תה ירוק לטיפול בבעיות עיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

14792532_xxlבעשורים האחרונים בוצעו מחקרים רבים שניסו לבחון את השפעת התה הירוק על בריאות האדם. בין היתר מחקרים אלו נערכים במטרה לנסות לבודד גורם תזונתי בודד הגורם להבדלים בשכיחותן של מחלות שונות בין תושבי יפן וסין לתושבי מדינות אירופאיות למשל.

כך לדוגמה נמצא כי רכיבים שונים בתה הירוק מסייעים למלחמה בסרטן השד, מה שמסביר עד רמה מסוימת את העובדה שביפן ישנה שכיחות נמוכה במיוחד של סרטן השד.

במחקר שנערך בסין בשנת 2010, נמצא כי צריכה של תה ירוק יכולה לסייע לשמירה על בריאות העין. במחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי היוקרתי Journal of Agricultural and Food Chemistry, בדקו החוקרים האם לאחר העיכול של תה הירוק, מתרחשת העברה של קטכינים ממערכת העיכול לרקמת העין.

הקטכינים הם נוגדי חמצון טבעיים הנמצאים בשפע בתה הירוק. סגולותיהם של הקטכינים כוללות בין היתר הגנה מפני התפתחות של דלקת, הגנה מפני נזקי החמצון של הרדיקלים החופשיים, האטה של תהליכי ההזדקנות הטבעיים ועוד.

אודות המחקר

על מנת לבדוק האם הקטכינים שמקורם בתה הירוק מגיעים לאחר תהליך העיכול לרקמות העין השונות, הזינו החוקרים חולדות מעבדה בתמציות של תה ירוק באופן פומי. לאחר שנתנו לחולדות את התמציות, הן הומתו ונלקחו דגימות מחלקי העין השונים.

בין היתר נבדקו ריכוזי הקטכינים שמקורם בתה הירוק בעדשת העין, הרשתית, הדמית, הקרנית, הגוף הזגוגי וכן נבדקו ריכוזי הקטכינים בנוזל הנקרא Aqueous Humour, המיוצר על ידי הגוף הריסני ואחראי להזנת הקרנית והעדשה. העכברים נותחו בנקודות זמן שונות, על מנת לבחון באיזו מהירות מגיעים הקטכינים לחלקי העין השונים.

ממצאי המחקר

לפי ממצאי המחקר ניתן לראות כי הקטכינים שמקורם בתה הירוק הנספגים במערכת העיכול, עושים את דרכם לחלקי העין השונים, כאשר הספיגה המרבית מתרחשת ברשתית העין. בחלק זה של העין מתרחשת ספיגה תוך חצי שעה עד שתים עשרה שעות בלבד לאחר ההזנה. כמו כן נראה כי החומרים הפעילים בתה הירוק ממשיכים להשפיע על העקה החמצונית עד עשרים שעות לאחר הצריכה של תמציות התה הירוק.

מה הן ההשלכות היישומיות של המחקר?

זהו המחקר הראשון שהוכיח מעבר לכל צל של ספק כי צריכה של תה ירוק מסייעת לשמירה על בריאות העין וכי החומרים הפעילים בתה הירוק עושים את דרכם לרקמות העין השונות לאחר הצריכה של התה הירוק. אז אמנם ניתן להסיק כי צריכה של תה ירוק תורמת לשמירה על בריאות העיניים, אך מאחר ומדובר במחקר ראשוני שבוצע על חולדות, לא ניתן עדיין לספק המלצות בנוגע למימון המומלץ המתאים עבור בני אדם.

עם זאת, מחקר זה בהחלט סלל את הדרך למחקרים שיבחנו את ההשפעה של התה הירוק על בריאות העין באופן יסודי ומעמיק יותר, גם בבני אדם.

קראו על עוד מחקרים בנושא בריאות העין:

מחקר: לתנועת עיניים בבעל חיים יש משמעות גדולה בהעברת מידע חזותי

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.