מזונות שעשויים לשמור על הראייה שלכם

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

מגיל צעיר, לימדו אותנו שגזר חיוני עבור הראייה שלנו. האמת מעט מורכבת יותר: למרות שגזר עשיר בבטא קרוטן, המומר לוויטמין A החיוני לבריאות העיניים, ברור שהוא לא יכול לסייע בטיפול בלקויות ראייה או בבעיות בתפקוד העין. אבל האם יש מזונות אחרים שעשויים לקחת חלק בניסיון שלנו למנוע מחלות עיניים חמורות, כולל כאלה שמסכנות את הראייה? התשובה בהחלט חיובית.

במאמר הבא נציג כמה מאכלים אשר מחקרים ונתונים שהצטברו מרחבי העולם מראים שבכוחם החיובי להקטין את הסיכויים לסבול ממחלות ומבעיות עיניים שונות, או לכל הפחות להאט את התקדמותן של מחלות קיימות.

קרדיט תמונה: depositphotos

גלאוקומה

מכונה גם "הגנב השקט של הראייה", היא קבוצת מחלות המאופיינות בפגיעה בעצב הראייה. פעמים רבות גלאוקומה נטולת תסמינים, לפחות בשלבים הראשונים שלה, אולם היא עלולה לפגוע בראייה בטווח הארוך ועלולה לגרום לעיוורון. המחלה עלולה להתפתח עקב מכלול גורמים, ביניהם לחץ תוך עיני מוגבר, גיל מתקדם, מוצא ועוד.

חשוב לציין שהתזונה עשויה להיות חלק מרכזי בהתמודדות עם גלאוקומה ובמניעתה. ראשית, מומלץ לצרוך מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך ולהימנע ככל שניתן ממזון מעובד או שומני. מחקר הראה כי עלים ירוקים עשויים להקטין את הסבירות לחלות בגלאוקומה בכ-30-20%, בעיקר עקב העובדה שתמצאו בהם כמויות מרשימות של חנקות ההופכות לתחמוצת החנקן ובכך מסייעות לזרימת הדם או לאיזון רמות הלחץ התוך עיני.

מחקר נוסף הראה שבכוחה של דיאטה קטוגנית לסייע גם כן במאבק מול מחלת הגלאוקומה. קשר מעניין לא פחות נמצא במחקר שהראה ששתיית תה חם, לפחות פעם ביום, עשויה להפחית את הסיכוי למחלה.

ניוון רשתית

ניוון רשתית, המכונה גם "ניוון מקולרי גילי", היא הגורם הראשי לאובדן ראייה בקרב גברים ונשים בגיל חמישים ומעלה. כפי שניתן להסיק, גיל מתקדם הוא גורם הסיכון העיקרי למחלה אבל לא היחידי. צריכה של מזון מעובד עלולה לפי חלק מהסברות להגדיל את הסיכויים למחלה, אבל מנגד – ביצוע התאמות שונות בתפריט התזונה, תוך שילוב צמחי מרפא ואמצעי טיפול מסורתיים דוגמת דיקור סיני, עשויים להפחית משמעותית את הסיכויים למחלה ולהקל על האנשים הסובלים ממנה.

בין השאר, מומלץ לצרוך מאכלים הידועים ביכולת שלהם לתרום להזרמת הדם בעין (במקרה הזה – למקולה) או מזונות העשירים בנוגדי חמצון. מחקרים הראו כי מאכלים שונים – ביניהם ביצים, סוגים שונים של פירות וירקות, זעפרן ואפילו קפה – עשויים להיות מקושרים להקטנת הסיכונים לניוון רשתית בגיל מתקדם או להקטנת נזקי המחלה.

רטינופתיה סוכרתית

רטינופתיה סוכרתית היא אחד הסיבוכים הנפוצים – וגם החמורים ביותר – של מחלת הסוכרת. במסגרתה, חוסר האיזון ברמות הסוכר בדם עלול לגרום לפגיעה בכלי הדם ובזרימת הדם ברחבי הגוף. מכיוון שהעין היא איבר העמוס בכלי דם זעירים, פוטנציאל הפגיעה בה הוא מוחשי בהחלט. בין התסמינים המזוהים עם המחלה ניתן למנות הופעת פסים או נקודות בשדה הראייה, טשטוש ראייה, רגישות יתר או אפילו התעוורות הנעשית בקצב מהיר באופן יחסי.

מיותר אולי לציין שאיזון רמות הסוכר בדם, דרך התזונה ואמצעים אחרים, עשוי להקטין משמעותית את הסיכונים לרטינופתיה סוכרתית ולסיבוכים הנובעים ממנה. באופן פרטני יותר, נמצא כי מאכלים העשירים בוויטמין A עשויים להאט את המחלה (בעיקר בקרב ילדים). בין המאכלים הספציפיים המומלצים בהקשר הנוכחי ניתן להזכיר את המרווה הסינית, צמח מרפא נפוץ מאוד ברפואה הסינית העתיקה, כשגם דיקור סיני עשוי לחולל פלאים. משקאות דיאטטיים, מנגד, עלולים לפי מחקר להחמיר את המחלה.

יש להדגיש שמחקרים דוגמת אלה שהוזכרו כאן הם בחלקם ראשוניים ואינם מעידים בהכרח על קשר ישיר מובהק. זאת ועוד, טיפול יעיל במחלות עיניים – בין אם באופן טבעי ובין אם על פי הרפואה הקונבנציונלית – נעשה באופן פרטני בהתאם לפרמטרים דוגמת מאפייני האדם, המצב הבריאותי הכללי שלו, התסמינים הקיימים וכן הלאה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.