בדיקת ניתוח לייזר – הליך הכרחי לפני הסרת משקפיים!

בריאות העין זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבריאות העין!

מה יש לנו בכתבה?
בדיקה לניתוח לייזר בעיניים
בדיקה לניתוח לייזר בעיניים

בניגוד למה שרבים חושבים, לא כל אדם שמרכיב משקפיים הוא מועמד מתאים לניתוח להסרת משקפיים בלייזר. למעשה רק שבעים אחוז מהפונים לניתוח אכן מתאימים לעבור אותו.

בעבר הניתוח בוצע במטופלים רבים שאינם מתאימים לעבור אותו אולם כיום יש בידינו את הטכנולוגיה לנפות את המועמדים שאינם מתאימים.

החדשות הטובות הן שגם אם לא נמצאתם מתאימים לעבור את הניתוח בלייזר, הרי שכיום קיימות מגוון טכניקות כירורגיות אחרות שניתן לעשות בהן שימוש על מנת לשפר את הראייה כמו למשל השתלת עדשות תוך עיניות.

מה בודקים בבדיקת ההתאמה?

בדיקת האבחון שבמהלכה בודקים האם המטופל אכן מתאים לניתוח לייזר להסרת משקפיים אורכת לרוב כשלוש שעות. במהלך הבדיקה בודקים את העובי של הקרנית, את הטופוגרפיה שלה או את תנאי השטח שלה, בודקים את רמת הלחץ התוך עיני, קיום של מחלות עיניים שונות, את מידת היובש של העין, מגוון של מצבים פיזיולוגיים שונים ובעיות תפקוד ועוד.

הבדיקה מתבצעת על ידי שימוש בטכניקות מתקדמות שכוללות שימוש בסורק אלקטרוני למשל אך גם במגוון טכניקות של בדיקת ראייה קלאסיות. במהלך הבדיקה גם יוחלט על סוג הניתוח ועל הטכניקה הניתוחית המומלצת ביותר למטופל בהתאם לממצאים. שימו לב – מידת ההצלחה של הניתוח ותוצאותיו של הניתוח הן פונקציות של בדיקת ההתאמה ולכן חשוב לעשות את הבדיקה אך ורק בקליניקה שמתמחה בתחום באופן ספציפי.

מי לא מתאים לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים?

אחד התנאים ההכרחיים שיש לעמוד בהם על מנת לעבור ניתוח עיניים הוא יציבות של הרפרקציה. כל עוד המספר במשקפיים עולה ללא הפסקה במשך תקופה מסוימת, לא ניתן לבצע את הניתוח וביצוע של הניתוח ייחשב כחוסר אחריות מצד המנתח.

כל עוד הרפרקציה עלתה באופן מתמיד במהלך השנים האחרונות לפני הבדיקה או כל עוד במהלך השנה האחרונה לפני הבדיקה המספר עלה ביותר מ-0.25 דיופטר, הרי שהמועמד פשוט לא מתאים עדיין לעבור את הניתוח.

מעבר למידת היציבות של הרפקרציה במהלך הבדיקה בוחנים את עובייה של הקרנית. במהלך הניתוח מבצעים למעשה שיוף של הקרנית ולכן במידה והקרנית לא עבה מספיק, הרי שהשיוף שלה יכול להוביל לנזק בלתי הפיך לראייה. בבדיקה לפני הניתוח מנבאים את עובי הקרנית לאחר הניתוח ומחליטים האם המועמד ראוי ומתאים לעבור את הניתוח או לא.

פרמטר חשוב נוסף שבודקים הוא המבנה של הקרנית לפני הניתוח. כל עוד הטופוגרפיה (פני השטח) של הקרנית סימטרית וחלקה, הרי שאין שום בעיה לעבור את הניתוח אך במידה והקרנית סובלת מחוסר סימטריה ניכר או שמא בבדיקה מתגלה מצב ראשוני של קרטוקונוס או קיום של קרטוקונוס, הרי שהמועמד לניתוח יימצא כלא מתאים לעבור אותו.

מחלות שהופכות את המועמד ללא כשיר לעבור את הניתוח

ישנה שורה ארוכה של מחלות עיניים שיכולות לפסול מועמד לניתוח מלעבור אותו וישנה שורה ארוכה לא פחות של מחלות מערכתיות שיכולות לפסול אותו. מחלות העיניים יכולות להיות למשל קיום של קטרקט, קרעים ברשתית של הנבדק, ראייה ירודה בצורה משמעותית לפחות בעין אחת, צלקות על הקרנית, יובש משמעותי ביותר בעין ועוד.

מחלות סיסטמיות שיכולות להעיד על כך שהמטופל לא מתאים לעבור את הניתוח הן למשל מחלות מפרקים אוטואימוניות שונות כמו למשל דלקת מפרקים שגרונית בפאזה הפעילה שלה, מצבים בהם המערכת החיסונית של המטופל סובלת מבעיות של חוסר תפקוד כמו במחלת האיידס למשל, סוכרת לא מאוזנת שעלולה לגרום לעיוות של תוצאות הבדיקה ועוד.

בנוסף לכל המחלות שהוזכרו לעיל ישנו מגוון של מצבים שבהם לא מומלץ לעבור את הניתוח כמו למשל הריון שבו תוצאות הבדיקה של הרפקרציה עשויות שלא לשקף את המצב האמתי בשטח, עיסוק בספורט אתגרי ומסוכן, שימוש בתרופות מסוימות ועוד. בכל מקרה שבו אתם מעוניינים לעבור ניתוח לייזר לתיקון הראייה אל תוותרו על בדיקה לפני ניתוח.

סימני אזהרה לסרטן העין
המרכז לבריאות העין

המרכז לבריאות העין מתמחה במתן מידע בתחום בריאות העין, כל מה שרציתם לדעת על בריאות העין במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.