למה לא טוב לאמץ את הראייה?

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

למה לא טוב לאמץ את הראיהאימוץ הראייה במצב של תפקוד חלש של העיניים, עלול לגרום למחלות עיניים כגון גלאוקומה. מצב זה מתרחש כאשר ערוצי ניקוז סותמים את העין, כתוצאה מהפעלת לחץ מוגבר על העין, הגורם לפגיעה בעצב הראייה.

בעיות ראייה כמעט ואינן מורגשות בהתחלה, והתסמינים מועטים ביותר אם בכלל, אך אין פירוש הדבר שהראייה אינה ניזוקה. כשעצב הראייה ניזוק כתוצאה מהפעלת מאמץ גובר על העין, עשויה להתרחש גלאוקומה, ולכן חשוב להקפיד על בדיקות עיניים שגרתיות.

גורמים להפעלת מאמץ על הראייה

הגורמים הקשורים ליתר לחץ דם עיני זהים כעט לגורמיםלגלאוקומה וכוללים:

תרופות

חלק מהתרופות עלולות לגרום לתופעת לוואי של הפעלת מאמץ על הראייה בקרב אנשים מסוימים. תרופות סטרואידים המשמשות לטיפול באסטמה ומצבים אחרים הוכחו כמגבירות את הסיכון ליתר לחץ דם עיני.

אפילו טיפות עיניים סטרואידיות הנקבעות לאחר ניתוח עיניים גורמות להפעלת לחץ גבוה על הראייה בקרב אנשים רגישים. כשנקבעות תרופות סטרואידיות מכל סיבה שהיא, יש להתייעץ עם רופא העיניים על מנת לקבוע את תדירות בדיקות הראייה השגרתיות.

ניקוז מימי לקוי – כשהנוזלים בעין מתנקזים לאט מידי, המצב משבש את האיזון הרגיל של ייצור ניקוז נוזלים צלול של העין, הגורם להפעלת מאמץ על הראייה.

טראומת עיניים -פציעת עיניים משפיעה על מאזן ייצור מימי וניקוז מהעין, מה שעשוי להוביל ליתר לחץ דם עיני. לעיתים מתרחש המצב חודשים או שנים לאחר הפציעה. לכ במהלך בדיקות עיניים שגרתיות, יש להקפיד לדווח לרופא על כל טראומת עין שהתרחשה בעבר הרחוק או לא מזמן.

בנוסף, גזע, גיל והיסטוריה משפחתית משמעותיים בסיכון ליתר לחץ דם עיני וגלאוקומה. למרות שכל אדם מפעיל לחץ על הראייה מידי פעם, אנשים מעל גיל ארבעים, ואנשים עם היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם עיני או גלאוקומה, נמצאים בסיכון גבוה יותר.

אם מתרחש אחד ממצבים אלו, רופא העיניים ימליץ על בדיקות עיניים תכפות יותר ומדידת לחץ תוך עיני.

כיצד ניתן להבחין בלחץ תוך עיני

מצב זה אינו ניתן לגילוי עצמי, שכן לא מופיעים סימנים חיצוניים כגון כאבי עיניים או עיניים אדומות. בדיקת עיניים מקיפה מודדת את העיניים ומשווה את הממצאים עם רמות נורמאליות.

מצב זה ניתן להשוואה לכדור המנופח בלחץ, ולכן חיוני לעקוב אחר מצב העיניים. לחץ גבוה מידי או המשך הפעלת מאמץ על הראייה, מפעיל כוח בתוך המבנה הפנימי של העין, אשר עלול לגרום לנזק לעצב הראייה העדין של העין, מה שגורם לגלאוקומה.

מדידת מאמץ בעיניים

מדידת הפעלת הלחץ על העיניים והשפעותיו נקבעת במילימטרים של כספית. טווחי לחץ עיניים נורמאלי נעים בין 12-22 מילימטר כספית, ולחץ של למעלה מ-22 מילימטר כספית נחשב גבוה מהרגיל. כשאדם מפעיל מאמץ מוגבר על הראייה, אך אינו מפגין סימני גלאוקומה, המצב מכונה יתר לחץ דם עיני.

מצב זה לבדו אינו גורם לגלאוקומה, אך נחשב כגורם סיכון משמעותי. אנשים שאובחנו עם לחץ תוך עיני גבוה, זקוקים לבדיקת עיניים מקיפה קבועה המתבצעת על ידי רופא עיניים, כדי לבדוק סימנים לתחילת גלאוקומה.

החשד לגלאוקומה וסיבוכים נלווים

חשד לגלאוקומה הוא מונח המשמש לתיאור אנשים שאבחון עיניהם הוביל לממצאים אחרים העלולים, בהווה או בעתיד, להוביל לגלאוקומה. לדוגמא, בעיות בעצב הראייה כתוצאה ממאמץ מוגבר של העיניים, או אפילו היסטוריה משפחתית חזקה של גלאוקומה, עלולים להציב אדם בקטגוריה של חשד לגלאוקומה.

כשהפעלת מאמץ על הראייה אינה מאובחנת ואינה מטופלת, עלול להתרחש אובדן ראייה מגלאוקומה, ונזקים לעצב הראייה. כל נזק המתרחש כתוצאה ממצבים אלו, אינו ניתן לטיפול. תחילה מושפעת הראייה הצדדית, ושינויי הראייה עשויים להיות כה הדרגתיים, כך שאדם אינו שם לב לתסמינים, עד שאובדן ראייה כבר מתרחש.

עם הזמן, כשגלאוקומה אינה מטופלת, גם הראייה המרכזית פוחתת ואז אובדת. כך מתרחשת לקות ראייה כתוצאה מגלאוקומה בתדירות הגבוהה ביותר. החדשות הטובות הן שניתן לטפל בגלאוקומה כשהיא מאובחנת בשלבים המוקדמים, ועם טיפולים רפואיים או כירורגיים, רוב האנשים אינם מאבדים את ראייתם.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.