חשיבות הטיפול בדלקות עיניים

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
טיפול בדלקת בעין
טיפול בדלקת בעין

דלקת בעין יכולה להיגרם כתוצאה מהדבקה של נגיף, כתוצאה מזיהום חיידקי, כתוצאה מחדירה של עצם קטן לעפעף וכן כתוצאה ממגוון של מחלות אוטואימוניות. היא יכולה להופיע על רקע אלרגי, על רקע של שימוש בתרופות מסוימות, על רקע של הרכבה ממושכת מאוד של עדשות מגע ועוד. לעתים הדלקת בעין נוצרת לאחר ניתוח עיניים, במצבים בהם קיימת היחלשות של המערכת החיסונית, היא יכולה להופיע לאחר פציעה או טראומה כלשהי של העין ועוד.

בהתאם לכך שהדלקת בעין יכולה להופיע על רקע של גורמים רבים ומגוונים מאוד, ישנו גם מגוון של סוגי טיפולים שונים שמתאימים למצבים השונים. חלק מהטיפולים מתאימים לגורם אחד ולא לאחר וישנם טיפולים שמתאימים לדלקת עיניים באופן כללי שכן הם מכוונים להביא להקלה במידת החומרה של התסמינים ולא לטיפול בגורם הראשוני לבעיה. במאמר זה נפרט אודות מספר דרכי טיפול נפוצות.

מניעת הדלקת

מאחר וחלק לא מבוטל מהגורמים שציינו לעיל יכולים לגרום למחלה מדבקת, הרי שבמקרים מסוימים אין ספק שהטיפול המוצלח ביותר הוא מניעה של הדלקת מבעוד מועד. על מנת למנוע הדבקה מומלץ שלא לחלוק איפור עיניים עם אנשים אחרים, לשטוף ידיים באופן קפדני ביותר לפני שנוגעים בעיניים, לא לשטוף את העיניים עם מים שייתכן שאינם טהורים, להימנע משימוש במגבות או מצעים שהיו בשימוש של אדם שסובל מדלקת ועוד.

בנוסף לכך ניתן למנוע דלקת על רקע אלרגי על ידי הימנעות מחשיפה לגורמים האלרגניים וכן להימנע מדלקת שמופיעה על רקע הרכבה ממושכת של עדשות מגע פשוט על ידי הקפדה יתרה על הוראות ההרכבה והקפדה על חיטוי תדיר של העדשות.

הטיפול המתאים עבור דלקת עיניים נגיפית

למרות שדלקת עיניים שהופיעה על רקע של הידבקות בנגיף יכולה לחלוף גם ללא טיפול, הרי שבעזרת טיפול תומך ניתן לקצר את משך ההחלמה, להפחית את מידת החומרה של התסמינים ולמנוע זיהומים משניים. הטיפולים ייבחרו לפי שיקול דעתו של הרופא ויכולים לכלול שימוש בטיפות עיניים אנטיביוטיות, טיפות עיניים אנטי דלקתיות או טיפות עיניים שמהוות תחליף לדמעות, ניקוי של ההפרשות מהעין, הנחה של קומפרסים קרים ועוד.

טיפול עבור דלקת אלרגית או דלקת חיידקית

דלקת בעין שמופיעה על רקע של חשיפה לאלרגנים מסוימים לרוב מטופלת על ידי טיפות שמכילות חומרים אנטיהיסטמיניים שמשבשים את המנגנון שעומד מאחורי התגובה האלרגית. דלקת שמופיעה על רקע של זיהום חיידקי מטופלת לרוב על ידי שימוש בטיפות או במשחות שמכילות חומרים אנטיביוטיים בהתאם לסוג החיידק. המשחות מתאימות יותר לשימוש בקרב ילדים אך החיסרון שלהן הוא שהן גורמות לטשטוש ראייה שלרוב חולף תוך עשרים דקות.

טיפולים אלטרנטיביים

רוב הטיפולים האלטרנטיביים הקיימים כיום מיועדים באופן בלעדי להביא להקלה במידת החומרה של התסמינים אך חשוב לזכור כי חלק לא מבוטל מתרופות הסבתא עלולות להוביל להחמרה של הדלקת ולכן בכל מקרה שבו אדם שסובל מדלקת בעין מעוניין לטפל בעצמו באמצעות תרופת סבתא כזו או אחרת עליו לדווח על כך לרופא המטפל בו.

חלק מהתרופות הביתיות נחשבות למועילות כמו למשל הנחה של מטלית נקייה קרה ולחה על העיניים אך ישנן כאלו שעלולות לגרום לזיהום משני כמו למשל מריחת העיניים ביוגורט שמכיל כידוע חיידקים רבים.

תרופות סבתא ידועות לטיפול בדלקת בעין הן למשל הנחה של תיונים על העין הדואבת, טפטוף של שמן קיק לעין הדלקתית, הנחה של צמר גפן ספוג בתמיסת כוסברה על העין, טפטוף של חליטת נענע לעין ועוד.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.