סובלים מדלקות בעיניים כל הזמן? הנה כמה גורמים עיקריים שכדאי לכם לבדוק

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
שימוש לא נכון בעדשות מגע עלול לגרום לדלקת
שימוש לא נכון בעדשות מגע עלול לגרום לדלקת

דלקת עיניים היא למעשה תגובה של המערכת החיסונית לחדירה לעין של גוף זר שהיא מזהה כפולש. הגוף הזר יכול להיות למשל נגיף מסוג אדנו וירוס שאחראי לרוב דלקות העיניים הוויראליות או למשל חיידק מסוים שיכול לגרום לדלקת הלחמית שנחשבת לדלקת הנפוצה מכולן.

הדלקת יכולה לבוא לידי ביטוי בקרנית, בלחמית, בעפעף או בכל אחד מחלקי העין. דלקת עיניים יכולה לעבור מאדם חולה לאדם בריא, להתעורר באדם בריא גם אם לא בא במגע עם אדם חולה וכן יכולה לעבור מעין חולה לעין בריאה באדם אחד.

זו הסיבה בגינה במקרים רבים התסמינים מופיעים תחילה בעין אחת ולאחר מכן מתחילים להופיע גם בעין השנייה. במאמר זה נסקור את הגורמים השכיחים ביותר לדלקת עיניים.

הגורמים העיקריים לדלקות בעיניים

  1. שימוש במוצרי קוסמטיקה ואיפור

הנגיפים והחיידקים שגורמים לדלקות עיניים מסוגלים לחיות גם מחוץ לגוף האדם ולעבור מאדם חולה לאדם בריא באמצעות עצמים שונים שבאים במגע עם העין. אי לכך, על מנת למנוע הדבקה בדלקת עיניים ישנה המלצה גורפת שלא לחלוק מוצרי איפור וקוסמטיקה עם אנשים אחרים. בעבר נהוג היה לחשוב כי ניתן לחלוק מוצרים כאלו עם אנשים שלא סובלים מדלקת בעיניים אך כיום ידוע שהחיידקים או הנגיפים יכולים לקנן בעיניים זמן מסוים לפני הופעת התסמינים האופייניים ולכן האיסור הינו גורף ומוחלט.

  1. שימוש במצעים

בדיוק כמו שמחוללי הדלקת יכולים לקנן במוצרי איפור וקוסמטיקה כך הם עלולים לקנן גם במצעים ולכן ההמלצה תקפה גם לגבי ציפיות וסדינים וכמובן שגם מגבות.

  1. שחייה בבריכה

ישנם פתוגנים רבים שמסוגלים לשרוד גם במי הבריכה חרף רמת הכלור הגבוהה שבמי הבריכות בישראל. אי לכך מומלץ לשחות בבריכה רק עם כיסוי עיניים מתאים ובכל מקרה שבו ידוע כי אדם סובל מדלקת עיניים מומלץ שיימנע משחייה בבריכה על מנת שלא ידביק אחרים.

  1. שימוש לא נכון בעדשות מגע

עדשות מגע צבעוניות או עדשות מגע לתיקון הראייה יכולות להכיל מיני מזהמים שונים ולכן ישנה חשיבות עליונה להשתמש בהן באופן הנכון והחכם ביותר בהתאם להוראות השימוש והניקיון. כך למשל אסור לשטוף את העדשות במים זורמים או לנסות לחטא אותן בעזרת רוק אלא אך ורק בעזרת תמיסת הניקוי הייעודית בלבד. בדומה להנחיות שסופקו עד כה חל איסור מוחלט להעביר עדשות מגע בין חברים.

  1. מגע בין האצבע לעין

אצבעות הידיים מכילות חיידקים רבים ולכן מגע בין אצבעות לעיניים יכול בהחלט להוביל להיווצרות של דלקת. כמו כן מגע בין אצבע לעין של אדם חולה ולאחר מכן היווצרות של מגע בין האצבע לעין של אדם בריא יכולה לגרום להדבקה. בהתאם לכך מומלץ מאוד לשטוף את האצבעות ביסודיות במים ובסבון לפני המגע בעין ואחרי המגע בעין ובאופן כללי להעדיף להימנע ממגע בעין בכל מקרה אלא אם כן הדבר הכרחי לצורך הסרה של עדשות מגע למשל.

  1. דמעת יתר

דמעת יתר היא תופעה שבה מצטברת כמות גדולה של דמעות בעין לרוב על רקע של חסימת דרכי הדמעות מסיבות שונות. התופעה יכולה להתרחש בכל גיל אך מאפיינת בעיקר תינוקות וקשישים. הדמעות הרבות שמצטברות בעין יכולות לגרום לתגובה חיסונית וכן יכולות להגדיל את פוטנציאל הגידול של חיידקים בעין.

  1. חדירת גוף זר

בדומה לחיידקים ונגיפים, כל גוף זר שחודר לעין יכול לעורר תגובה חיסונית. התגובה יכולה להתעורר בעקבות חדירה של פיסות מתכת זעירות, חול, אבק ועוד. זו הסיבה בין היתר בגינה מומלץ לעבוד עם משקפי מגן בתחומים שונים בתעשייה.

  1. עיניים יבשות

יובש בעיניים הוא גורם נוסף שיכול להוביל להופעת דלקת בעיניים. היובש יכול להופיע על רקע של ישיבה ממושכת מול מסך מחשב, על רקע של ירידה בתדירות העפעוף (מצמוץ) כתוצאה מגיל מתקדם או מחלת האלצהיימר, כתוצאה מאקלים יבש מאוד ועוד.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.