דלקת מפרקים פסוריאטית והקשר לבריאות העין

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

דלקת מפרקים פסוריאטית והקשר לבריאות העיןדלקת מפרקים פסוריאטית היא דלקת מפרקים בה לוקים כ- 15% מן החולים בפסוריאזיס- מחלת עור נפוצה הבאה לידי ביטוי בכתמים אדמדמים על העור שעליהם שכבת קשקשת לבנה- כסופה. דלקת המפרקים הפסוריאטית מגיעה לרוב אחרי אבחון הפסוריאזיס, בהפרש של חודשים ואף שנים.

לכן על החולים בפסוריאזיס להיות עירניים לשינויים או כאבים במפרקים. מלבד כאבים במפרקים עלולות להתלוות לדלקת מפרקים פסוריאטית תופעות לוואי ברקמות שונות בגוף. אחת מהן היא דלקת עיניים מסוג Uveitis.

גורמים לדלקת מפרקים פסוריאטית

גורמי המחלה, ממש בדומה לגורמי הפסוריאזיס עצמו, עדיין לא ברורים באופן חד משמעי. נמצאה שכיחות גבוהה יותר למחלה בקרב אנשים אשר קרובים מדרגה ראשונה חולים אף הם במחלה, כך שישנו עניין גנטי. בנוסף, שכיחות החולים עלתה גם בעקבות מחלות זיהומיות המביאות למערכת חיסונית חלשה, תנאים סביבתיים שאינם אידיאליים לגוף וגם מתח נפשי ונטילת תרופות מסויימות.

סימנים מקדימים ומאפייני  המחלה

דלקת מפרקים פסוריאטית יכולה לתקוף מפרקים שונים בגוף ובהתאם לכך לבוא לדי ביטוי בכאבים ובנפיחות. יש חולים אשר יסבלו מכאבי גב תחתון בשל פגיעה במפרקי העצה והכסל ואזור האגן. ישנם חולים שירגישו נפיחות וכאבים באזור האצבעות. ישנם חולים שיסבלו מכאבים בעיקר באזור הברכיים או שורש כף היד.

אבחון מוקדם של המחלה חשוב מאוד. טיפול שמתחיל מאוחר, אפילו כחצי שנה לאחר האבחון, עלול לגרום נזק בלתי הפיך למפרקים. רבים מחולי הפסוריאזיס וגם מרופאיהם אינם מודעים לקשר בין פסוריאזיס לכאבי המפרקים. חולי פסוריאזיס אצלם הפסוריאזיס נמצא בעיקר באזור הקרקפת והציפורניים צריכים להיות עירניים במיוחד.

הטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית

לא נמצא עדיין טיפול שמעביר את המחלה לחלוטין ופותר את הבעיה. ישנן תרופות המקלות על הסימפטומים ומסייעות לתנועה קלה ולהפחתה בכאבים בקרב החולים.

כיצד קשורה דלקת מפרקים פסוריאטית לבריאות העין?

תופעות לוואי שעלולות לפגוע בחולים בדלקת מפרקים פסוריאטית הן פגיעה ברקמות רכות או ריריות במערכות שונות בגוף כמו פצעים בפה, שומנים בדם ובעקבות כך השמנה וגם דלקת עיניים Uveitis.

מהי דלקת עיניים uveitis?

דלקת עיניים זו פוגעת באזור ה- uvea, השכבה האמצעית והרירית של העין שתחת לחמית העין (הלבן). היא כוללת את קשתית העין הנקראת גם האיריס- החלק הצבעוני של העין, האזור הרירי שסביב עדשת העין, ואזור הנקרא choroid הכולל רקמת חיבור וכלי דם בעין. בשל הפגיעה באזור הכולל כלי דם, אחת מתופעות הלוואי של הדלקת היא אדמומיות באזורים שונים בעין.

הסימפטומים של הדלקת

הסימפטומים למחלה כוללים כאבים בעין, נטיה לראיה מטושטשת, רגישות לאור ולאישון אחד הנראה קטן יותר מן האישון האחר. גם עיניים דומעות הן חלק מתופעות הלוואי של הדלקת. עם זאת, לא כל דלקת עיניים בה לוקה החולה בדלקת מפרקים פסוריאטית היא בהכרח דלקת עיניים מסוג זה. על מנת לאבחן את סוג הדלקת יש לפנות לרופא עיניים. ראומטולוג המטפל בדלקת המפרקים לא יכול לדעת בוודאות את סוג הדלקת אלא רק לשער בשל הקשר שישנו בין שני סוגי המחלות.

מדוע ישנו קשר בין uveitis לבין דלקת מפרקים פסוריאטית?

בשתי המחלות נמצאה נוכחותו של גן (HLA) B27, הגן לאנטיגן הלוקוציטים האנושי. אנשים עם גן זה נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בדלקת מפרקים פסוריאטית כמו גם בדלקת עיניים זו וגם דלקות אוזניים מסוג מסוים. לכן, החולים בדלקת מפרקים פסוריאטית צריכים להיות עירניים ולשים לב לטפל בדלקת בזמן וגם לדעת שהיא עלולה לחזור אצלם בשכיחות גבוהה יחסית.

הטיפול בדלקת עיניים uveitis

הטיפול בדלקת העיניים נעשה לרוב באמצעות סטרואידים הניתנים כטיפות או בתור תרופה דרך הפה. במקרים חמורים יותר מוזרקים סטרואידים הישר לווריד.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.