תסמינים וסוגי דלקות עיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?

תסמיני וסוגי דלקות העינייםהתעוררתם משנתכם עם ריסים דבוקים וגרד בעין? ייתכן מאוד שאתם סובלים מאחת המחלות המדבקות והשכיחות ביותר בסביבה, כשהכוונה היא כמובן לדלקת עיניים.

דלקת עיניים באה לידי ביטוי בעין אדמומית, דומעת, מגרדת, רגישה וכאובה, כאשר לא אחת הדלקת גורמת גם להפרשות לא שגרתיות מבחינת הגוון והמרקם מהעין. ישנם מקרים שבהם הדלקת פוגעת בעין אחת בלבד ולעומת זאת לא אחת הדלקת מערבת את שתי העיניים במקביל או בזו אחר זו. במאמר שלפניכם נפרט אודות הסוגים השונים של דלקות עיניים.

דלקת עיניים ויראלית (נגיפית)

דלקת עיניים נגיפית היא דלקת עיניים שכיחה במיוחד ומדבקת במיוחד. זהו הרקע לכך שבמקרים רבים נוצרים מוקדים שלמים של דלקת נגיפית כמו למשל במקרה של משפחה שלמה הסובלת מהדלקת או גן ילדים שבו חלק ניכר מהילדים סובלים מהמחלה. דלקת עיניים נגיפית מועברת הן במגע עקיף והן במגע ישיר, כך שגם נגיעה בחפץ המזוהם בנגיף ולאחר מכן מגע בין היד שנגעה בחפץ לבין העין, יכול להוביל להדבקה.

הדלקת הנגיפית באה לידי ביטוי בהפרשות מימיות וצלולות, כאשר במקרים רבים יש לשטוף את ההפרשות בבוקר על מנת שניתן יהיה לפקוח את העיניים כהלכה. מאחר ומערכת החיסון שלנו מסוגלת להתמודד עם הנגיף בכוחות עצמה, לא נהוג לטפל בדלקת עיניים נגיפית באמצעים תרופתיים. על תחושת הצריבה ממנה סובלים החולים ניתן להקל על ידי שימוש בשטיפה עם תחליפי דמעות (מומלץ לתת עדיפות לתכשיר שלא מכיל חומרים משמרים). יש לציין שישנם גם רופאים הממליצים על טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום חיידקי משני.

דלקת עיניים חיידקית

דלקת עיניים חיידקית באה לידי ביטוי בעין דביקה ואדומה, מתפתחת במהירות ומלווה בתלונות על צריבה או גרד. ברוב המקרים רק עין אחת מעורבת בדלקת, אך לאחר מספר שעות עד ימים מתפתחת גם בעין השנייה דלקת. כמו כן דלקת עיניים חיידקית באה לידי ביטוי בנפיחות בעפעפיים ובהפרשה סמיכה ומוגלתית על הריסים ובין העפעפיים.

רוב דלקות העיניים החיידקיות יחלפו מאליהן גם ללא כל טיפול תוך מספר ימים, אך בעיקרון ניתן להגיש טיפול המבוסס על משחה אנטיביוטית או טיפות אנטיביוטיות. במקרים שבהם הדלקת לא חולפת ולא מגיבה לטיפול, יש ליטול דוגמית הפרשה לבדיקה מעבדתית להמשך בירור.

דלקת עיניים אלרגית

דלקת עיניים אלרגית היא תוצאה של חשיפה לאלרגניים הנמצאים בסביבתנו הקרובה ואפילו באוויר כמו למשל אבקני פרחים, אבק ביתי, חומרי כביסה, חומרי קוסמטיקה ועוד. כמו כן נראה כי ישנה נטייה גנטית לסבול ממחלות אלרגיות, כאשר השילוב בין הנטייה לסבול מאלרגיות לבין החשיפה לגורמי האלרגיה, מוביל בסופו של דבר לדלקת עיניים אלרגית.

דלקת עיניים אלרגית מאופיינת במהלך ממושך יחסית, בתסמינים של אדמומיות, גרד והפרשה רירית מהעיניים, המתפתחת בעיקר בבוקר. לא אחת ניתן למצוא בבדיקת עיניים המבוצעת באדם הסובל מדלקת עיניים אלרגית בחלק הפנימי של העפעף גבשושיות קטנות בעלות שטח פנים גס, הנקראות פפילות. במקרים הכרוניים הקשים הפפילות יכולות להיות גדולות וגסות ואילו במקרים הקלים הן לרוב קטנות ומרובות.

ישנם מספר סוגים של דלקת עיניים אלרגית: דלקת אלרגית כל-שנתית, דלקת אלרגית עונתית, דלקת אביבית, דלקת של פפילות גדולות ודלקת אטופית של הקרנית והלחמית. הטיפול בדלקת עיניים אלרגית מתחיל לרוב משימוש באנטי היסטמינים, כאשר באופן הדרגתי ממשיכים את הטיפול בהתאם לתגובה. במקרים שבהם האנטי היסטמינים לא הביאו להקלה, ניתן להמשיך בדרך כלל לטיפול בסטרואידים ובמצבים היותר חמורים ניתן להתנסות בתרופות אימונו מודולטוריות כמו טאקרולימוס למשל.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.