרכב המיוחד של הדמעות וכך נגרם נזק להגנה הטבעית של רקמת הקרנית וכן עלול להיגרם יובש בקרנית.

  1. הרכבה ממושכת מדי של עדשות מגע

היחלשות של הקרנית ופגיעה בה יכולות להיגרם גם בעקבות הרכבה ממושכת מדי של עדשות מגע ככל הנראה על רקע של פגיעה באספקת החמצן לקרנית. חשוב להבין שהקרנית היא האיבר היחיד בגוף האדם שלא מחובר למערכת הדם ולפיכך היא מקבלת את החמצן שלה ישירות מהאוויר.

  1. הרכבת עדשות לא מתאימות

חסימה של החמצן יכולה לנבוע גם מהרכבה של עדשות מגע שאינן מתאימות בצורה מושלמת לפני השטח של הקרנית ולפיכך הן צמודות אליה יתר על המידה. הרכבת עדשות לא מתאימות יכולה להוביל גם לחוסר נוחות בראייה ולבעיות ראייה שונות.

  1. ניקוי לא יסודי

חוסר הקפדה על ההיגיינה של העדשות יכולה לגרום לזיהום שלהן. מדובר על הימנעות משימוש בתמיסת הניקוי או בהנחה של העדשות על משטחים מזוהמים מבלי לנקות אותן לפני ההרכבה.

יש לציין שהשומנים והחלבונים שמופרשים באופן טבעי מהעיניים נצמדים לעדשות המגע ויכולים להוות מצע נוח לגידול חיידקים במידה ולא מסירים אותם מהעדשות באופן תדיר, מה שמגדיל את הסיכון לזיהום ולדלקת בעיניים.

כללים לשימוש נכון בעדשות מגע

  • לפני כל הסרה או הרכבה של עדשות מגע חשוב מאוד להקפיד על רחיצה יסודית של הידיים עם מים וסבון.
  • יש להחליף מדי יום ביומו את התמיסה שבה מושרות העדשות וכן לדאוג לשטיפת המחסנית של העדשות ולייבוש יסודי שלה. באופן כללי מומלץ להחליף מחסנית מדי חודשיים עד שלושה לכל היותר.
  • בכל מקרה שבו קיימת דלקת, הפרשה מוגברת ולא שגרתית מהעין או אדמומיות בעין מומלץ להימנע מהרכבת עדשות מגע.
  • יש להימנע באופן מוחלט משטיפה של העדשות בכל חומר שאינו חומר ייעודי לשטיפת עדשות מגע. נוזלים כמו מי ברז או רוק מכילים חיידקים שעלולים להסב נזק לקרנית.
  • במידה והעדשה סדוקה או קרועה אין להשתמש בה כיוון שהיא עלולה לשרוט את הקרנית.
  • מומלץ להימנע משימוש בעדשות מגע בעת השחייה בים או בבריכה.
  • אין להרכיב עדשות מגע מבלי להתאים את העדשות הספציפיות לאחר בדיקה אצל אופטומטריסט וכן יש לבצע בדיקת ראייה מדי שלושה חודשים על מנת לוודא את מידת ההתאמה לאורך זמן.
  • אחת לשנה מומלץ לגשת לרופא עיניים על מנת לוודא שלא התרחשו שינויים במבנה של הקרנית שיצריכו החלפה של העדשות.
סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.