מתי בפעם האחרונה הייתם בבדיקת עיניים? על חשיבות בדיקה סדירה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

בדיקת עיניים סדירה חשובה ואף תמנע עיוורוןבדרך כלל הסיבה בגינה אנשים פונים לבדיקת עיניים קשורה בפגיעה ביכולת הראייה שלהם. עם זאת, ישנם אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלות עיניים שיכולים על ידי ביצוע של בדיקות סדירות גם ללא קיום של תסמינים למנוע פגיעה משמעותית ביותר במאור עיניהם.

יש להבין שחלק ממחלות העיניים הן מחלות שמתפתחות באופן הדרגתי ובקצב איטי מאוד. הנזק המצטבר כמעט שאינו מורגש ולמעשה ישנם חולים רבים שיכולים לסבול ממחלת עיניים מבלי להיות מודעים לכך כלל.

יש לציין עוד שחלק ניכר מהמחלות האלו אכן עלולות לבוא לידי ביטוי ביום בהיר אחד מבחינה קלינית אך כאשר הן מתפרצות מדובר על שלב מאוחר מדי בכדי להגיש טיפול או בכדי להשיב את הראייה לתקינות מלאה.

כמו כן במקרים מסוימים היעדר האבחון מוביל למצב שבו על מנת לתקן את הראייה יש לעבור ניתוח עיניים בעוד שבמידה והחולה היה משכיל לגשת לבדיקת עיניים בשלב מוקדם יותר, ניתן היה לטפל בעיניו בקלות יחסית וכך לחסוך ממנו ניתוח מורכב, יקר ולעתים אף מסוכן.

אילו אנשים ירוויחו מבדיקת עיניים סדירה במיוחד?

אחת ממחלות העיניים שמתפתחת באיטיות רבה מבלי להסתמן מבחינה קלינית היא מחלת הגלאוקומה. מדובר על מחלה שזכתה לכינוי המפוקפק הגנב השקט או הגנב המסתנן כיוון שברוב המוחלט של המקרים עד לאותו הרגע שבו הראייה נפגמת, החולה לא מודע כלל לכך שהמחלה התפתחה בו במשך שנים רבות.

כיום ידוע כי הדרך הטובה ביותר למנוע עיוורון שהוא תוצאה של גלאוקומה היא להקפיד על ביצוע של בדיקת עיניים באופן סדיר והעלאת המודעות לתסמינים המוקדמים של המחלה ולגורמי הסיכון שיכולים לגרום להאצת קצב ההתקדמות שלה.

להלן גורמי הסיכון לחלות בגלאוקומה:

  • המחלה מתפרצת לרוב בחולים מעל גיל ארבעים שנה.
  • גורם סיכון משמעותי לחלות בגלאוקומה הוא יתר לחץ דם.
  • מחלת הסוכרת מקושרת עם שיעור מוגבר של חולי גלאוקומה.
  • אנשים שעברו ניתוחי עיניים נמצאים אף הם בסיכון מוגבר לחלות במחלה.
  • אנשים שסובלים מקוצר ראיה או מטראומה קודמת בעין.
  • מאחר והמחלה היא בעלת מרכיבים גנטיים, הרי שאנשים שבמשפחתם קיימים חולי גלאוקומה צריכים אף הם להיות במעקב סדיר אחרי בריאות עיניהם אצל רופא עיניים.

אילו סימנים צריכים להעיד על הצורך בבדיקת עיניים דחופה?

מעבר לכך שקיימים אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לבעיות ראייה ועל כן צריכים להקפיד על ביצוע סדיר של בדיקות עיניים, קיימים תסמינים רבים שיכולים להעיד על כך שישנו צורך לגשת לבדיקת עיניים בהקדם האפשרי ואפילו לגשת לחדר מיון.

שימו לב – הימנעות מבדיקת עיניים בהינתן התסמינים שנזכיר כעת עלולה בהחלט להוביל לעיוורון שניתן היה למנוע בקלות יחסית לו רק החולה היה ניגש לבדיקת עיניים בה היה מאובחן הגורם לתסמינים הרלוונטיים.

  • הופעה של הבזקים או ברקים בשדה הראיה – תסמינים שעשויים להעיד על התנתקות הזגוגית או קרע ברשתית.
  • כתם או עיוות שמופיע במרכז של שדה הראייה –יכולים להעיד על תהליך ניווני של הרשתית.
  • חפצים מתחילים להיראות קטנים יותר בעין אחת בלבד – תסמין שיכול להעיד על חסימה של כלי דם ברשתית או על בצקת ברשתית.
  • הופעה של כאב עוצמתי מאוד בעין אחת בלבד – עלול להעיד על היווצרות של כיב בקרנית.
  • אובדן ראייה פתאומי בעין אחת – עשוי להעיד על אירוע מוחי או על פתולוגיה בעצב הראייה. גם אם תסמין זה מופיע לשניות אחדות ונעלם יש לגשת בדחיפות לבדיקת רופא עיניים.
  • ראיה כפולה – עשויה להעיד על פגיעה בשרירי העיניים.
סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.