מדוע חשוב להיבדק אצל רופא עיניים?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

חוש הראייה הינו אחד החושים הכי חשובים שלנו, אך לא תמיד יש לנו אפשרות לדעת לבד שמשהו אינו כשורה. לכן חשוב מאד להקפיד על בדיקה תקופתית אצל רופא עיניים, גם אם אין שום כאב בעיניים או תלונה על טשטוש ראייה.

בדיקות העיניים אינן כואבות ואינן מצריכות זמן רב, אך יכולות לסייע מאד ולכן חשוב שלא לדחות אותן.

מאמר זה יפרט את חשיבות בדיקות הראייה לאורך תקופות שונות בחיים, וכן מספר דוגמאות בהן יש צורך לגשת לבדיקה מיידית.

בגיל הילדות

השנים הראשונות לחיים, הינן קריטיות להתפתחות תקינה של מערכת הראייה, ולכן התקופה הזו קרויה 'תקופה קריטית' גם בשפה המקצועית.

כך למשל, עלולות להופיע כבר בגיל צעיר מאד בעיות עיניים רבות ומגוונות כגון: הבדלים במספרים בין העיניים, קטרקט מולד או גלאוקומה. אשר יכולות לגרום לנזק חמור ולעתים אף בלתי הפיך לראייה.

ילדים ותינוקות, מטבע הדברים, לא תמיד יכולים להתלונן שהראייה שלהם מטושטשת ולכן חשוב מאד להקפיד על בדיקה תקופתית אצל רופא עיניים בכל אחת מהשנים הראשונות לחיים, גם אם אין שום תלונה מצד הילד, ואף אם העיניים שלו נראות תקינות לחלוטין.

גם בגיל בית ספר, חשוב גם כן להקפיד על בדיקת רופא עיניים, מכיוון שבעיות קריאה מסוימות עלולות להיות מלוות גם ברקע ראייתי, והרכבת משקפיים מתאימים במקרה הצורך יכולה לעתים לסייע.

בבגרות

עיניים יבשות

עין יבשה הינה תופעה נפוצה מאד, המציקה ולעתים אף מסכנת את הראייה. הגורמים לעין יבשה יכולים להיות רבים ומגוונים, ולכן חשוב שלא להתעלם מהמצב או לנסות לפתור אותו לבד. מצבים קיצוניים של עין יבשה, עלולים להוות סיכון לעין, כגון סיכון לקרנית ולכן חוסר טיפול בבעיה ראשונית, עלול לגרום אחר כך צורך להתמודד עם בעיות נוספות.

כאבי ראש

מרכיב חשוב באבחנה ובטיפול של כאבי ראש, הינו בדיקת רופא עיניים. לעתים ממצאי הבדיקות יכולים לתרום להבנה טובה יותר של המצב, גם אם העיניים עצמן תקינות ולא נמצא צורך במשקפיים. חשוב לשים לב היכן מופיעים הכאבים:  באזור שתי העיניים, או רק לצד אחת מהן? האם הכאב קשור בחשיפה לאור? האם הכאב קבוע לאורך כל שעות היום, או מופיע לאחר קריאה ממושכת של כתב קטן וצפוף? האם לעתים ישנה ראייה כפולה?

גלאוקומה – הגנב השקט של הראייה

הראייה עלולה להינזק באופן הדרגתי ובלתי הפיך, אף על פי שהחולה בגלאוקומה כלל אינו מודע לכך. הסיבות לכך, הן שהירידה בראייה אינה מורגשת, והמחלה במקרים רבים אינה מלווה בשום כאב.

זוהי הסיבה שהגלאוקומה מכונה גם הגנב השקט: היא "גונבת" את הראייה באופן הדרגתי ושקט, ועד שהאדם הלוקה בה מבחין בכך, כבר נגרם נזק משמעותי.

רופא עיניים יכול לבדוק את גורמי הסיכון למחלה, כגון מבנה העין והלחץ התוך עיני. בנוסף הקפדה על בדיקות תקופתיות, מאפשרת להשוות בין תוצאות הבדיקות בעבר לבין התוצאות כיום, וכך להתרשם אם חלה התדרדרות כלשהי.

במידה והרופא המליץ על טיפול תרופתי, חשוב מאד להקפיד לנטול את התרופות, בדיוק כפי שהומלץ. לא לדלג על ימים ולא להחליט לבד שאין צורך בהן.

גילוי מוקדם למחלות גופניות אחרות

במקרים מסוימים, בדיקת עיניים יכולה לסייע בגילוי מוקדם של מחלות גופניות אחרות, כגון סכרת. מחלת הסכרת הינה דוגמה קלאסית למצב בו גילוי וטיפול מוקדם, יכולים להקטין מאד את הסיבוכים המאוחרים של המחלה.

אם כבר ידוע לאדם שיש לו סכרת, עליו להקפיד מאד על בדיקות תקופתיות אצל רופא עיניים, מכיוון שמחלה זו עלולה לגרום לסיבוכי ראייה מורכבים אשר חשוב לאתר אותם ולטפל בהם מיידית.

בגיל הזהב

מטבע הדברים, עם הגעה לגיל הזהב הסיכון למחלות עיניים עולה. החדשות הטובות הן, שהקפדה על בדיקות תקופתיות אצל רופא עיניים יכולה לסייע לגילוי מוקדם. דוגמה בולטת לכך הינה ניוון הרשתית.

ניוון רשתית הקשור בגיל (AMD- Age Related Macular Degeneration)

אם נדמיין את העין כמצלמה, אז נוכל לחשוב על הרשתית כעל סרט הצילום ("הפילם") של המצלמה. הרשתית עלולה להתנוון, וכפי שהכותרת מרמזת, הדבר מופיע יותר בגיל המבוגר. בחלק מסוים מהמקרים, המחלה עלולה להפוך ממצב "יבש" ל"רטוב", ואז הסיכון לרשתית גדול עוד יותר.

גם כאן, יש חשיבות עצומה לגילוי מוקדם של המחלה, ובמיוחד לגילוי מוקדם ככל הניתן של המעבר ממצב "יבש" ל"רטוב". בדומה לגלאוקומה, גם במקרה של ניוון רשתית החולה לא תמיד מסוגל להבחין בעצמו בשינויים המתרחשים בראייה שלו, במיוחד אם הם עדינים ואיטיים, ולכן בדיקת רופא העיניים הינה חשובה מאד.

המאמר מאת רון מידן, אופטומטריסט מוסמך

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.