האם שינוי תזונתי יכול לסייע לעיניים יבשות?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

האם שינוי תזונתי יכול לסייע לעיניים יבשות?תזונה בריאה תומכת בכל מערכות הגוף, ובמיוחד בעיניים, הזקוקות לוויטמינים ומינרלים כדי למנוע בעיות ראייה.

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ויסקונסין מצאו שצריכת מולטי ויטמינים יכולים לתרום לשיפור עיניים יבשות ולהפחית את התסמינים. הממצאים פורסמו בגיליון ספטמבר 2000 של כתב העת Archives of Ophthalmology.

תסמונת העין היבשה היא אחת התלונות הנפוצות ביותר בקרב מבוגרים בגיל העמידה, ומיליוני מבוגרים ברחבי העולם סובלים ממצב כרוני מתסכל ביותר זה, אך מעט מאוד ידוע על הגורמים לעיניים יבשות. צעדי המפתח לשיפור בריאות העין וטיפול בתסמיני עיניים יבשות, מתמקדים בשינויים תזונתיים.

חומצות שומן אומגה 3

הקפדה על אכילת מוצרי מזון המכילים אומגה 3 יכולה להקל על תסמיני גירוד ועקצוץ של עיניים יבשות. רכיבים אלו מסייעים במיוחד להרגעת דלקת המתרחשת על העפעפיים או על פני שטח העין, ולשיפור הלחות בעיניים.

תזונה עשירה באומגה 3 מסייעת לבלוטות בעיניים הנקראות בלוטות מיבואניות, האחראיות על החלק השמנוני של הדמעות, ומניעת יובש בעיניים.

דגים הם מקור מצוין לחומצות שומן מסוג אומגה 3. מומלץ לכלול בתזונה אחד מהדגים השומניים הבאים, לפחות פעמיים בשבוע:

  • טונה טרייה
  • מקרל
  • סלמון
  • סרדינים
  • דגים מלוחים
  • אנשובי.

חומצות שומן אומגה 3 נמצאות גם באגוזים וזרעי פשתן; שמנים צמחיים; סויה; וירקות בעלי עלים ירוקים.

מומלץ גם להשלים את המינונים הדרושים של אומגה 3 באמצעות תוספים, אך יש להתייעץ עם הרופא טרם השימוש בהם.

לוטאין וזאקסנטין

אלו הם שני נוגדי חמצון המפחיתים את הסיכונים למחלות עיניים כרוניות. בין היתר, הם מסייעים לשמירת בריאות התאים בעיניים, ותפקוד משופר שלהם. ניתן לקבל נוגדי חמצון אלו באמצעות אכילת ביצים, תירס, ועלים ירוקים, כגון כרוב; ברוקולי; ותרד.

השלמת התזונה באמצעות תוספים יכולה לסייע לטיפול בעיניים יבשות, אך מומלץ להתייעץ תחילה עם הרופא.

ויטמין C

זהו נוגד חמצון המכונה גם חומצה אסקורבית, החשוב לתפקוד תקין של כלי הדם בעיניים. הוא מועיל במיוחד במניעת קטרקט, וחשוב גם לשיפור הבריאות הכללית. המקורות הטובים ביותר של ויטמין C כוללים תפוזים; אשכוליות; עגבניות; בננות; ותפוחים.

בצריכת ויטמין C בצורת תוסף, המינון המומלץ לנשים הוא 75 מיליגרם ליום, כמות השווה לכוס מיץ תפוזים. גברים זקוקים למינון גבוה מעט יותר, בשיעור של תשעים מיליגרם ליום.

ויטמין E

הכוח נוגד החמצון של חומר מזין זה מגן על תאי העיניים מפני נזק. ויטמין E מגביר גם את תפקוד המערכת החיסונית של הגוף. ניתן לקבל אותו באמצעות המזונות הבאים:

  • נבט חיטה
  • שקדים
  • זרעי חמניות
  • חמאת בוטנים
  • אגוזי לוז
  • בטטות.

שינוי תזונתי המסייע לעיניים יבשות: אבץ

זהו מינרל חשוב המסייע לקבלת ויטמין A העובר מהכבד אל רשתית העיניים, ומייצר מלנין, פיגמנט המגן על בריאות העיניים. מחסור באבץ מציב אדם בסיכון מוגבר לזיהום.

הגוף אינו מייצר אבץ באופן טבעי, לכן חשוב לקבל אותו באמצעות שינוי תזונתי הכולל בשר בקר; יוגורט; חלב; ודגנים מועשרים.

הקפדה על שתיית מים

תסמונת העין היבשה משתפרת במקרים רבים באמצעות הקפדה על שתייה מספקת של מים. זהו שינוי תזונתי חשוב ביותר לגוף, ואנשים רבים סובלים כיום מהתייבשות כרונית. מכונים רפואיים ממליצים לנשים לשתות כשמונה כוסות מים ביום, ולגברים מומלץ לשתות כתשע כוסות מים.

עשרים אחוזים מכמות המים לה זקוק הגוף, צריכים להגיע מהתזונה, ושמונים האחוזים הנותרים צריכים להגיע ממי שתייה.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.