מספיק ליובש בעיניים: עדשות מגע ייחודיות לבעיה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
מניעת יובש בעיניים על ידי עדשות מיוחדות
מניעת יובש בעיניים על ידי עדשות מיוחדות

עיניים יבשות היא תופעה שכיחה יחסית באוכלוסייה שהשכיחות שלה מוערכת בכעשרים אחוז. נכון להיום עיניים יבשות הן הסיבה העיקרית בגינה אנשים מפסיקים להרכיב עדשות מגע אך רבים לא מודעים לכך שכיום ניתן להשיג עדשות מגע שכל תפקידן הוא דווקא לפתור את בעיית היובש.

מה הם הגורמים לעיניים יבשות?

בגדול ניתן לומר שישנם שני גורמים מרכזיים לעיניים יבשות. הגורם הראשון הוא אידוי מהיר מדי של הדמעות והשני הוא בעיה ביצירת דמעות או שינוי בהרכב הדמעות. עם זאת, לכל גורם שכזה יכולות להיות סיבות רבות ומגוונות. כך למשל במידה ואדם יושב שעות רבות מול המחשב בריכוז רב, ייתכן מאוד שתדירות העפעוף שלו תרד (מצמוץ) וכתוצאה מכך הקרנית שלו תתייבש. ירידה בתדירות המצמוץ אופיינית גם לחולי פרקינסון.

בנוסף לכך האידוי המהיר של הדמעות הוא מנת חלקם של אנשים רבים שיושבים במהלך החורף בחללים ממוזגים ויבשים מאוד וכן באנשים שחשופים לרוחות חזקות או חום גבוה במהלך העבודה. בעיות בהפרשת הדמעות יכולות להתרחש על רקע של דלקות כרוניות בעפעפיים, על רקע של גיל מתקדם, על רקע של שינויים הורמונאליים ועוד. מעבר לכל האמור לעיל אחת הסיבות הנפוצות לעיניים יבשות היא הרכבה של עדשות מגע.

מדוע הרכבת עדשות מגע עלולה להוביל לעיניים יבשות?

ישנן סיבות רבות בגינן הרכבה של עדשות מגע עלולה להוביל לעיניים יבשות. ראשית, הרכבה של עדשות מגע עלולה לפגוע ביכולת התחושה של העין ולהוביל להפחתה בתדירות המצמוץ. בנוסף לכך, המרכיב השומני בדמעות נוטה להיקשר לעדשות המגע ובעקבות כך הפאזה המימית של הדמעות נוטה להתאדות במהירות רבה יותר שכן היא נחשפת לאוויר.

אם לא די בכך, הרי שהעדשות הסטנדרטיות נוטות לספוח אליהן נוזלים ולמעשה לגזול את הדמעות היקרות מהקרנית שניזונה מהדמעות. כמו כן התגלה כי הרכבה ממושכת מדי של עדשות מגע בדגש על הרכבה במהלך השינה גורמת להחרפה של תופעת העיניים היבשות.

התסמינים של עיניים יבשות

עיניים יבשות באות לידי ביטוי בתחושת צריבה וגרד, ברגישות לאור, במקרים מסוימים היא תבוא לידי ביטוי דווקא במנגנון פיצוי של הפרשת דמעות מוגברת וכן ישנם רבים שסובלים מעיניים יבשות שמתלוננים על תחושה של נוכחות גוף זר בעין. הרכבה של עדשות מגע על עיניים יבשות גורמת להחמרה של כל התסמינים שהוזכרו לעיל וכן מעלה את הסיכון לחלות בדלקת של הקרנית ולסבול מזיהום של הקרנית.

אז מה ניתן לעשות במקרה של עיניים יבשות?

במידה ואדם שסובל מעיניים יבשות לא מעוניין לוותר על הרכבה של עדשות מגע באפשרותו לעשות שימוש בתמיסות מיוחדות שמסייעות לשמירה על דרגת הלחות של העדשות והקרנית. בדרך כלל מומלץ להזליף מספר טיפות על הקרנית לפני הרכבת העדשות. כמו כן ישנן עדשות מגע מיוחדות שהינן ייעודיות לבעלי עיניים יבשות שמיוצרות באופן כזה שהן לא סופחות אליהן נוזלים רבים. עדשות מגע כאלו יכולות להיות קשות או רכות בהתאם לרצון המטופל.

עדשות טיפוליות

לסובלים מעיניים יבשות לעתים יומלץ על שימוש בעדשות מגע טיפוליות. לא מדובר על עדשות מגע שמביאות לתיקון הראייה או לשיפור שלה אלא על עדשות שמטרתן לשמור על הדמעות בתוך העין. עדשות מגע אלו למעשה כולאות את הדמעות בינן לבין הקרנית ומונעות את האידוי המהיר שלהן.

לסיכום

בכל מקרה שבו אדם מעוניין להרכיב עדשות מגע חרף תופעת העיניים היבשות עליו להתייעץ על כך עם האופטומטריסט שלו על מנת שיתאים לו עדשות מגע מתאימות למצבו. כמו כן חשוב לדעת שישנו מגוו ן של טיפולים לעיניים יבשות שמביאים לשיפור במצב ומאפשרים במקרים מסוימים גם הרכבה של עדשות מגע רגילות.

 

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.