דלקת בעיניים אצל ילדים – כך תדעו איך לטפל בבעיה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
דלקת בעיניי ילדים
דלקת בעיניי ילדים

דלקת עיניים היא תסמין נפוץ מאוד שיכול להופיע בכל גיל כתוצאה ממגוון רחב ביותר של גורמים אך ילדים סובלים מגורמי סיכון רבים ביותר ולכן הדלקת בעיניים נחשבת לתופעה נפוצה במיוחד בעיקר בגילאים הצעירים.

התסמינים של דלקת בעיניים

לדלקת בעיניים ישנו מגוון רחב ביותר של תסמינים שיכולים להופיע במגוון של דרגות חומרה. לעתים מדובר על חומרה קלה ביותר אך לא אחת הדלקת יכולה להיות קשה מאוד ולהוביל אפילו לפגיעה בראייה. התסמין הראשוני הוא לרוב הופעה של אדמומיות בעין ובעפעפיים שיכול לבוא לידי ביטוי בעין אחת או בשתי העיניים במקביל.

בנוסף לאדמומיות שנגרמת בשל התרחבות של כלי הדם בעין, החולים יכולים לסבול גם מתחושת גרד או צריבה ולכן ילדים שסובלים מדלקת עיניים לרוב נוטים לשפשף את העיניים המודלקות באופן תדיר. תסמינים נוספים יכולים להיות למשל נפיחות של העפעפיים, הפרשות שונות שיכולות להיות שקופות או צהבהבות ירקרקות, כאבים בעין, נזלת ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת בעיניים בילדים?

לשלב האבחון ישנה חשיבות עליונה בתהליך הטיפולי כיוון שלכל גורם דלקת ישנו טיפול שמתאים לו באופן ספציפי. האבחון מתבצע על סמך התסמינים הספציפיים ועל סמך תלונות החולה. כך למשל במידה ומדובר על דלקת שמופיעה על רקע של זיהום בקטריאלי (חיידקי), ההפרשות יהיו בצבע צהבהב או ירקרק ויופיעו בדרך כלל בשתי העיניים ואילו במידה ומדובר על זיהום ויראלי (נגיפי) לרוב ההפרשות יהיו שקופות ויופיעו רק בעין אחת.

בנוסף לכך ייתכן ורופא העיניים יבצע מספר בדיקות לשלילת גורמים אחרים לתסמינים וכן במידת הצורך ייקח דוגמית מההפרשות על מנת לאבחן את הגורם המדויק להיווצרות שלה.

הגורמים לדלקת עיניים בילדים

כפי שציינו ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים לגרום להופעה של דלקת עיניים בילדים. הדלקת יכולה להופיע על רקע של חדירת גוף זר לעין, על רקע של זיהום חיידקי או נגיפי, על רקע של מחלות אוטואימוניות מסוימות כמו למשל מחלת קרוהן ועוד. בנוסף ישנם ילדים רבים שסובלים מדלקת בעיניים על רקע של חשיפה לאלרגנים שונים כמו למשל על רקע של חשיפה לאבקני פרחים מסוימים או על רקע של אלרגיה לקרדית האבק.

טיפול בדלקת עיניים בילדים

הטיפול בדלקת עיניים בילדים לרוב מתבצע בהתאם לגורם שהוביל להתפרצות הדלקת. כך למשל במידה ומדובר בדלקת ויראלית לרוב הטיפול יכלול שימוש בתכשירים שמטרתם להביא להפחתה במידת החומרה של התסמינים בלבד ואילו במידה ומדובר על דלקת אלרגית הרי שהטיפול יכלול שימוש בטיפות עיניים שמכילות חומרים אנטי היסטמינים.

אחד ההבדלים המשמעותיים בין טיפול בדלקת עיניים בילדים לבין טיפול בדלקת עיניים במבוגרים הוא שילדים נוטים פחות להסכים להזלפה של טיפות עיניים ולכן במידה ומדובר על דלקת עיניים חיידקית, הרי שבעוד שבמבוגרים לרוב ייעשה שימוש בטיפות שמכילות חומרים אנטיביוטיים בהתאם לסוג החיידק הספציפי שהוביל להתפרצות הדלקת, בילדים יעדיפו לעשות שימוש במשחות עיניים אנטיביוטיות. עם זאת יש לציין כי המשחות מובילות לטשטוש זמני של הראייה.

הערות חשובות בנוגע לדלקות עיניים בילדים

חלק מדלקות העיניים כמו למשל דלקת הלחמית שמופיעה על רקע של זיהום נגיפי נחשבות למחלות מאוד מדבקות. מאחר והילדים נמצאים זמן רב עם ילדים אחרים ובאים עמם במגע, הרי שפוטנציאל ההדבקה רב ביותר.

בנוסף לכך ילדים נוטים לסבול מאלרגיה בשכיחות גבוהה יותר מאשר מבוגרים ולכן גם הסיכוי לחלות בדלקת עיניים אלרגית גבוה יותר בקרב קבוצת גילאים זו.

אם לא די בכך, הרי שילדים לרוב לא נוטים להישמע להוראות הרופא וחרף האיסור משפשפים את עיניהם מה שעלול להוביל להחמרה של הדלקת.

בכל מקרה שבו הילד חולה בדלקת עיניים ויראלית ההמלצה היא שלא לשלוח אותו לגן או לבית הספר על מנת למנוע הדבקה של ילדים אחרים וכן חשוב לחנך את הילדים שלא לגעת בעיניהם מבלי לשטוף לפני כן היטב את הידיים.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.