זכויות רפואיות לעיוורים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
זכויות עיוורים
זכויות עיוורים

עיוורון יכול להתרחש מסיבות רפואיות, מתאונה, או שהוא מולד. העיוורון מוגדר כליקוי המתבטא בהעדר מוחלט של הראיה, או בחדות ראיה מקסימלית בעין הבריאה שאינה עולה על 3/60 גם בעזרת משקפיים, או בשדה ראיה מצומצם וזווית ראיה מקסימלית שאינה עוברת 20 מעלות בעין בריאה.

בכל אחד מהמקרים הללו זכאי החולה לקבל תעודת עיוור, או תעודת לקוי ראיה, שמאפשרת הענקת הטבות וזכויות מגופים שונים. אדם שהוא לקוי ראיה מתקשה לתקשר עם הסביבה, ולהתנהל בפעולות יום יום.

קצבת נכות כללית

תושב ישראל שגילו מעל 18 שנים, עיוור או בעל ליקוי ראיה, שנקבעו לו 80% נכות רפואית ודרגת אי כושר של 74% ומעלה, זכאי לקצבת נכות כללית חודשית עד לגיל פרישה, זאת בתנאי שהוא מתגורר בביתו ואין לו יכולת להשתכר, או שהוא אינו יכול להשתכר סכום של 25% מהשכר הממוצע במשק.

עליו להגיש בקשה לביטוח לאומי לקבלת הקיצבה. קצבת הנכות מותאמת למצב ההשתכרות ולמצב הרפואי. גמלת סיעוד תינתן לאדם שהתעוור בעת זיקנתו.

גמלת נכות עבודה

אדם שנפגע בתאונת עבודה ונשאר מוגבל בראייתו, או שחלה במחלת מקצוע שנגרמה בשל תהליך מסויים בעבודתו ופגעה בראייתו – זכאי לקבל גמלת נכות עבודה.

הורים לילדים עיוורים

הורים לילדים בעלי ליקוי ראיה מגיל 3 חודשים ועד לגיל 18, זכאים לקבל גמלה חודשית, זאת לאחר שהגישו למוסד לביטוח לאומי תביעה לגמלת ילד נכה, מגובה במסמכים רפואיים, ועמדו בתנאי זכאות נוספים.

תשלום רטרואקטיבי של הגמלה הינו לשנה שלפני הגשת התביעה. סכום הגמלה יחושב באחוזים מקצבת נכות מלאה ליחיד. כמו כן הם זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה, הדרכה ושיקום, שירותי גן טיפולי מיוחד לילדים עד גיל 3, והנחות בתשלומי גן חובה. ילדים עוורים עד גיל 6 יקבלו אבחון תפקודי ותפקודי ראיה, וכן הם זכאים להשתתף בפעילות בבתי עוורים, וזכאים למכשירי עזר.

עיוורים שיש להם ילדים

זכאים לעזרה בטיפול בילדים, עזרה בעבודות הבית, ולהנחות בתשלום לגני ילדים עירוניים.

קצבת שירותים מיוחדים

קיצבה זו ניתנת למבוגרים מגיל 18 ו- 3 חודשים ועד לגיל פרישה, שזקוקים לעזרתו של אחר בפעילות יום יום, או שהם זקוקים להשגחה מתמדת. מדובר בעיוורים שיש להם נכות רפואית של 90%, שמתגוררים לבד או עם בן זוג עיוור, וזכאים גם לקצבת שירותים מיוחדים, או עיוורים שיש להם נכות של 90% והם גם בעלי נכות 50% כתוצאה מחרשות.

דמי ליווי

דמי ליווי הם מענק חודשי המשמש לניידות בקהילה. המענק ניתן לבעלי ליקוי ראיה, שסובלים מהעדר ראיה מוחלט, או, שחדות הראיה שלהם נמוכה מ- 1/60 , או ששדה הראיה שלהם נמוך מ- 10 מעלות בעין הטובה.

ניתן לערער לוועדת ערר אזורית על אי מתן הקצבה. זכאי לכך גם מי שהתעוור אחרי גיל פרישה, נכה צה"ל או נפגע עבודה.

שיקום מקצועי

בעלי תעודת עיוור זכאים לשיקום מקצועי ולהשמה מקצועית וכן לאבחון בקשר ליכולת עבודתם, כישוריהם, ותפקודם הכללי. החוק אוסר על הפליית עיוורים שמבקשים לעבוד כאשר הם כשרים לביצוע העבודה המבוקשת. השיקום המקצועי כולל לימודים או הכשרה מקצועית.

הטבות מס

אדם שמחזיק בתעודת עיוור ועובד לפרנסתו זכאי לפטור ממס הכנסה, החזרי מכס ומס קניה, והנחה במס רכישה. הורה לילד עיוור זכאי להקלות בתשלומי המס. בנוסף, מגיעות נקודות זיכוי בשל בז זוג עיוור.

הנחות בתשלומים

בעלי תעודת עיוור שיש להם דירה זכאים להנחה עד 90% בתשלומי הארנונה של הרשות המקומית. כך גם הורים שמקבלים גמלת ילד נכה. בנוסף, בעל תעודת עיוור ונכות רפואית של 100%, זכאי לקבל הנחה בתשלומי שכירות, בתשלומי טלפון, פטור מתשלום אגרת טלוויזיה ורדיו, ופטור מתשלום לבולים.

ניידות

בעל תעודת עיוור ונכה ב- 100% זכאי לקבל תו נכה, וזכאי להנחות בנסיעות בינעירוניות. כמו כן הוא פטור מתשלום אגרת רישיון רכב, מתשלום עבור תחבורה ציבורית עירונית, ומתשלום עבור נסיעות ברכבת. עיוורים ולקויי ראיה יקבלו סיוע בליווי בשדה התעופה.

אביזרי עזר

אדם שיש לו תעודת עיוור זכאי לקבל כלב נחייה לתקופה של 8 שנים וכן קיצבה להחזקתו, בתנאי שמצבו הבריאותי מאפשר זאת וכן קיימים תנאים מתאימים להחזקת הכלב. עיוור שיש לו כלב נחיה רשאי להיכנס למקום ציבורי גם אם הכניסה אסורה לבעלי חיים.

עיוורים זכאים גם לסיבסוד של מכשירי עזר על בסיס של כתב ברייל כגון: מכונת ברייל, שעון ברייל, מקל , יומן קולי, מכשירי שמע, תוכנות מחשב, מיכשור רפואיים, ואביזרי ראיה. משרד הבריאות משתתף במימונם של אביזרי שיקום כמו משקפיים טלסקופיות ומקרוסקופיות, עדשות מגע, וכו'.

הנגשות לתלמידים עיוורים

תלמידים עיוורים זכאים להנגשות בחומרי הלימוד, בפעילות בסביבה הפיזית ובבית הספר. תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ישולבו במסגרות חינוכיות / שיקומיות / טיפוליות מיוחדות כדי לרכוש השכלה. התלמידים מקבלים התאמה במבחנים. באוניברסיטאות קיימים שירותי תמיכה לקבלת עמדת מחשב, שעות הקראה, וסיוע לסטודנטים עיוורים ולקויי ראיה.

השמה בעבודה

המוסד לביטוח לאומי מסייע בהשמה והשתלבות בעבודה תואמת. המדינה מאפשרת לעיוורים ולקויי ראיה תעסוקה מוגנת במפעלים בתנאים מיוחדים שמותאמים להעסיק מוגבלים בראיה תמורת גמול כספי.

כמו כן יינתן ייעוץ לצעירים עיוורים ולקויי ראיה מעל לגיל 18 לקראת בחירת מסלול צבאי, שירות לאומי או מסלול לימודים / מקצועי. מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, משתתפת המדינה במימון הוצאות המעסיקים להתאמות סביבת עבודה לעובד בעל מגבלות.

הטבות נוספות

סטודנטים בעלי ליקויי ראיה יקבלו סיוע באמצעות משרד הרווחה ברכישת עמדות מחשב, שעות תרגום, ספריות לעוורים, הנחות בטיפולי שיניים, נופש, שיקום תפקודי לקשישים, עזרה ממתנדבים, משקפיים ובדיקות ראיה בתשלומים סמליים ובעלות מופחתת.

 הגבלה על עיקול בהוצאה לפועל

חוק ההוצאה לפועל אינו מתיר לעקל חפצים ובעלי חיים כמו כלבי נחייה ששייכים לעיוור ונחוצים לו בשל מוגבלותו. לא ניתן לעקל כספים שהם בגדר דמי ליווי שמגיעים לעיוור ממשרד הרווחה, ולא ניתן לעקל קיצבה שמקיימת את העיוור שאינו עובד.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.