תחליפי דמעות לטיפול בעין יבשה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

תחליפי דמעות לטיפול בעין יבשהעין יבשה היא מצב המתרחש כשקיים מחסור בכמות או באיכות הטבעית של דמעות, הדרושות לעיניים בריאות ונוחות. דמעות מכילות תערובות מורכבות של רכיבים, כולל מים, שומנים, וריר המכונה מוקיוס.

שכבת הדמעות המכסה את פני שטח העין מורכבת משכבות של שלושה מרכיבים, השכבה המימית, שכבת השומנים ושכבת המוקיוס. שלושת השכבות חייבות לתפקד כראוי לייצור נאות של דמעות. כששכבת הדמעות אינה מתפקדת כראוי, מבחינת הכמות או האיכות המופחתת של ייצור דמעות, נוצר מצב של חוסר יציבות דמעות, ועלולים להתפתח תסמיני עין יבשה.

המצב עשוי להתחיל בעין שמאל ולהתקדם לשתי העיניים, עד לגרימת נזק למשטח הקדמי של העין ולפגום בראייה. עין יבשה ניתנת לטיפול בדרך כלל באמצעות שימוש בדמעות מלאכותיות להחלפת הדמעות החסרות או כתוספת לדמעות הטבעיות.

תחליפי דמעות כמענה למחלת עין יבשה

מחלת עין יבשה עלולה אף לגרום לחוסר ייצור מספיק שומנים הדרוש להחלקת פני שטח הדמעות או לאידוי איטי של הדמעות. שכבת שומנים בריאה חיונית לבריאות העין ולכן חשוב לטפל במצב באמצעות טיפול המשחזר ומגן על שכבת השומנים. גישת השימוש בדמעות מלאכותיות מאפשרת התפשטות שווה על פני שטח העין ושחזור ותמיכה בשכבת השומנים.

תחליפי דמעות משתמשים בחומרים שומניים ליצירת פתרון שומנים קולואידים ברורים, המשכפלים את הרכיבים המיוצרים על ידי בלוטת הדמעות. כתוצאה מכך, ניתן לשחזר ולשקם את שכבת השומנים, ולמנוע אידוי דיפוזיה של הדמעות הטבעיות. בשיטה זו ניתן לתמוך אף בתפקוד התקין של שכבת הדמעות המימיות ולהבטיח את היציבות של שכבת הדמעות.

רכיבי התרופה כוללים גם חומר סיכה נוסף המספק חלופה לדמעות והשלמת הדמעות החסרות המיוצרות על ידי בלוטת הדמעות. כך ניתן להבטיח בפועל שימון נוח של העין, אפילו אם אינה מייצרת כמות מספקת של דמעות.

במצב של מחלת עין יבשה, יש להתייעץ עם רופא העיניים לקבלת אבחון החוקר אפשרויות טיפול נוספות. בעוד שמצב זה בדרך כלל אינו ניתן לריפוי, הוא עשוי להשתפר עם טיפול מתאים.

סוגי תחליפי דמעות

נכון להיום, קיימים סוגים שונים של דמעות מלאכותיות הנמכרות ללא מרשם. אחד המותגים, FreshKote, בייצור מעבדות פוקוס, זמין על ידי מרשם רופא בלבד. בשל האופי המורכב של שכבת הדמעות, קשה לעצב פתרון תחליפי דמעות הזהים במדויק לדמעות אמיתיות. יחד עם זאת, רוב מותגי התחליפים מנסים לשפר את איכויות המוצרים באמצעות שינוי הרכיבים, הצמיגות או התכולה של התרופה.

לא קיים מותג אחד של דמעות מלאכותיות העובד היטב עבור כל צורה של עין יבשה, וחלק מהמותגים מתאימים יותר מאחרים לטיפול במחלה. לאחר אבחון על ידי רופא עיניים, ניתן לקבוע את הסוג המתאים בהתאם לחומרת התסמינים.

יעילות השימוש בתחליפי דמעות

מבין כל אפשרויות הטיפול למחלת עין יבשה, דמעות מלאכותיות עדיין נחשבות כעמוד התווך בטיפול הראשוני, ורופאי עיניים מתחילים בדרך כלל את הטיפול במשטר דמעות מלאכותיות מקומיות ולאחר מכן הוספת טיפול או שינוי הטיפול, במידת הצורך.

תחליפי דמעות הן תרופה חדשנית וייחודית לטיפול בעין יבשה. השימוש בתרופה זו הוכח כמספק לחולים הקלה במתן נוחות מרגיעה לפני העין; מניעת חוסר ייצור דמעות; הפחתת הנזק לקרנית; ובנייה מחודשת נורמאלית של בלוטת הדמעות.

התרופה מכילה שומנים מרגיעים זעירים המחיים את השימון הטבעי של העין באמצעות שחזור שכבת השומנים של שכבת הדמעות, וחסימת קריעת קרנית העין. החומרים המשמנים של התרופה מרגיעים את העין, ומספקים תחליף לדמעות ללא טשטוש ראייה ובעיות קשורות אחרות.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.