פיתוח ישראלי לניתוח הקטרקט

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

פיתוח ישראלי לניתוח הקטרקטבעיניים שלנו, ממש כמו מצלמה משוכללת קיימת עדשה שקופה אשר מסייעת לנו למקד את המבט באובייקטים קרובים או רחוקים.

הקטרקט או בשפה העברית –  ׳הירוד׳ זו עכירות של העדשה הזו בתוך העין, אשר נחשבת לסיבה המרכזית לירידה באיכות הראייה בעולם המערבי ובעולם השלישי, כסיבה מספר אחת לעיוורון.

בשפה פשוטה הקטרקט הוא סוג של ענן שנוצר לרוב החל מגיל 55 כאשר התסמינים מלווים בירידה בחדות הראייה, שינויים בראיית גוונים וצבעים, רגישות גבוהה לאור וקושי לנהוג או ללכת בלילה. מליוני ניתוחי קטרקט נעשים בשנה ברחבי העולם.

סוגי הטיפולים שנעשו עד עכשיו

כאמור העדשה הטבעית הנה שקופה ולגוף יש מנגנון אשר מסייע לשמור עליה שקופה לאורך שנים ארוכות. עם הגיל, כחלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות שהגוף עובר, העדשה מאבדת את השקיפות הזו והופכת עכורה בהדרגה.

תהליך העכירות מתחיל בעשור החמישי והשישי לחיים ועולה שלב בעשור השמיני והתשיעי. חשיפה ממושכת לשמש, טראומה שהעין עברה ומחלות כרוניות מסוגים שונים דוגמת סוכרת, אי ספיקת כליות כרונית ודרמטיטיס הנם גורמים נוספים המעודדים את היווצרות המחלה.

מדובר בתהליך בלתי מורגש, איטי, הדרגתי אשר נמשך שנים רבות. חשוב להבין כי אין חובה לנתח את הקטרקט אלא במקרים חריגים, ובכל זאת בישראל מבוצעים מדי שנה 50,000 ניתוחי קטרקט עם שיעורי הצלחה גבוהים של למעלה מ-98% אחוזים.

במצב של קטרקט רופא העיניים מבצע מדידות של כל חלקי העין, בכדי להחליט לגבי סוג העדשה שיושתל בניתוח עצמו. רוב הניתוחים מתבצעים בהרדמה מקומית, ללא זריקות אלא באמצעות טיפות מיוחדות. לאחר שנוצר פתח קטנטן של 2.5 מילימיטרים, מחדירים צינורית שמפעילה אנרגיה של אולטרה סאונד אשר מפורר ושואב החוצה את חומר העדשה.

בניתוח מוציאים את העדשה העכורה מתוך העין ומשתילים במקומה עדשה מקופלת סינטטית חדשה, נקייה ושקופה. הפתח הקטן נסגר מעצמו ללא צורך בתפרים מטרת הניתוח הנה לשפר את חדות הראייה וכתוצאה מכך כמובן את איכות החיים.

קצת על הפיתוח הישראלי החדשני

לפני מספר חודשים, הציג פרופסור אהוד אסיה פיתוח חדשני שפותח עבור אנשים הסובלים מקטרקט ומאופיינים באישון צר. עובדה זו, מקשה פעמים רבות לבצע את הניתוח באופן הרגיל ומטרת הפיתוח הנה להקל על תהליך ההשתלה, זאת על ידי הרחבה האישון הצר תוך כדי ביצוע הניתוח.

הפיתוח עצמו הנו מכשיר בגודל של כמה מילימטרים אותו מצמידים אל האישון ומרחיבים אותו. כך למעשה ניתנת גישה טובה יותר לחלקים השונים בעין ומבצעים את ההשתלה. המכשיר מתאים כאמור למטופלים שאינם מגיבים לטיפות להרחבת האישון מסיבות רפואיות או מבניות.

לאחר הניתוח מקבל המטופל טיפות עיניים אותן עליו לשים בימים שאחרי הניתוח במטרה להפחית את הדלקת ולמנוע זיהום. תהליך ההחלמה פשוט ומהיר בחלק גדול מהמקרים ולרוב לא צפויים סיבוכים אחרי הניתוח.

עוד בנושא:

ניתוח קטרקט בלייזר

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.