למה אסור לשטוף עדשות מגע מתחת למי ברז? כל התשובות

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

עדשות מגעאנשים רבים המרכיבים עדשות מגע אינם פועלים בהתאם להוראות השימוש לשמירת בטחון העיניים והיגיינת העדשות. הרכבת עדשות שאינן מחוטאות כראוי, מגבירה את הסיכון לדלקות עיניים, ובכך גובר הסיכון במידה ניכרת.

סקר שנערך לאחרונה בבריטניה מגלה כי מרבית הנשאלים הודו כי הם משתמשים במי ברז לניקוי העדשות שלהם. ובכן, הכלל העיקרי והראשון לשמירת היגיינת עדשות המגע הוא לעולם, אבל לעולם, לא לנקותן עם מי ברז, שכן בכך מתאפשרת הצטברות חיידקים, ונזק נגרם לעדשות.

תתפלאו, יש חיידקים במים

מי ברז מכילים כלור, מינרלים וחלקיקי מתכת, שעלולים לגרום נזק הן לעדשות המגע והן לעיניים. והכי חשוב, מים מכילים מיקרו אורגניזמים, אשר עלולים לגרום לזיהומים חמורים בעיניים. הטפיל הנקרא אקאנטאמואבה נמצא במי הברז, גורם לזיהום כואב המונע את האפשרות להמשיך להרכיב את העדשות, עובר דרך הקרנית ואף עלול לגרום לעיוורון.

מספר הזיהומים האפשריים קטן, אך הזיהום קריטי. כלומר, מספר אנשים לוקים בעיוורון מידי שנה, פשוט משום שלא ביצעו את הוראות הניקוי הנכונות לעדשות המגע שלהם, ושטפו מאותן במי ברז.

תסמיני גירוי או זיהום בעיניים כוללים:

  • חוסר נוחות
  • הצטברות נוזלים בעיניים
  • רגישות יוצאת דופן לאור
  • תחושות גירוד, צריבה או תחושה כאילו קיים עצם זר בעין
  • אדמומית יוצאת דופן
  • ראייה מטושטשת
  • נפיחות
  • כאב.

כשעדשות שנשטפו במי ברז מורכבות על העיניים, הזיהומים מתחילים לפלס את דרכם דרך הקרנית, והחיידקים מתרבים.

בדרך כלל, גורם מצב זה לצלקות, במקרה בו הזיהום חודר לעומק הקרנית. מרבית הזיהומים מתרחשים מפני שאנשים אינם מבצעים את הוראות השמירה על העדשות, ובכך מגבירים את הסיכון באופן משמעותי.

המלצות הניקוי הבטוחות לעדשות מגע

אמצעי הניקוי היחידים לעדשות הן הצבתן בתמיסה המיוחדת ואחסונן במהלך הלילה כדי לחטא אותן ביסודיות. שני הסוגים העיקריים של עדשות מגע הם עדשות נוקשות או רכות, והוראות השימוש והטיפול בהן משתנות בהתאם. חיוני לעקוב אחר הוראות הניקוי כפי שניתנו על ידי האופטומטריסט. בנוסף, בפעם הראשונה בה משתמשים בעדשות, יש לוודא שהן נקבעו על ידי אופטומטריסט מוסמך או רופא עיניים.

עדשות מגע פגיעות להצטברות מיקרו אורגניזמים כגון חלבונים, העלולים להיספג ולהצטבר על משטח העדשה, ובטווח הארוך עלולים לגרום להגברת חוסר הנוחות, בעיות ראייה וסיכון מוגבר לזיהומים.

הטיפול הנכון בעדשות כולל תמיד שטיפת הידיים וניגובן בצורה יסודית לפני הטיפול בעדשות; החלפתן במרווחי זמן קבועים כפי שנקבעו על ידי האופטומטריסט; הקפדה על בדיקות עיניים קבועות; ופנייה מיידית לטיפול מקצועי עם כל בעיה שמתעוררת.

כללי בטיחות וטיפול בעדשות מגע

הכללים אותם צריך תמיד לזכור הם:

  • לעולם לא ללכת לישון עם עיניים אדומות וכואבות. יש לפנות לקבלת טיפול באופן מיידי.
  • לעולם לא לשטוף את העדשות עם מי ברז.
  • לעולם לא להרטיב את העדשות עם רוק.
  • לעולם לא להישאר עם העדשות בזמן מקלחת או שחייה בבריכה.

על מנת לנקות את העדשות מגע בצורה המיטבית ביותר יש לחטא את העדשות עם תמיסת מלח סטרילית, ולהחליף את העדשות מידי חודש, כדי להפחית את הסיכון לזיהום.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.