טכנולוגיה ביומטרית חדשנית לאבחון מחלות באמצעות מעקב אחרי תנועות העיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

טכנולוגיה ביומטרית למעקב אחר תנועות העינייםהטכנולוגיה העתידית מנסה לשפר את איכות החיים ותוחלת החיים לרווחת כל תושבי העולם. חברת Right Eye השיקה לא מזמן תוכנת מעקב אחר תנועות עיניים בכדי לאבחן ולזהות הפרעות קריאה בקרב תלמידים בכל הרמות.

מעבר לכך, בשיתוף הפעולה האחרון שלה, הצליחה החברה לכוון ולהשתמש בטכנווגיית המעקב אחר תנועות העיניים לאבחונים רחבים יותר, אשר יוכלו לזהות זעזוע מוח, דיסלקציה, אוטיזם ואפילו מחלת פרקינסון.

בכדי לאבחן את המקרים השונים, פיתחה החברה מבחני ראייה בסדרות של שתי דקות המסייעות לספקי שירותי הבריאות להבין בבירור את חומרת הפגיעה במוח ולהעריך טוב יותר האם ישנה אפשרות של התאוששות לאורך זמן.

בדיקות הראייה מספקות דרך מהירה, מדויקת יותר וחזקה לאבחון. טכנולוגיות אלו שולבו גם ליצירת משחקים אינטראקטיביים המשלבים את ריגוש המשחק תוך כדי מעקב אחר תנועות העין לתמיכה בשיקום מפגיעה מוחית טראומטית, ואף הכשרת ראייה לספורטאים ולצבא.

המעקב אחר תנועות העיניים

המעקב אחר תנועות העיניים הוא למעשה הקלטה של מיקום העין והתנועה לאחר מעקב אופטי של השתקפויות הקרנית. באופן כזה, אפשר לנתח את תנועות העין ואת המבט בדו ובתלת מימד.

בתחילת המחקר הטכנולוגיה אשר בחנה וניתחה את תנועות העיניים הייתה גדולה ומסורבלת, אך כיום הרכיבים השונים קטנו מאד ומאפשרים שימוש גמיש יותר. באמצעות טכנולוגיה זו, נעשה איסוף המידע והניתוח עליו באופן אשר לא יוצר אי נוחות אצל המטופל ומאפשר למעשה, איבחון רחב יותר ונקי מ"רעשים".

תחומי המחקר האקדמי והמדעי מפיקים כיום את המרב ממעקב אחר תנועות עיניים ליישומים קוגניטיביים, התפתחותיים, ניסיוניים ויישומיים בפסיכולוגיה ובמדעי המוח. אולם, כאמור, מעקב אחר תנועת עיניים בשילוב עם שיטות מחקר קונבנציונאלי או חיישנים ביומטריים אחרים עשויים להיות מועילים לאבחון מחלות כגון הפרעות קשב וריכוז (ADHD), הפרעת אוטיזם (ASD), הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), סכיזופרניה, פרקינסון ומחלת אלצהיימר.

שימושים אלה מתבססים, בין השאר, על מחקרים אשר טוענים כי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ומחלת פרקינסון כוללים הפרעה בתפקוד העין אשר ניתן לזהותה בקלות באמצעות הערכת אופן הזזת העיניים בזמן צפייה בטלויזיה. תשומת הלב הטבעית והתנהגות תנועת העין – כמו טיפת רוק – מכילה חתימה ביומטרית של הפרט אשר משקף את מצב ותפקוד המוח.

יישום טכנולוגיית המעקב

לפיתוח הבדיקות, למשל לאבחון אוטיזם, השתמשו בטכנולוגיות מעקב תנועות עיניים תוך כדי השוואה בין משך הזמן שבו הילדים מבלים בצפייה בסרטונים בהם משתתפים אנשים, למשך הזמן שהם מבלים בהסתכלות על סרטונים הכוללים ומדברים על צורות גיאומטריות.

מחקר זה מצא כי ילדים עם מוח בריא יבלו יותר זמן בהסתכלות על קטעי וידאו המכילים פרצופים. על ידי עריכת מבדק זה, אפשרי לאבחן סימנים של אוטיזם עוד לפני גיל 3, באופן בו ההתערבות תהיה יעילה ומועילה יותר. המטרה והצפי הוא לערוך בדיקת ראיה מעין זו אצל רופאי הילדים, רופאי עיניים ומומחי אוטיזם אחרים.

מבחנים אלה ואחרים למעשה עוקבים אחר ומזהים אחר תנועת העין ומציגים זאת בוידאו. ישנם מבחנים בהם נדרש המטופל להרכיב משקפי תלת מימד אשר מחוברים לתחתית מסך משחקים גדול. קריאת תנועות עיניים מתפרשת ויוצרת דוח אלקטרוני מיידי אשר נשלח לרופא.

כלל הבדיקות נמשכות מספר דקות, אולם כל אחת מהן מחייבת את המטופל  לעקוב אחר גרפיקה על המסך. בבדיקות מסוימות המעקב יהיה פשוט וידרוש הסתכלות על נקודה אשר נעה סביב מעגל, בעוד בדיקות אחרות יהיו מורכבות יותר ויידרשו מעורבות רבה יותר מן המטופל באופן שיבדוק את מהירות התגובה שלו.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.