הסרת מהסרת משקפיים על ידי הרכבת עדשות מגע בלילה

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
הרכבת עדשות בלילה והסרתן ביום
הרכבת עדשות בלילה והסרתן ביום

רבים לא מודעים לכך אבל מלבד ניתוח לייזר להסרת משקפיים ישנה שיטה נוספת שבאמצעותה אפשר לשפר את הראייה. מדובר על שיטה שמרנית יותר וכפי שכבר הסגירה אותנו הכותרת מדובר על הרכבה של עדשות מגע במהלך הלילה.

שורשיה של השיטה נעוצים אי שם בשנת 1956, עת רוברט מוריסון האמריקאי פרסם את תוצאות המחקר המפורסם שלו שבו גילה כי מתבגרים שהרכיבו עדשות מגע קשות שמידת הקמירות שלהן הייתה פחותה ממידת הקמירות של הקרנית חוו עצירה בתהליך ההתקדמות של קוצר הראייה שלהם.

למרות הממצאים המעודדים של מוריסון, עדיין מדובר היה על שיטה פרימיטיבית ומסורבלת למדי כיוון שהיא הצריכה מהמטופלים להחליף את עדשות המגע שלהם כשמונה פעמים במהלך למעלה משנה ובנוסף לכך העדשות הקשות יוצרו מחומרים לא נושמים, מה שהעלה את הסיכון למחלות שונות של הקרנית כמו דלקת הקרנית למשל.

העדשות המודרניות לתיקון הקרנית

הודות לשיפורים משמעותיים ביכולת למדוד את מידת הקימור של הקרנית בכל שטחה (באמצע המאה העשרים ניתן היה להעריך את מידת הקימור של חלקה המרכזי של הקרנית בלבד) ולשיפורים הטכנולוגיים באיכות החומרים מהם מיוצרות העדשות בימינו כיום ניתן לייצר עדשות שמביאות לשינוי מדויק יותר במידת הקמירות של הקרנית.

העדשות המודרניות מיוצרות בצורה כזו שבה הקימור המרכזי של העדשה שטוח במיוחד והולך ונהיה קמור יותר בפריפריות של העדשה. באופן כזה ניתן להשרות תנועה של תאים מהמרכז של הקרנית להיקף שלה ולגרום לקרנית להשתנות על מנת שתשבור את קרני האור שחודרות אליה בצורה טובה יותר.

בנוסף לכך חלו שיפורים ביכולת הטכנית לבדוק את דרגת השינוי במידת הקימור של הקרנית לאחר הרכבת העדשות. בזכות טכניקת ה –Computerized Cornel Topography ניתן למפות באופן נקודתי ומדויק את פני השטח של הקרניתוכך לתכנן את העדשה המושלמת עבורה באופן ספציפי.

בעזרת הטכנולוגיה המודרנית ניתן למנוע תופעות של לחץ מוגזם על הקרנית ולהביא לתוצאות הטובות ביותר בזמן הקצר ביותר.

היתרונות של הרכבת עדשות מגע בלילה

ישנם יתרונות רבים בהרכבת עדשות מגע לתיקון הראייה בשעות הלילה להלן:

  • במקרים רבים מדובר על אנשים שלא הרכיבו מעולם עדשות מגע. עבור אלה האחרונים ההסתגלות הרבה יותר מהירה במידה ומרכיבים את העדשות במהלך הלילה מאשר במהלך היום.
  • תופעות כמו יובש של העיניים או חיכוך של הקרנית נמנעות במהלך ההרכבה הלילית כיוון שהעפעפיים סגורים.
  • השינויים שמתרחשים בעקבות הרכבת העדשות במהלך הלילה מהירים יותר ובנוסף לכך נחשבים ליציבים יותר מאשר השינויים שמתרחשים לאחר הרכבת עדשות במהלך היום.
  • התוצאות מורגשות כבר אחרי לילה אחד בלבד.
  • במקרים רבים נחסך הצורך בניתוח עיניים.

השלבים השונים של התאמת העדשות

התהליך של התאמת העדשות מתחיל מפגישת אבחון שבה בוחנים את הקרנית של המטופל. לאחר מכן מייצרים עבורו את העדשות המתאימות, מוסרים לו אותן ומדריכים אותו בנוגע לאופן השימוש.

הבדיקה הבאה מבוצעת בבוקרו של הלילה שבו המטופל הרכיב את העדשות בפעם הראשונה על מנת לבדוק את השפעתן על הקרנית שלו.

במידה והתוצאות משביעות רצון המטופל יונחה להמשיך להרכיב את העדשות כפי שהן אך במידה ויתעורר הצורך יבוצעו שינויים והתאמות בעדשות. לאחר שיימצא כי העדשות משיגות את האפקט הרצוי המעקב אחר המטופל ימשיך בפגישה נוספת לאחר שבוע, שבועיים, 6 שבועות ולאחר חודשיים. בשלב הזה כבר תוצאות הטיפול אמורות להיות מושגות.

התקווה היא שבשלב הזה ניתן כבר יהיה להסיר את העדשות למשך של לילה אחד או אפילו שני לילות ותוצאות הטיפול תישמרנה.

האם מדובר על טיפול שיכול להתאים לכל אחד?

הטיפול בעדשות מגע לתיקון קוצר ראייה לא מתאים עבור כל מטופל. ראשית יש לבחון את הצורה של הקרנית של המטופל וכן לבחון את מידת המוכנות שלו לשתף פעולה עם התהליך.

השיטה המיוחדת הזו מתאימה במיוחד לאנשים שסובלים מקוצר ראייה של 4 – לכל היותר וצילינדר של עד 1.5 אך ישנם מספר דיווחים על הצלחה גם במקרים של קוצר ראייה של6 -. השיטה מתאימה גם למבוגרים וגם לילדים שבהם כידוע לא מומלץ לבצע ניתוחי לייזר להסרת משקפיים.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.